Specificaties 9,4" (1280x800), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Tablet S 16GB Zwart Review

Pantera88 2 februari 2012, laatste update op 6 februari 2012, 3.514 views

Sony Tablet S 16GB Zwart

Pluspunten

• Goede vormgeving
  • Uitstekend scherm
  • IR-module
  • Master USB connectie
  • Playstation-ready

Minpunten

• Omslachtige oplader
  • Beperkte ondersteuning USB-bestandsoverdracht (alleen Windows)
  • Gebrekkige Android (Update gepland voor Q1 2012)
  • SD-poort alleen passief bruikbaar
  • Matige accuduur

Als beta student met een immer zware tas vol boeken, ben ik al enige tijd opzoek naar een handige e-reader of een geschikte tablet. In december heb ik dan ook met interesse gereageerd op de Tweakers.net poll om mee te doen aan een testpanel voor de Sony Tablet S. Gezien ik normaalgesproken zelden van zoiets iets terug hoor, was ik blij verrast dat ik twee weken met de tablet mocht spelen om er vervolgens deze review over te mogen schrijven.

Nu moet ik bekennen dat ik ben al enkele jaren een enthousiast gebruiker van Sony (Ericsson) hardware. Mijn ervarig met Sony (en SE) is altijd enigszins dubbel geweest. Matige software iets wat ik iets te vaak van Sony (en SE) tegen ben gekomen en sinds mijn X1 ben ik dan ook een actief gebruiker van de custom roms. Hoewel Sony de software kant van het verhaal steeds beter onder de knie krijgt, zijn de stijlvolle en degelijke hardware de reden dat ik nog altijd klant ben.

Ik heb bij het schrijven getracht slechts de noemenswaardige eigenschappen van de tablet aan te kaarten. De eigenschappen te benadrukkendie deze tablet onderscheid van overige ( Android) tablets. Hierbij heb ik dus niet lang stilgestaan bij het besturingssysteem zelf, maar slechts waar dit afwijkt van een gangbare Android installatie. Dit leek mij, afgezien van dat dit over de tablet gaat en niet over Android 3.2.1, ook minder relevant omdat de tablet binnen enkele weken geupdate zal worden naar Android 4, en dergelijke informatie dan achterhaald zal zijn. Prachtige foto's van de tablet zijn hier te vinden, en daar zal jullie dan ook niet te veel mee afleiden.

De hardware:

Eerste indruk:
De tablet komt, zoals gebruikelijk bij Sony producten, in een degelijke verpakking. Een niet te grote, no nonsense, maar toch stijlvolle doos. Naast de tablet bevat de doos een tweedelige oplader, een koordje (voor de verzameling), en een Starters Guide die wezenlijk niets meer verteld dan waar de aan knop zit en hoe de oplader aangesloten dient te worden. Gezien Sony graag te boek wil staan als productent van zowel audio als visuele aparaten leek het mij niet raar om hier een stel degelijke sony oordoppen aan toe te voegen. En stiekem zou een USB-kabel ook niet misplaatst zijn. Maar daar dachten zij blijkbaar anders over.

Uiterlijk en ergonomie:
Het meest in het oog springend is overduidelijk de vormgeving. De tablet oogt als een opgengeslagen boek. En dan wel op de manier waarvan een bibliothecaris spontaan begint te huilen. Dit vormgeving is zelfs zo goed uitgevoerd dat ik verschillende mensen heb zien zoeken naar een manier om hem weer dicht te slaan, om er vervolgens achter te komen dat dit niet de bedoelling is.
De behuizing is volledig uit plastic opgebouwt, maar voelt toch zeker wel degelijk aan. Het gedeelte dat bij gebruik vastgehouden word is goed ruw. De rest is stijlvol glad en rond afgewerkt. Met zijn 600 gram is hij ook niet zwaarder dan een gemiddeld boek of tablet en voelt het natuurlijk aan. De gewichtsverdeling ligt ver naar de dikke kant van de tablet, hetgeen er voor zorgt dat hij zowel in een enkele hand als in beide handen prettig vastgehouden kan worden. Opmerkelijk veel beter zelfs dan enig ander tablet met een gangbare vormgeving. Een groot nadeel aan de vormgeving is dat, wanneer in de hand vastgehouden, er niet met twee handen te typen valt. De dunne kant snijdt in de handpalm en hij is domweg net iets te breed om alle toetsen gemakkelijk te bereiken (zelfs met mijn grote handen). Wanneer de tablet op schoot of tafel geplaatst wordt typt hij dankzij de licht hellende vormgeving juist erg prettig.

