Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Admiral Freebee 25 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.401 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Precies
  • Ligt goed in de hand
  • Veel features

Minpunten

• Slechts één duimknop
  • Net iets te klein
  • Middelste muisknop is niet eenvoudig te bedienen

Nadat mijn oude muis doorgebrand was, moest ik op zoek naar een nieuwe. Mijn voorkeur ging uit naar een laser muis aangezien optische muizen toch soms eens vreemde dingen doen. Waarschijnlijk heb ik niet de ideale ondergrond maar daar zou een laser muis minder last van moeten hebben.

De muis is verpakt in een stevige doos. Je kan hem voor aankoop zien zitten door een plastieken omhulsel. Bij het uitpakken valt onmiddelijk het metalen doosje op met een aantal gewichtjes.

Ergonomie

De muis is prettig gevormd, tenminste als je rechtshandig muist. Je duim kan goed in de holte aan de linkerkant rusten en je kan je hand gewoon op de muis laten rusten. Jammer genoeg heeft deze versie geen rubberen zijkant, dit vond ik prettig bij de klassieke versie. Het enige minpuntje is dat de muis van mij nog wel iets groter had gemogen maar dit ligt anders voor iedereen.

De knoppen klikken prettig en scrollen gaat ook vlot. Een minpuntje is de middenste muisknop die door de zijdelingse scrollmogelijkheid soms wat moeilijker te bedienen is in games.

Functionaliteit

Er zijn zeker genoeg features aanwezig! Je kan de precisie van de sensor instellen van 400DPI tot 2000DPI. Standaard, zonder drivers te installeren kan je kiezen tussen 400, 800 en 2000dpi met de twee knoppen onder het scrollwiel. Een blauw LEDje geeft aan welke modus je gebruikt. Via de Setpoint software kan je nog andere DPI instellingen opgeven.

Verder kan je het gewicht van de muis aanpassen via bijgeleverde gewichtjes. Deze zitten in een mooi metalen doosje. Dit is altijd handig voor mensen die liever een wat zwaardere muis hebben.

Er is ook nog één duimknop aanwezig. Deze is zeer goed geplaatst. De nieuwere versie heeft echter twee duimknoppen wat ik hier toch wel mis.

Precisie

De precisie is zeer goed te noemen. De muis heeft nog maar zelden vreemd gedaan en voelt gewoon veel precieser aan dan een standaard optische muis. Een enkele keer voelde hij ietwat onnauwkeurig aan op een half glanzende ondergrond maar ondertussen gebruik ik gewoon mijn bureau als muismat.

Vormgeving

Er zijn meerdere versies van deze muis in omloop. De nieuwste heeft nog een extra duimknop. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de muis wel mooi. Het grijs is wat soberder dan de klassieke versie en ook het blauwe LEDje past er goed bij. De onderkant van de muis, waar de cartridge met gewichtjes zit is ook nog blauw verlicht. Hier zie ik het nut niet van in.

Bouwkwaliteit

De muis voelt solide aan en de knoppen klikken goed en boezemen vertrouwen in. Het scrollwiel maakt echter vrij veel lawaai maar het went snel. Nergens heb ik krakend plastic tegengekomen. Een leuke bijkomstigheid is dat de USB kabel met een soort van stof omwikkeld is.

Drivers en ondersteuning

Met de drivers heb ik geen ervaring omdat ik vaak hoor dat de Setpoint software niet zo goed is. Voorlopig heb ik ook nog geen behoefte gehad aan de functionaliteit van dit programma aangezien alles "out of the box" al naar believen werkt.

De prijs is acceptabel te noemen in vergelijking met de geboden features. Toch ben ik blij dat ik minder dan de marktprijs heb betaald aangezien er gemakkelijk bespaard had kunnen worden op een aantal overbodige dingen. Zo zijn de blauwe LEDjes vanonder wel heel mooi maar je ziet er nooit iets van. Ook het metalen doosje voor de gewichtjes vind ik maar overbodig maar een ander is er misschien weer heel blij mee.

Deze muis is zeker geen miskoop geweest. Van alle muizen die ik ooit heb gehad vind ik deze het prettigste werken. Hij ligt goed in de hand en er zijn een aantal leuke features aan die een gamer zeker zal kunnen appreciëren. Zelf ben ik niet zo'n hardcore gamer maar een spelletje af en toe is wel eens leuk, zeker met de Logitech G5.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Ik heb zelf ook een G5 muis. Het grootste minpunt was bij mij idd dat hij maar in duimknop had. Daarom heb ik toen de vernieuwde versie er was een nieuwe gekocht :P.

Voor de rest een perfecte game muis.
Goede review! zit er ook over te denken om deze muis tekopen maar , is er maar een knop op de zij kant? :( :(
Deze foto zecht anders O-)

Ik vind dit raar , zijn er dan 2 sorten ..

bedankt voor je review .

mvg A
De nieuwe die nu in de winkel ligt heeft gewoon weer 2 knoppen en voelt wat beter aan in de hand.
Er is een nieuwere versie met twee duimknoppen. Dit staat ook in de review ;)
Welke versie heb jij dan? Ik heb gewoon de originele en die heeft een soort roest effect en 1 duimknop. Daarnaast heeft de nieuwe versie een blauwe structuur er op. Ik heb wel een BF2142 versie gezien van de originele G5, maar deze kan ik niet zo gauw plaatsen. Ik heb trouwens ook nog een G3 in gebruik, G5 / G7 laser engine in een standaard muisbehuizing en 2 knoppen (aan beide zijden van de muis 1)
Onder de review staat een prentje van de versie die ik heb :) En in de review zelfs ook maar ik zal misschien eens zelf een foto maken.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 25 februari 2008 22:20]

nice review! Ik wilde voor de g5 gaan maar ik ga nu toch maar naar de g9. thnx for the info.
'k Wacht op je review!! :P
heel even, je had je muis DOORGEBRAND??
dies nieuw voor me, leg uit _/-\o_
Geen idee maar ik kreeg in Windows ineens de melding dat een USB apparaat te veel stroom trok en toen ik hem daarna openschroefde rook de printplaat verbrand en zat er op een chipje een mooie brandplek :P
Heb de G5 ook,maar heb deze onlangs weer ingeruild voor m,n Intellimouse 1.1 Limited Edition, waar ik al die jaren als een bitch zo zuinig op ben.
De G5 is wat mij betreft de ultieme surfmuis.Ik gebruikte het scrollwieltje vooral bij het surfen. Klik naar links was: backspace, naar rechts: forward en scrollwiel ingedrukt was: close.
Linker duimknop was dubbelclick. Perfecte combi.
Die eer komt de G5 wat mij betreft wel toe.
Maar vind het geen fijne gamemuis. Ik wil een muis die je lekker tussen je vingers kunt bewegen, met je vingertoppen kunt sturen.
En vind het nou ook niet bepaald een glijwonder.Had er zelfs Hyperglides onder gezet,maar net als bij de G9 is het oppervlakte van de muisvoetjes gewoon niet optimaal. Vooral bij kunststof muismatten flink wat geluid en ze zijn regelrechte slijpmachines voor een kunststof muismat vind ik.. Hij pleegde zowat roofbouw op mijn erbij gekochte Func 1030 :P.
Heb heel wat muizen gehad, het waren meer voor de héb aankopen, ook een Razor Diamondback, maar geloof dat de 1.1 met een stoffen muismat voor mij de toch heilige graal is.