Icarus Reader Go Zwart Review

_Eend_ 3 februari 2012, laatste update op 3 februari 2012, 1.832 views

Icarus Reader Go Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Veel ondersteunde formaten

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Tegenvallende accuduur

Veelzijdigheid Score: 3
Toen de Icarus Reader Go uitkwam was het een leuke ereader voor weinig geld. Ik heb er 99,00 euro voor betaald bij Bol.com en hij kreeg goede reviews. Hij ondersteunde meer formaten dan ereaders in dezelfde prijsklasse en zag er (op de foto) ook nog eens goed uit. Maar je krijgt wel waarvoor je betaald.

Het doet wat het moet doen: eBooks weergeven, en er zit ook een mp3 speler in voor bijvoorbeeld audioboeken. Deze functie heb ik niet gebruikt, dus hier kan ik verder geen uitspraken over doen. De Go heeft geen WiFi en/of 3G, dus je moet de Go aan je PC/Laptop hangen om boeken over te zetten.

Lezen
De Go heeft een mooi scherp e-ink scherm, zonder touchscreen. Het leest erg prettig, en door het lage gewicht van de Go heb je ook bij lange lees-sessies geen last van je handen. Wel zitten de bladerknoppen op net de verkeerde plek. Het mooiste zou zijn om een bladerknop aan beide kanten van het scherm te plaatsen. Nu moet je met één hand de kleine, goedkoop aanvoelende, knopjes indrukken die onder het scherm zitten. Maar je kunt er met je rechterhand wel redelijk goed bij.

Wat wel positief is, is de PDF reader. Dankzij de Reflow functie van de Go worden (de meeste) PDF's goed weergeven op het relatief kleine schermpje van de Go. Wel is het jammer dat het omslaan van een bladzijde zo langzaam gaat. Maar de Go moet dan wel behoorlijk rekenen, wat mijn geduld en de accuduur niet ten goede komt. Het duurde soms meerdere seconden voordat een pagina correct werd weergegeven.

Ik heb ook een aantal ebooks bij Bol.com besteld, die zijn voorzien van Adobe DRM. De Go is gelukkig compatible hiermee, en met behulp van de tool van Adobe kun je de boeken makkelijk overzetten naar de Go. Wel jammer dat je daar een programma van tientallen MB's moet voor installeren.

Accu
De accu gaat niet zo lang mee als Icarus heeft opgegeven, ik kwam tot +/- 3500 pagina's. Ook nadat ik de Go een aantal keer volledig had opgeladen. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat ik ook veel PDF's las, vaak met foto's en/of screenshots (voornamelijk IT boeken in PDF formaat).

Ondanks de tegenvallende accuduur geef ik voor Mobiliteit en accuduur toch een 'voldoende', door het lage gewicht van de Go.

Bouwkwaliteit
Dit is met stip het grootste nadeel van de Ereader Go. Op de foto's ziet hij er netjes uit, maar toen ik de doos openmaakte viel het me erg tegen. De Go is nogal flexibel, als je hem vastpakt aan de hoeken dan kraakt hij nogal en beweegt het een beetje. Een metalen frame zou hem goed doen. De knopjes zijn vrij stug en maken zo'n goedkoop klik geluidje als je ze indrukt. En dan heb ik het nog niet gehad over de powerknop, die is van dat goedkope plastic-met-chroom-look en is net zo stug als de andere knopjes op de Go.

Problemen
In de eerste maanden had ik weinig problemen, maar na verloop van tijd kreeg ik steeds vaker met een vastlopende Go te maken. Een kwestie van even de reset knop op de achterkant indrukken en hij ging weer verder. Maar op een gegeven moment hielp zelfs de reset knop niet meer. Na drie seconden googelen kwam ik erachter dat een firmware update beschikbaar was. Deze heb ik geinstalleerd en de Go werkte weer. Vlak daarna heb ik de Go van de trap laten vallen. De tocht op de (houten) trap eindigde op de plavuizen vloer beneden. Daarna werkte hij nog steeds, maar dankzij een grote barst in het scherm had ik er weinig aan. Gelukkig zat de barst net onder de laatste regel van het boek dat ik op dat moment aan het lezen was :D

Ik heb geen gebruik gemaakt van de garantie, het serienummer van de Go was helemaal weggesleten. Het nummer stond namelijk op een simpel papieren stickertje op de achterkant, precies op de plek waar ik de Go altijd vasthield. En ik had de doos al weggegooid.

De Icarus Reader Go is ondanks zijn tekortkomingen toch een fijne ereader. De accuduur zal wat beter zijn als je alleen ebooks leest en het leest prettig dankzij het fijne scherm. Maar als je van goed gebouwde spullen houdt kan ik de Go niet aanraden. Alles behalve het scherm en de firmware straalt "Goedkoop spul uit China" uit. Wil je alleen maar een goede ereader dan kun je nog de Go overwegen, ookal zijn er tegenwoordig goedkopere ereaders op de markt.

Heb jij ook een Icarus Reader Go Zwart?