Spijtig is dat de case rondom het scherm net iets uitsteekt. Hierdoor wil er nog wel eens vuil tussen de rand van het scherm en de case komen.

Het scherm:
Het scherm betreft een 9.4" 1280 x 800 pixels model (in tegenstelling tot de gangbare 10.1") en heeft sony's TruBlack technologie aan boord wat voor een beter contrast dient te zorgen. Hoewel iets minder fel dan die van de Ipad2 is hij daar wel het best mee te vergelijken. Het is zeker een van de fijnste Anroid tablet schermen die ik tot noch toe gezien heb. De Android interface word haarscherp weergegeven, en wanneer je een HD-film opstart zie je werkelijk hoe goed het scherm presteert. Het zwart is diep en de kleuren springen er vanaf.
Ook is de 9.4" naar mijn mening een prima formaat. Het heeft duidelijke meerwaarde in verhouding tot een smartphone en doet qua grootte nauwelijks onder voor een 10.1" scherm, hoewel hij wel net iets handzamer aandoet. Het scherm is wel erg vlekgevoelig, maar dit is natuurlijk onvermijdelijk bij gladde oppervlakken die met de hand bediend worden.

Connectiviteit:
Links, boven in de inkeping van de zijkand zitten een 3.5" audio jack en een een klepje. Dit klepje verbergt een full size SD-slot en een (Master) micro-USB poort. Hoewel het klepje nogal afdoet aan de 'smoothness' van de rest van het design, is het wel functioneel en gemakkelijk te openen en sluiten. Wat mij echter meer stoorde is de oplader.

Sony maakt namelijk gebruik van zijn eigen type oplader. Dit is een groot uitgevallen versie van de telefoonopladers welke SE vroeger hanteerde. Aan de onderkant van de tablet zit een inkeping in de behuizing waar de lader 'ingeplugd' dient te worden. Eenmaal aangesloten lijkt het op een logge versie van Apple's 'klik-magneet lader'. Wanneer hij niet ingeplugd is lijkt het alsof je een klepje verloren bent. Dit had sony naar mijn idee heel wat stijlvoller op kunnen lossen.

De USB-poort zit dus achter het klepje weggewerkt. Of dit nou onpraktisch of juist verstandig is aangezien er toch een SD-poort beschermd dient te worden, is discutabel. Het betreft een Master USB-poort, wat wil zeggen dat er de mogelijkheid is om een externe hardeschijf, USB-stick of Gamepad aan te sluiten. Dit dient dan wel gedaan te worden via de, op de Sony website te bestellen, micro-US-> USB(female)-kabel. Via een andere (niet Sony) micro-USB -> USB(female) kabel werkt het namelijk niet! Gezien de prijs van de tablet, en de meerwaarde die de kabel aan de tablet / USB poort geeft, had het mij dan ook niet meer dan logisch geleken om deze bij te tablet te leveren.

Voor normale data overdracht wekt een conventionele (niet-Sony) micro-USB -> USB overigens wel.

Een ander punt van krietiek op de USB aansluiting is de softwarematige ondersteuning. Sony stelt deze namelijk alleen beschikbaar voor Windows. En dan doel ik niet op de software suite, hij mount de opslag daadwerkelijk alleen wanneer hij aan een windows PC gekoppelt is. Iets wat ik voor een linux tablet een nogal absurde ontwikkeling vind. Aangezien ik er toch wat media op wou zetten heb ik dus mijn bejaarde netbook af moeten stoffen. Het aansluiten op een windows PC gaat overigens moeiteloos. Opladen via de USB-aansluiting doet hij dan weer niet.

