Specificaties 9,4" (1280x800), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Tablet S 16GB Zwart Review

trolleystad 2 februari 2012, laatste update op 2 februari 2012, 1.337 views

Sony Tablet S 16GB Zwart

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Snel
  • IR
  • Mooie UI
  • Goede accuduur

Minpunten

• Geluid
  • Slechte ondersteuning videoformaten
  • Vertaling niet compleet
  • Wordt nogal 'kaal' geleverd

Dit is mijn eerste review op Tweakers.net. De afgelopen twee weken heb ik de Sony Tablet S kunnen onderwerpen aan mijn kritische blik. In tegenstelling tot veel andere reviews ga ik niet een vergelijking maken met andere tablets zoals de iPad 2, maar ga ik de Sony Tablet S beoordelen hoe de tablet is in dagelijks gebruik.

Ik ga ook geen vergelijkingen doen met benchmarks (die zijn er al genoeg) omdat ik vind dat een tablet een gebruiksvoorwerp is voor simpele dingen zoals “internetten” op de bank en af en toe een leuk spelletje. Op dit soort apparaten is het vaak de software die zorgt of iets snel of traag aanvoelt.

De Tablet S komt netjes verpakt in een kleine doos. In de doos zitten de volgende spullen:
  • Sony Tablet S
  • Oplader
  • “hang”koord
  • EULA, Quick Start Guide en Belangrijke Informatie papieren

Ik vind de inhoud van de doos vrij karig. Ik had een micro-USB ↔ USB kabel wel zo handig gevonden, om makkelijk muziek en video's van je PC naar de tablet te kunnen overzetten.

Sony heeft het ontwerp van zijn tablet het over een heel andere boeg gegooid. Waar iedereen probeert een zo plat mogelijke tablet te maken heeft Sony een tablet op de markt gezet die aan één kant dikker is met een ronding erin. De tablet ligt daardoor in de potrait stand lekker in je hand. In de landscape stand snijden de hoeken wel een beetje in je hand, maar als je hem neerlegt op een tafel zorgt deze hoek juist ervoor dat het makkelijk tikken is. Ook zitten er aan de onderkant kleine stootkussentjes zodat je hem makkelijk op een tafel kunt plaatsen zonder bang te zijn voor krassen of verschuivingen.

De rechterkant bevat de aan/uitknop, volumeknoppen en de resetknop. Tevens is hier een notificatieled geplaatst direct naast de aan/uitknop.

De linkerkant bevat geen knoppen, maar een klein klepje waarachter een SD-kaart slot en een micro-USB aansluiting bevinden. Het handige van de USB aansluiting is dat deze ook als host kan dienen. Met een verloopstukje kun je dus een hoop randapparatuur aansluiten. Ook opslagmedia zoals een USB stick werken zonder problemen.

Aan de onderkant heeft Sony een eigen soort oplaadaansluiting bedacht. Hoewel dit handig kan zijn als je het speciale dockingstation gebruikt had ik liever gezien dat de tablet opgeladen kon worden via de micro-usb aansluiting.

Na het uitpakken en aanzetten wacht mij een bootanimatie die ongeveer 15 seconden duurt. De animatie is hier te bekijken:

De interface is een standaard Android 2.3.1 tablet interface met een eigen template van Sony. Deze heeft zachte blauwe en bruin tinten wat de hele UI een chique gevoel geeft.

De tablet wordt op een paar eigen apps na kaal aangeleverd. Er is standaard maar één achtergrond geïnstalleerd, geen live-wallpapers en maar een klein aantal widgets. Indien je voor de nederlandse taal kiest kom je her en der toch nog engelse teksten tegen.

De tablet reageert in eerste instantie vrij traag. Al snel kwam ik erachter dat er een verouderde firmware op stond. Na 2 updates was deze voorzien van Android 2.3.1 en reageerde alles heerlijk snel. Ook apps starten razendsnel op, spelletjes als Angry Birds en N.O.V.A.2 draaien zonder haperingen.

De tablet is voorzien van 2 camera's. De frontfacing camera heeft een vrij lage resolutie, maar die is ruim voldoende voor videochatten via Skype. Ik vond alleen de lichtgevoeligheid van de frontfacing camera matig. De camera aan de achterkant maakt (voor een tablet) geen slechte foto's. Ik zie mezelf alleen niet buiten rondrennen met een tablet om foto's te maken, daar vind ik een mobiele telefoon veel handiger voor qua formfactor.

De tablet S heeft een IPS display met een resolutie van 1280 x 800 pixels, semi-HD dus. De beeldkwaliteit is dan ook super. Ook HD video's worden prachtig weergegeven.

Het geluid vond ik een minpuntje. Het klinkt heel blikkerig en het volume is zeer zacht. Met een hoofdtelefoon is het uiteraard beter.

Ik lees veel problemen met de accu. Zelf heb ik deze niet ondervonden. Op één acculading haalde ik makkelijk 8 a 10 uur, wat ik voor een tablet meer dan voldoende vind.

De key features van de tablet S die hem onderscheidt is vooral de ingebouwde IR en afstandsbediening app. Met een paar simpele klikken heb je zo de juiste configuratie voor je eigen mediaapparaat te pakken en kun je deze via de tablet bedienen. Staat je apparaat er niet tussen? Dan kun je deze de IR codes laten leren. Ik vond dit een zeer handige toevoeging omdat wij thuis vrij regelmatig een afstandsbediening kwijt zijn. Nu kan ik met één apparaat zowel de TV, mediaplayer en surroundset bedienen.

De Sony Tablet S is ook voorzien van DLNA. Mijn TV heeft helaas deze functie niet, maar om dit toch te kunnen testen heb ik tijdelijk een DLNA server geïnstalleerd op mijn PC. Foto's en muziek komen prima door, video is een groter probleem omdat de tablet haast geen enkel avi formaat (codec) ondersteund. Quicktime movie en MPEG gingen wel zonder problemen.

Samenvattend vind ik dat Sony een goed product op de markt heeft gezet die zich zeker kan onderscheiden van de concurrentie, alleen al door de behuizing. Graag zie ik in een nieuwe firmware dat de schoonheidsfoutjes in de vertalingen opgelost zijn en dat er meer videoformaten ondersteund worden. Doe er ook wat leuke achtergronden en live wallpapers bij!

Heb jij ook een Sony Tablet S 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Heb de sony tablet s ook, maar heb geen last van 'slecht' geluid. Geluid kan natuurlijk wel beter, maar volgens mij is het geluid op alle tablets niet bijsterend
Mooie Super User review => Sony Tablet Super user review 8)7 . Maar zonder gekkigheid, mooie review, van mij krijg je 4 sterren!