Specificaties 9,4" (1280x800), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Tablet S 16GB Zwart Review

charrel 2 februari 2012, laatste update op 2 februari 2012, 1.157 views

Sony Tablet S 16GB Zwart

Pluspunten

• Leuke andere vormgeving.
  • Erg mooi scherm.
  • Remote control functie
  • Snelle en soepele interface

Minpunten

• Accuduur, had langer mee mogen gaan.
  • Microfoon aan de zachte kant.
  • Lichtgrijze plastic a/d achterkant krasgevoelig
  • Geen micro-usb kabel

De afgelopen 2 weken hebben wij via een actie van tweakers.net en de belcompany gebruik kunnen maken van een Sony tablet S 16GB. Mijn vriendin die op dit moment nog geniet van haar ouderschapsverlof heeft de tablet het meeste gebruikt.
Na regelmatig een ipad te hebben gebruikt van vrienden was ik erg benieuwd hoe een android tablet zou zijn. Qua vormgeving vind ik het persoonlijk n van de mooiere afwijkende tablets. Hieronder volgt een klein verslag van onze indrukken.

Featureset:
Tja, die is qua accessoires wat aan de magere kant, uit de doos komen:
- De tablet.
- Een oplader.
- Quickstart quide en wat velletjes over de gebruikersovereenkomst.
- Riempje.

En dan verder met wat specs:
De tablet draait op android 3.2.1.
Het scherm is 23,8cm (9,4inch) groot, WXGA met een resolutie 1280 x 800 en maakt gebruik van sony’s Trublack.
Het interne geheugen is 16GB. Dit is verdeeld in een gedeelte voor de besturingssoftware, apps en een gedeelte voor de opslag van media. Er is nog iets minder als 4Gb over voor apps en iets minder als 9GB voor media.
Ingebouwde infrarood afstandsbediening.
Front vga camera van 0,3 megapixel, aan de achterkant zit een 5megapixel camera.
Je kan er evt. (gedownloade) playstation 1 spellen op spelen, bv. Crash Bandicoot & Pinball Heroes.
De Tablet bevat aan de linkerkant, achter een klepje, een micro-usb aansluiting en een SD-kaart slot.
Deze worden beide niet meegeleverd, het was mijns inziens netter geweest als de micro-usb kabel er wel standaard bij had gezeten.
De SD slot is in principe een erg handige feature, ware het niet dat je hem alleen kan gebruiken om media over te zetten. Dus als uitbreiding van de resterende 9GB op de tablet kan je hem gebruiken als je de media die je wil gebruiken steeds overhevelt tussen het sd-kaartje en de tablet zelf.

Prestaties:
De prestaties zijn wat mij betreft prima in orde, de Nvidia Tegra 2 voldoet echt ruimschoots voor het gebruik in een tablet.
De interface voelt erg soepel aan, apps openen, verloopt vlot. Scrollen over internet pagina’s gaat zonder problemen of enige hapering.
Het scherm reageert gewoon fantastisch. Over het algemeen voelt het net weer even soepeler en vloeiender dan op mijn HTC Desire HD. Niks negatiefs op aan te merken.

Beeldkwaliteit:
Niks dan lof, het scherm ziet er fantastisch uit. Naast de ipad van een vriend van me ziet het zwart er inderdaad beter uit. De helderheid is een fractie minder. Je kan evt. ook gebruik maken van een automatische functie om de helderheid te regelen, met deze functie vonden wij dat het tablet wel erg donker werd. Dan stelden we hem liever zelf in.
Of het nu snelle of trage beelden zijn wat je afspeelt, het ziet er allemaal even gelikt uit.
Mits je het scherm wel even regelmatig poetst, vette vingers horen volgens mij op elke tablet....

Bouwkwaliteit:
De tablet is volledig gemaakt van plastic, aan de achterkant zit een klein stukje met wat licht grijs plastic en de rest is van glimmend zwart plastic. Aan de onderkant zitten een soort pootjes zodat hij wat minder snel krast. Het zwarte plastic krast volgens mij niet zo snel, het lichtgrijze plastic was hier wel een stukje gevoeliger voor. Hier ontstonden eigenlijk binnen 2 weken wel wat lichte krasjes op.
De tablet heeft voornamelijk op een zachte ondergrond gelegen, te weten de bank.
Verder voelt de tablet wel erg stevig aan, tordeert zo goed als niet.

Ergonomie:
Ergonomie kan je erg kort over zijn, de tablet is redelijk licht. Prima om langere tijd vast te houden.
Ook door de afwijkende vorm vind ik hem net even lekkerder vast houden dan de tablets van de concurrentie. Hij “glipt” net wat minder snel uit je vingers, erg prettig. Typen is ook wat fijner omdat de tablet wat scheef ligt.

