Specificaties 15,5" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCEB1J1E/WI Review

TommieW 3 februari 2012, laatste update op 16 mei 2015, 1.546 views

Sony Vaio VPCEB1J1E/WI

Nee. Gewoon nee. Onbetrouwbaar, duur, slechte prestaties.

Pluspunten

• Ergonomie

Minpunten

• Grafische kaart. (Als deze überhaupt aanwezig is. )
  • Betrouwbaarheid
  • Snelheid CPU
  • Bouwkwaliteit

Hallo,
Waarom de beoordelingen voor sommige onderdelen zo laag zijn, kan je hieronder lezen. :)

Betrouwbaarheid
Jammer dat ik geen betrouwbaarheid kan aangeven, anders had ik een zeer negatieve beoordeling gegeven.

Achtergrondinformate:
Wij hebben ondertussen vier Sony laptops gehad die (op deze na) meer dan ¤1500 euro waren. Helaas zijn deze allemaal binnen 2,5 jaar problemen gaan vertonen. (Kapot DVD station, verrotte Nvidia GPU (de 8600 serie die collectief het leven geven), niet goed kunnen afsluiten+weigerend DVD station, kapot DVD station).

Deze laptop is in het totaal 4 keer terug naar de winkel geweest (Correct in Rotterdam). De laptop was precies een jaar oud. Het defect was een weigerend DVD station.
1ste keer terug: Nieuw DVD station
2e keer terug: Nieuw mainboard. Met dit moederbord kon geen herinstallatie worden gedaan.
3e keer terug. Nieuw mainbord.
4e keer terug: Nieuw DVD station connector vervangen. Probleem opgelost.

Featureset
De VPC-EB1J1E/WI beschikt over de volgende onderdelen:
  • CPU: Intel i3 330M op 3.13 GHz
  • RAM: 4GB (Waarvan een gedeelte door de GPU wordt gebruikt. Is te upgraden naar 8GB.)
  • Aansluitingen: 1X Power, 1X Ethernet, 1XVGA, 1X eSata/USB,1X HDMI, 3X USB, 1X SD, 1X Memory Stick Duo, 1X 3.5mm output (headset), 1X 3.5 mm microfoon, Webcam + microfoon, 1X Express Card.
  • DVD station: Deze laptop beschikt over een DVD branden. Over de snelheid kan ik niets zeggen, omdat ik wegens problemen een ander DVD station heb.
  • Draadloos: Deze laptop beschikt over een Wifi N adapter. Je zou bij een laptop met deze prijs wel bluetooth verwachten, maar helaas.
Prestaties
Door de meegeleverde hoeveelheid software van Sony wordt de laptop enorm langzaam. Een herinstallatie zonder de software zorgt ervoor dat de laptop een stuk sneller wordt.
Helaas zijn de prestaties alsnog teleurstellend. De CPU is niet enorm snel, maar kan ermee door. Het grote probleem van de laptop is Intel "HD" Graphics. Deze simpelweg bedroevend. Als ik bijvoorbeeld Minecraft speel op de laagste settings krijg ik als nog een FPS van maximaal 20. Bij wat hogere (niet eens de maximale) wil 1 FPS wel eens voorkomen.

Beeldkwaliteit
Het beeld is nog redelijk met 1366 bij 768 pixels. Het scherm had wat feller kunnen zijn. Kijkhoeken zijn om te janken.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Druk op een willekeurige plek op de laptop, en het plastic zal meegeven. Toetsenbord is redelijk ver in te drukken.

Ergonomie
Bij het typen wordt het touchpad snel aangetikt, waardoor de cursor te snel ergens anders komt te staan. Op deze manier wordt je gedwongen om de driver te installeren om het touchpad vervolgens uit te zetten.

Warmte- en geluidsproductie
Als er gegamed wordt of een film wordt gerenderd, produceerd deze laptop het zelfde geluid als 3 opstijgende F16's. Idle is het niet veel beter. Je hoeft ook maar iets te doen, en de laptop stijgt weer op. Koelpasta is al vervangen, en het koelblok is ondaan van stof.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur is simpelweg slecht. Ik haal er 1.5 uur mee, maar sommigen schijnen maar 30 minuten mee te gaan. De 15 inch is wel een soort van makkelijk mee te nemen. (In vergelijking tot grotere laptops). Het is eigenlijk een mobiele desktop. :)

Bij Sony betaal je net zoals bij Apple erg veel voor het merk. Deze laptop is veel minder waard. Een vergelijkbare Asus in ¤600 terwijl deze laptop is aangeschaft voor ¤750. De reden is dat ik geen andere laptop heb gekocht is als volgt: Doordat de vorige laptop vanwege oververhitting kapot is gegaan, hebben we ¤200 gekregen van Sony. We kregen deze coulance alleen als we een andere Sony laptop kochten bij Correct.

Deze laptop kopen? Doe maar niet.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEB1J1E/WI?

Veel slechte verhalen gehoord van dit type. Dit heb ik zelf ook ervaren en gezien bij klanten. Een afrader! De modellen vanaf 2011 zijn weer ok ;)

Veel productiefouten destijds. Een nieuwe meegeven werkt dan niet want die zitten met hetzelfde probleem.

