×

Help Tweakers weer winnen!

X-Gear Nero XN900S Zilver Review

TheJTE 25 september 2007, 1.028 views

X-Gear Nero XN900S Zilver

Pluspunten

• Lage prijs
  • Stevige, veilige opbouw
  • Nette afwerking
  • Goede inbouwmogelijkheden
  • Bijgeleverde voeding

Minpunten

• Slechts 2 klepjes voor de 5.25"-bays

Kwaliteit voeding Score: 4
Hierbij dan maar een review van deze case, de X-Gear XN900 (ik heb alleen de zwarte versie ipv zilver). Ik heb deze case recent besteld om tijdelijk een systeempje in te bouwen, deels omdat de oorspronkelijk bestelde cases een nogal lange levertermijn hebben en het systeem toch maar een keer werkend moest zijn. Voor een case die in de eerste instantie slechts tijdelijk word gebruikt is in de eerste plaats de prijs natuurlijk een belangrijke factor, vandaar dat mijn oog ook snel op deze behuizing viel.

De case is netjes verpakt aangekomen: plastic en piepschuim moeten hem beschermen tegen eventuele transportschade. Bijgeleverd was een zakje schroefjes om hardware te bevestigen, een speakertje voor bevestiging aan het moederbord, en een voedingskabel.

De opbouw van de case is, gezien de prijs, goed te noemen. Er zitten geen scherpe randjes aan en hij is redelijk stevig. De klepjes voor de 5,25" drivebays zijn degelijk gebouwd, evenals het klepje voor de externe 3,5" drivebay. De metalen klepjes zijn makkelijk uit te breken en houden geen scherpe randjes. Verder is ruim voldoende mogelijkheid tot het installeren van extra casefans, die worden niet meegeleverd (kan ook haast niet voor dat geld). Een van de casefans kan daarbij in de voorkant worden geplaatst, al is het geen pretje het frontpaneel eraf te krijgen zodat de fan ook werkelijk kan worden geinstalleerd. Grootte voor de front-fan is overigens 120mm en niet 80mm; overige fans zijn wel 80mm.

Inbouw van de hardware verliep zeer soepel. Moederbord paste zonder problemen in de case en het aantal drivebays (6x3.5" intern, 1x3.5" extern, 4x5.25" extern) is ruim voldoende te noemen. Deze zijn ook voorzien van randjes die de schijven/drives op hun plaats houden wat het vastschroef-gemak ten goede komt. De bijgeleverde voeding beschikt over 4 molex aansluitingen, 1 SATA-aansluiting (die overigens te kort is om bij de 3,5" drivebays te komen en dus alleen bruikbaar is voor een dvd/cd-drive) en een diskettestation-aansluiting. Met de 2 dvd-stations en 4 harde schijven had hij geen moeite; hoe de voeding het houd als hij zwaarder word belast kan ik nog weinig over zeggen, hoewel het voor zware systemen toch al aan te raden is een aparte voeding aan te schaffen. De geluidsproductie van de voeding is niet hoog, hoewel hij wel hoorbaar blijft.

Aan de voorkant beschikt de behuizing over 2 USB-poorten en een koptelefoon/microonaansluiting welke via HD audio of AC'97 kan worden aangesloten op het moederbord. Als klein minpuntje: de HD-led, welke samen met de powerled in de rand rondom de knop is verwerkt, is vanaf de voorkant nauwelijks (niet) zichtbaar.

Verder is het jammer dat er maar 2 van de 5.25" bays echt bruikbaar zijn: er zijn maar 2 klepjes meegeleverd. Zonder het klepje past de drive niet meer netjes door het gat en blijft er een lelijk randje over. Verder kost het nog wel eens enige moeite het linker zijpaneel (van achter gezien) er goed op te krijgen, hoewel dit bij normaal gesproken niet echt een probleem hoeft te zijn.

Al met al een nette case voor zijn prijs, ondanks wat kleine minpuntjes.

Heb jij ook een X-Gear Nero XN900S Zilver?

Prima review! Ik was op zoek naar een niet te dure kast om van wat oude onderdelen een PC voor de kids samen te stellen. Deze kast (heb de zilver versie) ziet er prima uit en voldoet veel beter dan verwacht. Ik had overigens slechts 1 DVD cover, voor mij geen ramp (zit toch maar 1 DVD in) maar wel iets om rekening mee te houden.