(Er is overigens een work-around te vinden op XDA-dev. (klik!) Hiermee kan de tablet alsnog op Mac & Linux gemount worden. Wegens contractuele beperkingen heb ik dit niet kunnen testen.)

Het SD-slot is niet bedoelt als externe opslag. Het is slechts mogelijk om (met een bijgeleverde sony app) data over te zetten van en naar het interne geheugen. Een gemiste kans in mijn ogen aangezien dit de tablet van de concurentie had kunnen onderscheiden.
De reden voor al de consessies rond de aansluitingen is voor mij een raadsel.

Wat Sony wel leuk gedaan heeft is het inbouwen van een IR-module. Met de bijgeleverde software van sony is de tablet dus als afstandsbediening te gebruiken voor bijna alle IR ondersteunende multimedia apperatuur. Hierover later meer bij het software gedeelte.

Overige connectiviteit zoals Wifi en BlueTooth werken prima en zijn naar eigen wens in te stellen.

Hardwarematige bediening:
Rechtsboven van de tablet (in de inkeping) zitten de standby en de volume knoppen. Deze zitten zo weggewerkt dat ze gemakkelijk te bereiken zijn, maar niet perongeluk ingedrukt worden. Het enige nadeel is dat ik nogal eens de standby knop indrukte ipv een volumeknop. Het onderscheid tussen die knoppen had om mij wel iets beter gemogen, maar afgezien daarvan is het stijlvol en goed geplaatst.
Naast de knoppen is nog een kleine LED indicator geplaatst. Deze geeft informatie over de oplaad status en knippert wanneer er een bericht binnengekomen is.

Camera en media:
Op de voorzijde van de tablet bevind zich een kleine 0.3MP camera. Deze heb ik niet kunnen testen door de gebrekkige software (deze crashte instantaan bij het overschakelen van back => front camera) . Op de achterzijde zit een 5MP camera. Deze camera werkt opzich prima, maar ik snap de keuze voor een 5MP camera niet. Mijn SE X10 beschikt over een significant betere 8.1 MP camera, en dat is al een redelijk verouderd model. Zelfs budget smartphones beschikken tegenwoordig over betere camera's. De in de tablet aanwezige camera's zijn in mijn ogen een nauwelijks bruikbare gimmic en hadden wellicht beter achterwege gelaten kunnen worden. De frontcamera had nog functioneel kunnen zijn voor videochat, ware het niet dat de software dit niet toe laat. Hopelijk lost Sony dit in de toekomst op met de ICS update

Aan de onderzeide van de zijkanten zitten twee speakers verwerkt. Deze geven prima geluid, van eenzelfde kwalliteit als een moderne smartphone. Dit wil dus zeggen dat het geen straf is om er een film op te kijken, maar dat (de niet meegeleverde) oordoppen geen overbodige luxe zijn.

Accuduur:
Deze is een beetje matig voor een moderne tablet. Bij intensief gebruik (multitasken of spelletjes spelen bijv) smacht hij na een goede 6 uur alweer naar zijn idiote oplader. Bij film kijken (getest met een zwaar 720p mkv bestand op hardwareversnelling) rekt dit ongeveer tot 7 uur dankzij de zuinige GPU. Volledig opladen duurt ongeveer 5 uur. Een nacht op stand-by vergt een 15%. Bij normaal gebruik kon ik de tablet met gemak twee dagen gebruiken zonder hem aan de lader te moeten hangen.
Overigens moet nog vermeld worden dat de accu niet zelf te vervangen is, maar ik heb het idee dat dit gangbaar is voor tablets.