Warmte en geluid:
Wederom een kort verhaal, geluid maakt de tablet niet aangezien er niks mechanisch in beweegt en verder wordt de tablet lekker handwarm...

Mobiliteit:
De tablet is lekker licht , rond de 600gram. Het geheel is lekker handzaam en gemakkelijk mee te nemen.

Accuduur:
Sony claimt ongeveer 7u gebruik, helaas hebben we dit niet heel uitgebreid kunnen testen maar de 7u hebben we niet gehaald. Maximaal 4-5u gebruik en dan weer 5u aan de lader

Algemene Beoordeling:
Over het algemeen heeft de tablet S een erg positieve indruk achtergelaten. Het grote gebruiksgemak zorgde ervoor dat we hem toch regelmatig even oppakten om bv. even wat op te zoeken op internet, skype, e-mail of gewoon even wat prutsen met de tablet.
De vorm zorgt ervoor dat de tablet altijd wat naar je toe ligt, best handig en typt ook wat makkelijker.
Android is redelijk makkelijk te begrijpen maar ik had toch wel een aardige voorsprong op mijn vriendin wat betreft de werking van android. Zij heeft nog nooit android gebruikt en dan zijn sommige menu’s toch wel lastig te vinden. Instellen van bv. haar mail en facebook had ze dan wel weer zo voor elkaar. Het typen met wat langere nagels was volgens haar dan wel weer een nadeel. Dit verliep wat moeizamer.
De Internet browser werkt nagenoeg perfect, flash is toch wel lekker om te hebben…..
We zijn eigenlijk maar 1 site tegengekomen waar de menu’s niet van werkten, dus dat valt alles mee.
Persoonlijk heb ik hem regelmatig gebruikt als e-reader, werkt in mijn optiek erg goed. Je hebt diverse indelingen hoe je de bladzijdes wil zien/ lezen, je boeken staan mooi overzichtelijk en de tablet onthoudt waar je gebleven bent. Wat wel even lastig is dat het scherm af en toe op standby springt. Onhandig maar in een volgende update niet onoverkomelijk. Tevens ben ik erg benieuwd hoe de tablet te lezen is als er direct zonlicht opvalt.
De feature om de tablet als afstandsbediening te gebruiken is erg leuk bedacht, werkt op zich ook prima, alleen de juiste setup vinden kan even omslachtig zijn maar daarna werkt het ook gewoon naar behoren. Het jammere is dat er (nog) geen ondersteuning is om meerdere apparaten tegelijk te bedienen, zou volgens mij een mooi vervanging zijn van bv. onze logitech harmony one.
Wifi werkte prima, goed bereik alleen de instelling dat de tablet wifi altijd aan laat staan, werkte niet helemaal. Nadat de tablet uit standby kwam, moest hij elke keer eerst weer verbinding maken. Terwijl je tijdens de standby wel een melding kreeg als je een mailtje binnenkreeg.
De beide camera's werken naar behoren, verwacht geen superkwaliteit maar ze voldoen. De camera aan de voorkant heeft wel flink wat licht nodig anders is het beeld snel erg donker. De camera aan de achterkant laat een beduidend beter beeld zien. De microfoon zit aan de bovenkant midden in de bolling, met skype was deze wel aan de zachte kant. Tevens zitten de 2 luidsprekers links en rechts precies op de plek waar ik vaak de tablet vast hield, hierdoor klonk het geluid aanzienlijk zachter.
Met muziek, games en films is het geluid goed te doen. Verwacht geen superkwaliteit maar het klinkt gewoon aardig. Met skype was het aan de erg zachte kant.
Verder zijn de apps gemakkelijk te downloaden uit de market maar de hoeveelheid widgets die op de tablet zitten, zijn wel wat aan de magere kant.

Al met al waren wij beide verrast over het gebruik, van te voren waren we niet overtuigd hoeveel we een tablet zouden gebruiken maar daar komen we volledig van terug. Het is toch wel erg makkelijk en we hebben er dan ook veel gebruik van gemaakt. Een tablet blijft in onze optiek wel een hebbedingetje maar wel een verdomd handige!

Heb jij ook een Sony Tablet S 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Prima review! Mooi compleet, zoals het hoort! :D

Maar wel 2 kleine puntjes:
- Klopt het werkelijk dat Android 2.3.1 erop staat?
- "geluid maakt de tablet niet" dit maakte in eerste instantie een vreemde indruk op me, maar je bedoelt ongetwijfeld dat hij geen geluid produceert door het ontbreken van bewegende delen :)

En dan nog een ng kleiner puntje: iets minder als dan
P.S er staat android 3.2 op ;)
sry, de kleine was onrustig. Zal het even veranderen, bedankt!