BenQ Zowie MiCO Review

Contagio 5 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 790 views

BenQ Zowie MiCO

Pluspunten

• Hoge kwaliteit body & binnenwerk
  • Ideaal voor 'claw grip'
  • Hoge precisie bij gamen, vooral RTS
  • Aantrekkelijke prijs
  • Plug-and-play zonder extra software

Minpunten

• Niet geschikt voor grote handen
  • Geen extra knoppen; beperkt gebruik in Windows

Inleiding/aanleiding

Ik gebruik de Zowie MiCO nu zo'n 7 maanden en ben op zoek naar een nieuwe muis.
Voor de MiCO heb ik ongeveer 2 jaar de Logitech muis uit de MX 5500 gebruikt. De muis gebruikte een laser en was met Bluetooth verbonden.
Uiteindelijk was ik toe aan vervanging van de muis, omdat deze moe was gebeukt tijdens het gamen. De Logitech was daar niet voor gemaakt en gaf mij een aantal punten die verbeterd moesten worden:
  • Een muis met draad. Draadloos, BT in mijn geval, viel sporadisch soms even weg en vooral tijdens het gamen was dit vervelend.
  • Minder 'extra' knoppen. Extra knoppen en de uitgebreide instellingen van Setpoint zijn af en toe echt een hel..
  • een muis geschikt voor 'claw grip'. Ik merkte dat ik de muis tijdens het gamen vooral vasthield met de claw grip, waarbij je de muis niet volledig omsluit maar meer met de vingertoppen vasthoudt.
De MiCO is voor mijn handen helaas te klein gebleken, maar daarnaast is de muis goed bevallen. Ik zal hieronder een overzicht geven.

De basis

De muis is symmetrisch, wat hem geschikt maakt voor links- en rechtshandigen. De bovenkant en zijkant zijn mat zwart en worden op de knoppen na doormidden gedeeld door een glanzende zwarte band.

De bouwkwaliteit is prima in orde. De zwarte kunststof voelt stevig aan zorg voor aangenaam gebruik met mijn ietwat zwetende handen tijdens het gamen. Aan de onderkant bevinden zich 4 in spiegelbeeld geplaatste kunststof voetjes waarmee de MiCO over de mat heen zoeft.
De muisknoppen en het scrolwiel zijn na 7 maanden gebruikt nog in uitstekende staat. Geen last van een lam scrolwiel of een niet bedoelde dubbelklik.

De afmetingen, LxBxH 98x58x35mm, laten zien dat dit een kleine muis is voor kleine handen/claw grip. Ik ervaar na wat langer gebruikt dat deze afmetingen te klein zijn voor mijn handen. Ergonomie heeft van mij een voldoende gekregen omdat afgezien van de afmetingen, de muis prima in de hand ligt en uitstekende controle biedt tijdens het gamen.

Functionaliteit

De Zowie MiCO is een optische muis. Na enig onderzoek ging mijn voorkeur uit naar deze techniek met als hoofdreden dat deze zich bewezen heeft met goede prestaties tijdens het gamen. In combinatie met mijn muismat, Zowie P-RF, beoordeel ik de precisie dan ook zeer goed. Er komen ook geen storingen voor omdat de muis aangesloten is via een USB kabel van 1.8 meter.
Er bevinden zich 3 knoppen op de muis: de linker- en rechtermuisknop plus het scrolwiel. Voor RTS games is dit voldoende, maar maakt de MiCO voor desktop gebruik zeer beperkt. Geen zoom, next/back knoppen, macro's, etc.
Voor gebruik zijn geen drivers of andere software nodig. Je stelt de muis via Windows in en er is geen andere software aanwezig om mee in conflict te komen. Omdat de muis geen extra knoppen heeft zijn de instellingen zo kaal mogelijk gehouden, wat er voor zorgt dat je tijdens normaal gebruik Ún gamen echt op deze muis kan vertrouwen.

Let op: de MiCO is ontwikkeld met RTS-games in het achterhoofd! Hierdoor is het bereik tussen de 400/800/1600 DPI in te stellen, maar voorziet geen hogere instellingen.
RTS games hebben weinig knoppen nodig en een relatief lage DPI. In FPS games zie je meer muizen die rond de 3000 DPI kunnen instellen tot wel 5700 DPI. (Logitech G500)
Het schakelen tussen deze waarden doe je trouwens door de linker- en rechtermuisknop ingedrukt te houden en het scrolwiel naar boven of onderen te rollen. Het lampje in het scrolwiel zal dan van blauw, naar paars, naar diep rood veranderen. Dit licht blijft trouwens altijd aan staan, ook als de computer uitgeschakeld is.. In een donkere kamer geeft het een aardige gloed.

Uitstraling

Ik heb de MiCO voor ongeveer 34,- euro aangeschaft en deze prijs is volgens de Pricewatch: Zowie MiCO tot aan heden constant gebleven. Persoonlijk vind ik dit bedrag voor deze hoge kwaliteit een erg goede deal.

Hier hebben we onze grote vriend JulyZerg. Deze legendarische Starcraft 1 progamer is tegenwoordig een gevreesd tegenstander in de top van de RTS Starcraft II. July zijn spel wordt gekenmerkt door solide mechanics en sto´cijns druk zetten.
Zowie Gear zet deze strakke en professionele lijn door in zijn producten; somberheid, precisie en een hoge kwaliteit voeren de boventoon. De verpakking is in het midden open waardoor de muis zichtbaar is en laat de enige instelling (DPI) duidelijk zien op de zijkant.
(je krijgt er ook een mooie Zowie sticker bij)

Door mijn hoge verwachtingen is deze review erg persoonlijk geworden, maar ik denk dat ik daardoor wel belangrijke punten heb kunnen aanstippen. Helaas moet ik de muis door de kleine afmetingen weer vervangen, maar over de gehele linie gezien voldoet de MiCO keer op keer.
Door mijn goede ervaringen hebben de grotere muizen van Zowie zich bij mijn selectie gevoegd die op zoek is naar de vervanger.

Voor een prima prijs krijg je een muis met een solide kunststof body en stevige knoppen. Erg geschikt voor gamers met een claw grip.
De kabel is met 1.8 meter lang genoeg voor de PC die onder het bureau staat. De draad, DPI instellingen en het binnenwerk geven je een prima controle over je cursor.
Zonder eigen software is de functionaliteit van de MiCO in een stabiel besturingssysteem zeer goed. 'Drivers en ondersteuning' heeft van mij ook een zeer goed gekregen, omdat de connectiviteit foutloos is.
De MiCO is voor mensen zoals ik, met grote handen die een langere tijd achter de computer zitten, niet comfortabel. Ergonomie heeft wel een voldoende gescoord, want met het ontwerp zelf is niets mis.

Features:
Ambidextrous competitive gaming mouse, usable with both hands
Perfect for claw-grip and gamers with small hands
ZOWIE custom lens; 2mm lift-off distance - works on all surfaces
Co-developed with professional StarCraft & StarCraft 2 players from Korea
Lightweight, fast and accurate optical gaming mouse
No drivers or software! Just plug and play
Adjustable DPI: 400/800/1600

Weight: 68g (ex. cable)
Connector: USB Buttons: 3

• Zowie P-RF muismat
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een BenQ Zowie MiCO?