De software:

Android 3.2.1:
Bij het ontvangen van de tablet liep deze nog op Android 3.1 en ik moet zeggen dat de update naar 3.2.1 een enorme sprong voorwaards is. In 3.1 crashten native apps als Maps om de haverklap, werkten de helft van de apps slechts in 1 enkele portrait mode (niet na 180 graden draaien), Market alleen in landscape en haperde de interface regelmatig. Gezien de update naar 3.2.1 (die pas na twee uur verbouwereerd spelen aangeboden werd) zal ik de tablet hier natuurlijk niet op afrekenen. Wel kan ik nu alvast zeggen dat tevens de meest recente update niet weghaalt dat de software als 'niet af' aanvoelt. Ik verwacht dat de voornaamste reden hiertoe is dat Sony voornamelijk bezig is met het klaar stomen van de ICS update. Deze zou in het eerste kwartaal van 2012 uitgegeven moeten worden. Hierdoor dient het onderstaande stuk ook met enige scepsis gelezen te worden. De kans is groot dat vele van de softwarematige gebreken binnen korte tijd verholpen zullen zijn met de overgang naar ICS.

Het was de eerste keer dat ik met Android 3 aan de slag mocht en dat viel niet tegen. Het besturingssysteem zit intuitief inelkaar, en Sony heeft er wat leuke effecten aan toe weten te voegen (een shortcut balk voor Sony apps bijvoorbeeld), al zijn het voornamelijk wat visuele gimmics. Instellingen zijn snel te bereiken via de altijd aanwezig zijnde notification bar welke ook de vervanging voor de hardware knoppen herbergt. Homescreens gemakkelijk aan te passen. De meeste apps en widgets schalen goed mee en er is genoeg te customizen. Wel heb ik het idee dat Sony niet erg hard bezig geweest is met optimaliseren voor de hardware. De interface reageert bijvoorbeeld lang zo 'snappy' niet als de bij de Ipad of de Samsung Galaxy SII.
Wanneer je een shortcut selecteerd is de lagg naar het 'klik' geluid en het daadwerkelijk starten van de app net iets te lang om werkelijk snel aan te voelen. Dat wil niet zeggen dat de tablet traag is. Apps installeren gaat erg vlot en ook het draaien van zwaardere apps gaat ogenschijnlijk moeiteloos. Door de verschillende homescreens sliden gaat in portrait mode een stuk 'smoother' dan in landscape en snel door Maps vegen geeft irritante haperingen. Iets wat gezien de hardware echt niet zou hoeven.

Ondanks de update naar 3.2.1 zijn er ook nog steeds problemen met de apps. Sommige apps vertikken het nogsteeds om 180 graden mee te draaien. Zo ook de Tweakers app (zie bijgevoegde afbeeldingen). Aangezien ik rechtshandig ben hou ik graag de tablet in mijn linker hand, opdat ik met rechts de besturing kan doen. Bij apps die niet mee draaien dien je de tablet dus aan de dunne kant vast te houden. Iets wat de al het positieve aan de egronomie te niet doet. Sporadisch willen enkele apps ook nog wel eens geforceerd sluiten. Dit zijn over het algemeen niet native apps, en het is niet storend vaak. Hierdoor valt ook niet te zeggen of dit door Android of door slecht geschreven apps komt.

Wat mij geregeld irriteerde was de lag tijdens het omschakelen van toetsenborden. Bij het invoeren van een gebruikersnaam geeft android een standaard toetsenbord weer. Voor het invoeren van een wachtwoord geeft het tevens een numpad weer. Afgezien van dat ik ook graag voor mijn gebruikersnaam een numpad tot mijn beschikking zou hebben, typte ik geregeld de eerste karakters van mijn wachtwoorden verkeerd doordat android te traag omschakelde van toetsenbord.

