Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Phuncz 25 september 2007, 1.671 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• enorm vermogen
  • prijs/prestatie is zeer goed
  • DTS en DD5.1 via SPDIF
  • stevige bouwkwaliteit
  • lange kabels

Minpunten

• iets minder plastic had gemogen
  • geen kantelbare voet voor satelliet
  • zwarte knoppen op control unit slecht te zien (geen LEDjes ?)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Na al redelijk wat speakersets versleten te hebben, werd het toch tijd voor iets nieuws. Lang heb ik getwijfeld tussen de Logitech Z-2300 en de Z-5500, de laatste leek me niet zo wenselijk qua plaatsing van de achterspeakers en de grote meerprijs. Echter na het herbekijken van de situatie bleek het plaatsen van de speakers geen probleem te zijn en de meerprijs was de meervoud aan aansluitingen, grotere baskast en hoger vermogen toch wel waard.

Na aanschaf heb ik hem meteen via de optische ingang aangesloten op een Creative X-Fi Platinum, later gevolgd door een Creative Surround 5.1 USB via laptop, om nu via de Realtek ALC888DD te werken. Wat deze laatste ondersteunt wat de Creative apparaten niet deden, is real time Dolby Digital encoding. Dus ook in games heb je 5.1 geluid, wat niet het geval was bij de exemplaren van Creative. Aangezien ik vrij regelmatig games speel (de laatste zijn: Medal Of Honor Airborne, Bioshock en CounterStrike Source), was dit toch wel erg welkom want ik wilde het rijsvrije signaal van de optische kabel niet opgeven.

Er wordt vaak geklaagd over de problemen met de Z-5500 (voornamelijk in Nederland), ik heb er totaal geen last van en ook in de winkel waar al enkele sets gestaan hebben, is nooit een probleem van gekomen. Ik hoor ze nooit ploffen en zeker via de optische kabel is het juist alsof het systeem uitstaat: geen ruis, niets dan absolute stilte. De satellieten zelf zijn van deftige kwaliteit. Ze hebben een enkelvoudig draaibare voet waardoor ze ook aan de muur gemonteerd kunnen worden. De baskast is dan van een heel ander kaliber. Het ding weegt echt veel door zijn solide houten constructie en is het ideale apparaat om rugklachten te bezorgen. De volledige doos weegt dan ook meer dan 25kg !!

De Control Unit dan: hierop sluit je de bron aan, in mijn geval optisch. Het voordeel is dat er maar 2 kabels lopen vanaf het ding voor 5.1 ondersteuning. Het schermpje is altijd blauw verlicht wanneer hij aanstaat. Er staat op welke input gekozen is, evenals welke modus er door die input komt (Dolby Digital, Stereo, DTS). Onder het schermpje bevinden zich 5 knoppen die je allerhande instellingen laten veranderen. Voor stereobronnen zoals muziek kan je gebruik maken van 3 modussen om het over alle speakers te dragen. Zo vond ik de instelling voor "Dolby Pro Logic Music" wel zeer overtuigend: sommige frequenties worden ook via de achterspeakers gespeeld waardoor het over het algemeen een beter gevoel krijgt qua ruimtelijkheid. Niet voor ieder, maar ik vind het wel leuk. Een nadeel vind ik de grote draaiknop. Nu weet ik niet zeker of het alleen aan mijn exemplaar ligt maar de knop is erg stroef als je kleine stapjes draait en erg los als je er snel mee draait.

Geluidskwaliteit is discusieerbaar, dus hou de kerk in het midden. Afgaande van de prijs is dit in mijn ogen een van de beste kopen die je kunt doen voor een deftige 5.1 set. Er bestaan betere sets maar die kosten ook beduidend meer en hifi is iets wat ik klasseer bij andere "tussen de oren"-zaken. Het belangrijkste is dat ik het goed vind klinken en dat doet het ook. Tijdens films en games merk je hoe toereikend de baskast is aangezien hij enorm laag gaat en dat ook continu kan doen. De satellieten, bestaande uit een enkele driver, weten ook te overtuigen alhoewel ik het gevoel heb dat ze met een gescheiden systeem beter zouden presteren. Dan zou de prijs ook veel hoger hebben gelegen natuurlijk.