[Reactie gewijzigd door guidonno op 4 februari 2012 12:21]

Die zijn eigenlijk precies hetzelfde. De E series zijn er om te vermijden. De SE en Z zijn goed. De rest is matig.
Het probleem zat in het moederbord. Deze worden niet meer gebruikt. CPU/Mem/HD komen allemaal van dezelfde fabrikanten en hebben geen klachten. Op de bouwkwaliteit besparen ze voor particulieren. Maar dat doen HP/Dell ook! De business notebooks zijn veel beter maar ook 3maal zo duur ivm gebruikte materialen.
Behalve dat asus en dell wel een notebook kunnen afleveren met een fatsoenlijke bouwkwaliteit, fatsoenlijke accuduur, en tegelijkertijd goedkoper is met betere specs :)

Bij sony maken ze vooral notebooks met een mooi design, die voor de rest matig zijn. De SE en de Z series zijn de uitzonderingen. Maar dat zijn niet echt doorsnee segmenten.

typo

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 4 februari 2012 13:19]

Intel HD Graphics zijn niet bepaald bekend als Gamers Choice. Dat kon je van tevoren al weten.

Als je al 3 anderen in veel te korte tijd hebt versleten... waarom dan nog een vierde?
Dat staat al onderaan in de review.
Aan het einde van de review, onder het kopje 'Prijs' staat:
"Doordat de vorige laptop vanwege oververhitting kapot is gegaan, hebben we ¤200 gekregen van Sony. We kregen deze coulance alleen als we een andere Sony laptop kochten bij Correct."
Gekocht vanwege een 'korting/teruggave' dus.

Al blijft mij enigzins onduidelijk waarom TommieW alsnog heeft gekozen voor Sony. Enerzijds de ¤200,- , maar daarvoor staat dat een vergelijkbare Asus voor zo'n ¤150 minder bestond op dat moment.
Waarom Tommie er dan niet zelf ¤50,- bij doet (want 200 terug, maar vergelijkbare laptop van Sony 150 duurder), gezien de behoorlijk slechte ervaringen met Sony, en bijv. die Asus koopt, is niet erg helder.
Zeker, ¤50,- is en blijft geld, maar toch ....

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Bluepenguin op 3 februari 2012 22:10]

Bedankt voor de reacties! :)
De reden dat ik deze laptop heb aangeschaft is als volgt:
Toen we de melding kregen dat de laptop "klaar" was bij de garantie van Correct, kregen we pas in de winkel te horen dat de reparatie ¤600 ging kosten. We kregen dat aanbod daar in de winkel en om die coulance te krijgen, moesten we direct een nieuwe laptop aanschaffen. Dit moest een Sony zijn. Ik doe altijd goede research voordat ik zoiets doe, maar toen was daar simpelweg geen tijd voor. Ik wist dus ook niet dat alternatieve merken zoveel goedkoper waren. :)
Aah, vandaar die 4e Sony. Correct heeft je dan wel redelijk voor het blok gezet, lijkt mij zo, overigens niet erg sportief na dergelijke storingen in de laptops?!
achteraf ... :P

Hopelijk meer geluk met een nieuwe laptop/desktop ;)
daarop

[Reactie gewijzigd door niels673 op 3 februari 2012 22:06]

Lijkt me dat je na 4 onbetrouwbare laptops van hetzelfde merk toch wel iets over de betrouwbaarheid kan zeggen :? Vind overigens dat je beoordeling best negatief is uitgevallen :)

[Reactie gewijzigd door Namsan op 4 februari 2012 01:45]

Nette review bedankt ! Had bijna 1 overgekocht...
Ik zie maar 1 Review, dus ik dacht kom ik heb ook zon ding.

Ik heb de VPCEB1J1E

Ik moet even zeggen alles wat deze gebruiker hierboven beschrijft komt door maar 1 ding.

onzorgvuldig gebruik van.
Ik ben nl op dit moment erop aan het typen.
Geen overtollige herrie hier, update je bios.
Geen moeilijke spelen spelen op een gedeelde cpu/videokaart is een betere optie voor u.
Ik adviseer u een bezoek te brengen aan Dell als u wilt gamen.

Soldier of fortune 2 draait hier best. 80/ 90 fps easy.
Grafisch gezien de wat lichtere spelletjes zoals minecraft moet u ook niet spelen.
Dan ziet u nl niet meer wat hij werkelijk kan.

Mijn kinderen 11 en 13 jaar zitten er al 2 jaar spelletjes op te spelen en niet 1 keer een probleem, alleen wel met de shit van sony wat vooraf geinstalleerd is.
Gewoon win7 ultimate erop.
Mocht de internet ppolitie voor de deur staan.. druk gewoon op assist met opstarten en plop terug naar fabrieks instellingen.
Mits u niet de systeem partitie verwijdert natuurlijk.
Ik moet wel toegeven dat u gelijk heeft wat betreft de cooling die had idd veel beter gekunt en de i3 zou apart moeten draaien van de videokaart.
Dan is het allemaal best te doen.

U meneer bent gewoon verkeerd geinformeerd, net als ik.
Ik kan me helemaal niet vinden in deze review. Ik heb deze Vaio al ruim 5 jaar in bezit en hij doet het nog steeds geweldig. Inmiddels draait er Windows 10 op.
De temperatuur (cpu/moederbord) komt zelden boven de 50 graden, dus lawaai maken doet hij nooit.
(Dit was de laatste tijd niet meer zo, maar nadat ik de koelpasta had vervangen en het stof verwijderd was, liep hij weer als nieuw.)
Het is geen game laptop, maar voor films, muziek, browsen, downloaden is hij perfect.
Toetsenbord vind ik ook heerlijk typen, veel beter dan mijn nieuwe Toshiba laptop (die nu na 2 maanden al terug is bij Coolblue voor reparatie).

(Deze late reactie is bedoeld voor iemand die de laptop mogelijk tweedehands ziet aangeboden worden.)

[Reactie gewijzigd door Nasonia op 9 augustus 2016 10:31]