Voorgeinstalleerde software en bloatware:
De maagdelijke tablet voor het eerst starten duurt enige tijd. Zodra dit voorbij is vraagt android om je gmail gegevens en zoekt naar een wifi verbinding waarna hij de tablet vlot instelt. Alle apps die je verwacht op een tablet zijn vooraf geinstalleerd (Gmail, Talk, Reader etc.).
Zelf voegt Sony hier nog eigen diensten aan toe zoals een eenvoudige social media reader, Sony's Video Unlimited, PlayStation emulator, Sony market software, nog wat andere Sony meuq en de IR-control app.
De Video Unlimited kreeg ik helaas niet aan de praat, hoewel me dit een interessante feature leek. Het schijnt dat Sony hier nog druk mee bezig is. De Playstation emulator werkte daarentegen wel. Hoewel het installeren van de spellen nogal wat tijd kost, en vaak ook nog een reboot, is het spelen er van beslist geen straf. Alles loopt erg soepel, en de tablet reageert dankzij de rappe processor erg goed op de invoer. Hoewel ik zelf nooit erg gecharmeerd ben geweest van games op telefoons of handhelds, viel me dit alles behalve tegen.

De market software voor Sony's eigen apps en games is in princiepe weinig meer dan een wrapper naar een matig functionerende store. Geregeld word men doorgestuurd naar websites of accepteerd hij de downloads niet. Niet dat een doorgewinterde androidgebruiker hier veel te zoeken heeft, maar toch, het doet een beetje karig aan.

Erg gecharmeerd was ik van de IR software (Sony Remote). Deze doet zijn werk prima. Het doet nogal aan een uitgeklede versie van Sony's eigen HomeShare denken. Aparaten zijn relatief eenvoudig toe te voegen(afgezien van wat onnodig scrollwerk),de bedieningsmogelijkheden zijn meer dan ruim en ook nog eens smaakvol weergegeven. Mocht een toestel niet in de database zitten dan bestaat er zelfs de mogelijkheid om de commando's over te nemen van een originele afstandsbediening. Niets dan lof hierover ondanks dat het nog maar de eerste versie van de app betreft.

De Reader van Sony is een ander verhaal. Hij werkt. Maar hij schaalt slecht naar pdf bestanden en het scherm gaat om de haverklap in stand-by. Gelukkig zijn er veel gratis alternatieven uit de Android Market te halen maar toch vond het wat een teleurstelling aangezien de reader functie voor een tablet bij mij nogal hoog in het faandel staat.

De niet-Sony apps doen allemaal goed hun ding. Zo werkt Gmail voor tablets enorm veel overzichtelijker dan de reeds prima smartphone app en YouTube fimpjes worden bijvoorbeeld prima afgespeeld.
Voornamelijk apps als Google Calendar floreren juist op tabletformaat, en zijn ineens erg fijn en overzichtelijk in gebruik.

Persoonlijke conclusie over de tablet in het dagelijks gebruik:
In de twee weken dat ik de tablet mocht testen heb ik hem vrijwel constant bij me gehad. Ik was al opzoek naar een dergelijke vervanger voor mijn boeken / netbook, en dit was natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid om te testen of een tablet daar geschikt voor is. De uitkomst hiervan is enigzins dubbel. Een tablet leest nou eenmaal niet zo fijn als een e-reader en een e-reader niet zo fijn als een oldschool A-4tje. Boeken lezen in een donkere bus gaat daarentegen veel comfortabeler dankzij de backlight, en een film kijken is dankzij de egronomie en een goed scherm zelfs een stuk fijner dan op een netbook. Een lange mail typen blijft veel fijner op een fysiek toetsenbord, maar een beetje surfen en chatten gaat prima. Ook bleek hij meer dan eens handig als naslagwerk. Snel iets googelen, wolframalpha er bij pakken, treinreis plannen of zelfs een vlucht boeken, het werkt allemaal net wat fijner dan via een smartphone.

