Specificaties Socket 775 met Intel 945GC A2 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock ConRoe1333-D667 R1.0 Review

Dick 26 september 2007, 1.329 views

ASRock ConRoe1333-D667 R1.0

Pluspunten

• Service / Support !

Minpunten

• Lay-out

Layout Score: 3
Waarom dit bord ?

Voor een eenvoudig budget systeem wat ik voor iemand in elkaar moest zetten heb ik voor dit Asrock moederbord gekozen. Asrock wordt door velen (inclusief ikzelf) beschouwt als B-merk, ik had echter nog nooit eerder hardware van dit merk in handen gehad. Ik koos voor dit bord om er dan toch zelf eens ervaring mee te krijgen en het paste prima in het budget: ¤ 45 bij Digitque.

Je koopt dit bord niet om zijn uigebreide features maar om de prijs. Het bordje heeft dan ook maar 4 usb aansluitingen, LAN en VGA, that's it ! Qua accesoires ook niet meer dan de nodige kabels, driver-cd en manual.

Installatie / Lay-out

Installatie in een AOpen QF50D ging eenvoudig, het is een relatief klein bordje dus past allemaal makkelijjk. De 20/24 pins ATX aansluiting zit op een wat lastige plaats, de dikke kabel moet over de cpu koeler heen wat in mijn geval maar net paste (koeler: Arctic Freezer 7 Pro). Ook de IDE connector vond ik niet optimaal geplaatst maar dit zie je tegenwoordig veel meer door de teruglopende populariteit van deze aansluting.

Stabiliteit & BIOS features

Out of the box werkte alles al prima, driver installatie ging vlot en gemakkelijk, nergens problemen tegengekomen. Standaard AMI Bios welke ik altijd prettig vind werken, de diverse opties zijn gemakkelijk terug te vinden. Minpuntje wat ik hier tegenkwam: de Quiet Fan optie. Deze is namelijk totaal niet Quiet ! Met een een vrij zuinige processor (Pentium E 2140) en Arctic Freezer 7 Pro verwachtte ik een stil systeem te krijgen, dit viel zwaar tegen. In de BIOS zit een zogenaamde Quiet Fan optie waarmee je de Fan in kan stellen op Fast, Medium of Slow. Deze uiteraard op Slow gezet en de target temperature op 60 graden. Hij werd absoluut stiller, maar nog steeds veel te lawaaiig voor mij ! Hierover gemailt met Asrock of zij een oplossing hadden. Binnen een uur antwoord terug, er werd contact opgenomen met de BIOS Engineers in Taiwain om een aangepaste BIOS te maken. Enkele dagen later weer een mailtje met een nieuwe bios en instructies ! De nieuwe BIOS gaf de mogelijkheid om met de Quiet Fan optie de fan in stapjes van 10 procenten in te stellen, deze ingesteld op 40% en .... toen was het stil. Na stresstesten met Orthos werd de CPU zo'n 50 graden, prima dus. Ik moet zeggen dat ik dit geweldige service vind van Asrock !

Asrock is na ervaring met dit bord één van de merken die ik vaker zal kopen voor een budgetsysteem, dit komt met name door de service welke ik absoluut niet verwacht had. De layout is zeker niet perfect en kan beter, dit was voor mij echter geen groot probleem.

Heb jij ook een ASRock ConRoe1333-D667 R1.0?

Heb al meerdere Asrock bordjes gebruikt met dezelfde ervaring, eigenlijk nooit problemen. Alleen kwaliteit van VGA uitgang vind ik nooit zo denderend bij onboard oplossingen. Ik probeer meestal een low budget videokaartje erbij te nemen voor de DVI uitgang. Ik heb bij Asrock nooit van support/service gebruik hoeven maken (buiten wat driver/bios downloads).

Toch heeft dit bordje ook 8 USB 2.0 aansluitingen (4x achter en 2xconnector), een parallelle en seriele poort, 4 Sata poorten en een PCI-express x1. Niet elk microatx-bord is hiermee uitgerust. Leuk bordje voor bijv de E1200 of Celeron 440/460, volgooien met geheugen en het draait lekker, meer dan voldoende voor een standaard PC-tje.

Bij een stock-koeler heb je geen problemen met de plaats van de voedingsconnector en deze zijn al redelijk stil bij toepassing van celly's, zeker icm Quiet Fan .

Zo'n snelle respons als hierboven heb ik alleen ooit eens meegemaakt met Gigabyte, na een mislukte biosflash. De volgende ochtend kreeg ik per post een nieuwe EEPROM met de laatste bios, geheel kosteloos.

Ik ben vaker teleurgesteld door Asus moederborden dan door Asrock (=nooit), vooral de A7N8 was een groot drama (ellende met meerdere exemplaren). Dus de kwalificatie A-merk is bij mij afgeschaft. Ik was wel erg tevreden over de T2P4, TX97, P5A en P2B.
De kwaliteit van de aansluitingen en de pcb zelf vind ik beduidend minder bij de Asrock bordjes.
Heeft dit bordje trouwens geen audio?
Een beetje kort om de bocht, nietwaar?