Bekijk alle uitvoeringen

Samsung NX200 + 18-55mm F3,5-5,6 OIS Zwart Review

wouter3 1 februari 2012, laatste update op 1 februari 2012, 4.388 views

Samsung NX200 + 18-55mm F3,5-5,6 OIS Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit prima, Menustructuur intu´tief, Lenzenaanbod met goede primes, APS-C sensor komt goed mee, goed AMOLED scherm, camera is gewoon fijn om te gebruiken.

Minpunten

• jpeg's uit de camera kunnen beter (is smaakgebonden), ruis is zichtbaar maar voor mij niet storend, batterijduur kan beter (dus extra batterij kopen), toestel is wel veel compacter dan een spiegelreflex, maar incl lens nog steeds niet broekzakformaat.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
In deze review beschrijf ik mijn eerste ervaringen met de Samsung NX200. Ik had al ervaringen met de compactere Samsung EX1 en ben daarover nog steeds erg tevreden, vandaar dat de keuze wederom op een Samsung is gevallen.
Uniek aan deze camera is de 20,3 Mp sensor. Deze heeft dezelfde fysieke grootte als de sensor van reguliere spiegelreflexcamera's, maar dan in een kleinere body (net zoals de Sony NEX camera's.) Naast deze sensor beschikt het toestel over een AMOLED scherm met een hoge helderheid en goede zwartwaarden. Ook de snelheid van 7 foto's per seconde is bijzonder. Er is geen flitser ingebouwd, maar er wordt wel een klein opschuifflitsertje meegeleverd. De overige specificaties zijn vergelijkbaar met de alternatieven op de markt.

Body en Bouwkwaliteit
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de body erg goed gebouwd vind, waarbij goede materialen zijn gebruikt. Zo is de behuizing grotendeels van metaal en de grip van plastic. De grip houdt bovendien uitstekend beet. De camera is ook goed met een hand op te pakken zonder dat deze uit je hand glipt. De knoppen zijn intu´tief geplaatst waarbij het bovendien eenvoudig is om de iso-waarden aan te passen (iets wat ik vaak doe). Helaas mist een AEL knop om de belichting mee te vergrendelen. (deze is echter wel toe te wijzen aan de knop rechtsonder)

Lenzen
De standaard lens bij deze camera is de 18-55. Deze is gestabiliseerd en beschikt over de zogenaamde iFN functie waarmee je na een druk op een knop op de lens door het draaien aan de voorste ring bijvoorbeeld de belichting kan aanpassen, de iso-waarde of de witbalans. Erg handig en snel in het gebruik.
Naast de kitzoom heeft Samsung een aantal primes uitgebracht waaronder de 16mm F2,4. 30mm F2, 60mm macro, 85mm F1.8. Deze lenzen zijn bovendien goed getest door de verschillende review sites.

Menustructuur
Ik ben erg te spreken over de gekozen menustructuur. De menu's zijn simpel op te roepen en erg overzichtelijk. Ik was al bekend met de menu's van de Samsung EX1, maar deze menu's zijn nog een stapje intu´tiever. Er is bovendien voldoende mogelijkheid om de gewenste aanpassingen te verrichten. Zo kan je bijvoorbeeld bij de witbalans kiezen voor de standaard waarden auto, flits, groeilamp, maar ook voor een handmatige K-waarde en een witbalans op basis van een voorbeeldfoto.

Autofocus
De snelheid van de autofocus is voor mij van groot belang. Ik vind het erg vervelend als je een mooie foto moet missen omdat de camera nog niet klaar is met scherpstellen. Tot nu toe heb ik weinig op de autofocus aan te merken. Deze is vrij rap en tot nu toe altijd accuraat. Hij is alleen niet zo snel als die van de Olympus PEN E-P3 (die ik een week lang uitgebreid heb mogen testen voor Zoom.nl) Bij het scherpstellen in een donkere omgeving gaat bijna altijd het groene lampje branden ter ondersteuning. De autofocus doet er dan (uiteraard) langer over.

Fotokwaliteit
Uiteindelijk koop je een camera voor het maken van goede foto's. Na een paar handmatige aanpassingen komt de fotokwaliteit een heel eind in de goede richting. Ik schiet bij voorkeur in jpeg dus ik hecht veel waarde aan de goede witbalans en mooie kleuren. De eerder genoemde PEN E-P3 sprak mij erg aan om zijn mooie kleuren. Op de eerste foto's met de NX200 vond ik een beetje soft waarbij een lichte kleurzweem richting groen/blauw aanwezig was. Dat gebeurde gelukkig vrij consequent. Met een kleine tweak in de autowitbalans en het verhogen van de scherpte zijn de resultaten inmiddels goed naar mijn zin (overigens nog niet zo mooi als die van de PEN). Het fotograferen in RAW doe ik alleen bij bijzondere gelegenheden. Enerzijds omdat de RAW foto's uit deze camera een belachelijke grootte hebben van 50Mb en ik vaak geen zin heb om alle foto's te moeten bewerken.
Door de hoge resolutie van de sensor kan je ver inzoomen op foto's en ook eenvoudig uitsnedes maken. Dat heeft ook tot gevolg dat je steeds verder kan inzoomen op foto's en gaat pixelpeepen. Ik moet die verleiding weerstaan, want het zegt namelijk vrij weinig over de kwaliteit van de foto zelf.
De sensor kan redelijk goed overweg met ruis, alleen vanaf iso 400 is er al wel een beetje ruis zichtbaar. Op de sensor van de Pentax K5 is deze bijvoorbeeld minder te herkennen. Ik verwacht dat op dit vlak ook de Sony NEX N5 het bijvoorbeeld beter doet. Ik kan prima overweg met de ruisprestaties en vind deze niet hinderlijk als je de foto's op normaal formaat bekijkt. Filmen heb ik overigens niet gedaan en ben ik ook niet van plan te doen. Daar kan ik dus ook weinig over zeggen. De batterijduur schijnt redelijk te zijn met max 300 foto's. Dat komt natuurlijk doordat je veel gebruik zal maken van het scherm en je geen zoeker in het toestel hebt.

Ik ben tevreden over deze camera. Met name op het onderdeel bouw en gebruik scoort de Samsung wat mij betreft erg goed. De fotokwaliteit is ok, maar wat mij betreft had ik bijvoorbeeld liever de 16mp sensor uit de Pentax K5 of de Sony NEX 5n in deze camera gezien. 20Mp vind ik overdadig. Ik vind het wel knap om te zien in hoe korte tijd Samsung zich heeft weten te ontwikkelen op de cameramarkt. Zowel in de camera's zelf als het aanbod van lenzen. Ik ben dan ook erg benieuwd waarmee Samsung in de toekomst nog komt.

Heb jij ook een Samsung NX200 + 18-55mm F3,5-5,6 OIS Zwart?