Conclusie:
De Sony Tablet S is over het algemeen een erg fijn apparaat met een aantal tekortkomingen. De hardware is snel, het scherm is erg goed en de vormgeving is naar mijn idee een grote pré ten opzichte van de concurentie. Het is verder domweg zonde dat Sony de functionaliteit van de Master mini-USB poort niet stimuleert door de benodigde USB-kabel los te verkopen en het SD slot alleen passief laat gebruiken. Tevens is de camera ondermaats en kan ik mij niet voorstellen dat iemand content is met de keuze van oplader.
De keuze om een IR-module in te bouwen kan ik dan weer alleen maar toejuichen.

Hoewel de tekortkomingen in de hardware vergevelijk zijn geld dat voor mindere mate voor de software(Android 3.2.1). Deze is niet 'snappy' genoeg om werkelijk snel aan te voelen en functioneerd hier en daar niet naar behoren. Kortom: deze doet de hardware geen eer aan. Dit zou opgelost kunnen worden met de voor Q1 2012 geplande opdate naar Android 4 (ICS), al is daar op het moment nog weinig over te zeggen.

Over de afbeeldingen:
1) Sony Tablet S in vergelijking met een Sony Ericsson X10
2) Achterzijde van de tablet met onderaan de inkeping voor de lader
3) Het klepje met een aangesloten USB-stekker
4) Voorzijde met een niet meedraaiende Tweakers.net app

Edit:
- Stukje accuduur enigszins uitgebreid.
- Inleiding beetje aangepast
- Opmerking aan 'Scherm' toegevoegd
- Afbeelding van de niet meedraaiende Tweakers.net app toegevoegd

• MSI Wind Notebook U-100
  • Nikon D1000
  • SE X10
  • Android

Heb jij ook een Sony Tablet S 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Het is mij een raadsel wat de 2e foto moet voorstellen, is dat de onderkant ?
Maar het lijkt wel het scherm, zo glad lijkt het, misschien beter om de foto meer onder een hoek ( perspectief) te nemen.
Verder wel duidelijk dat ik blij ben met mijn keuze ( Asus prime)
Die namelijk de voordelen van e-reader met een fantastisch scherm ( ook in fel zonlicht ), combineert met een docking station, waar dan een wel werkende SD card reader op zit.
( helaas zit daar wel een prijsverschil aan vast )
Maar beter iets meer betalen, en daar jaren veel plezier van hebben, dan elke dag tegen tekortkomingen aan te lopen.
Maar verder een informatief en goede review, gezien de korte tijd die ter beschikking stond.
Dat is inderdaad de onderzijde! In contrast met de overige foto's, en het feit dat hij relatief plat is leek me dat wel duidelijk ;)

Edit: Ik heb een beschrijving van de afbeeldingen toegevoegd. Meer foto's maken zoals je suggereerde is helaas niet mogelijk omdat de tablet niet meer in mijn bezit is.
Dank voor je reactie!

[Reactie gewijzigd door Pantera88 op 2 februari 2012 15:03]

Mooie review Pantera88!!!
Dit kon je in het menu van het toetsenbord aanzetten ;)
"Always show keypad" of hoe het moge heten.
Hey Source90, dank voor je reactie, ik was het ook al tegengekomen ja! Evenals een aantal andere mankementen en pluspunten. Ik heb de tablet enkele weken geleden ge-update naar ICS, dus ik zal de review binnenkort updaten met de nieuwe ervaring en verbeteringen :)
Hebben jullie ook zo'n last van slechte internet verbinding met de sony tablet s.

Als ik naast de router zit heb ik niet eens 4 streepjes :'( , terwijl ik dat wel gewoon op mijn ipod heb!
Geen last van! Verder zijn die streepjes natuurlijk ook een discutabele indicatie. wellicht kun je het vergelijken door de verbindingsstreke op te zoeken? (wordt in dB uitgedrukt dacht ik)
Ik kan overigens iedereen met een Tablet S aanraden om hem te rooten en te updaten naar ICS! Hij wordt hier enorm gebruikersvriendelijker en sneller van! Ik zal binnenkort de review eens updaten met deze ervaring.