Al bij al vind ik dit een van de beste investeringen die ik gedaan heb en ik zal er hopelijk nog lang plezier van hebben !!

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Zoek maar eens op plaatjes via Google. Meer dan genoeg te vinden.

Ik heb deze set zelf ook en ben het zeker eens met dat de zwarte knopjes slecht te zien zijn. Overdag nog wel een beetje maar zodra het donker is zie je er niets meer van, is echt zeker een terecht minpunt.

Verder is het geluid echt geweldig, kan me bijna niet voorstellen dat het veel beter kan.
*ik moet beter leren lezen*

[Reactie gewijzigd door Onno b op 25 september 2007 20:04]

Hoeveel analoge aansluitingen heb je? (dus kan je ook je achterspeakers en center aansturen)
Want ik wil deze gaan gebruiken voor games en niet alleen voor films :)
Je hebt qua analoge invoer 3 stereo ingangen die je instellen als:
- OF 6 channel surround (dus voor je spellen)
- OF als 3x stereo
Tussen de oren zaken is audio hifi zeker niet! Natuurlijk heb je in de audio ook mensen die flink in de buidel tasten voor hardware die voor anderen idioot is, maar verschil is er zeker wel.

Dat er mensen zijn die kunnen "horen" dat een audiokabel door een gootje ligt gaat mij ook wat te ver, evenals dat een buizenversterker beter klinkt.
Nu ben ik zelf niet zo'n audiofreak en neem al genoegen met 198Kbps, al is hoger altijd beter, want op een z5500 (ja heb 'm ook) is het verschil gewoon goed te horen.

Omdat ik in een streaming audio apparatuur winkel werk en daardoor veel met mensen in aanraking kom die echt overtuigt zijn van hun mening dat digitale audio nooit zo goed kan klinken als die van een CD. Machtig als dezelfde mensen je dan vertellen dat de slimdevices transporter van 2000 euro hun cd-speler van 8000 euro eruit speelt via een nas waar .FLAC bestanden opstaan....

Dus audio hifi is zeker geen tussen de oren zaak, voor de rest sluit ik me aan bij je review. Goede prijs/kwaliteitverhouding!
Ik heb zelf de z-5500 al een tijdje in huis. Goede geluidskwaliteit en er komt stevig wat vermogen uit. Ik hoor ook wel wat ploffen als iemand het licht in huis aan of uitzet maar dat valt zeer goed mee. Ook heb ik wel last van ruis. Maar dat komt volgens mij gewoon door de opstelling. Want ik heb enkel last als mijn broer zijn computer aanstaat... Als iemand trouwens een oplossing voor dit lastig probleem heeft mag die dit altijd mededelen.

Maar in het algemeen heb ik niet te klagen over dit systeem. Waarschijnlijk mijn beste aankoop de laatste jaren.
met de zwarte knopjes is ut een beetje onzin... ik heb hetzelfde setje thuis ligge en na 1-2 weken gebruik te maken hebben weet je wel welke knop wat is...... dus hoef je niet telkens te gaan kijken... en anders moet je de afstandbediening gebruiken ;) :O
en die afstandsbediening is wel goed te lezen in het donker zeker }:O

ik vind dat hij wel gelijk heeft..ik heb er zo nu en dan ook last van.. O-)

goede review verder :)
njah ik snap julie probleem wel maar na paar x gebruiken onthoud je echt wel welke knopje wat is... als ze in elke knopje led in moesten bouwen zou de prijs alleen maar hoger worden... en zo goedkoop is ut setje niet
had niet gehoeven...ze hadden het licht van het display icm doorzichtige knopjes kunne gebruiken :)

dan was het opgelost...maar zo ziet het er wel strakker uit :)
ik heb dezelfde set ook al een tijdje, en heb ook 'last' van de soms stroeve draaiknop.