Sharp LC-60LE635E Review

luckyjan 2 februari 2012, laatste update op 13 juni 2012, 31.127 views

Sharp LC-60LE635E

Pluspunten

• Beeldkwaliteit.
  • Design.
  • Netwerk functies.
  • Prijs.

Minpunten

• Beperkte mogelijkheden met de ingebouwde mediaspeler.
  • Geen knop op de AB om direct naar het mediamenu te gaan.
  • Geen mogelijkheid om een extern toetsenbord of muis aan te sluiten.

Inbrandgevoeligheid Score: 5

ANDERE REVIEWS:

Hardware info
Griekse Site

INLEIDING:

Aangezien onze Sony 50 inch 3-lcd projectie TV het aan het begeven was (een bekend probleem met de zogenaamde optical Block in dit soort TV's) was het tijd om naar een nieuwe uit te kijken.
Na veel google zoekwerk in wat er tegenwoordig allemaal op de markt is heb ik de keuze gemaakt voor een LCD edge led TV. Eerst nog even gekeken naar grote plasma schermen maar die verbruiken veel stroom en verder heb ik geen zin in gedoe met inbranden e.d. 3D is aan mij niet besteed dus dat hoeft er ook niet op te zitten.
Uiteindelijk besloten voor een 55 inch te gaan tot mijn oog viel op de Sharp LC60LE635 Aquos van 60 inch voor een prijs die niet veel hoger was of zelfs goedkoper dan de prijzen van 55 inch TV's van anderen merken. De Sharp bleek een vrij nieuwe TV te zijn met overwegend goede gebruikers recensies.
Dus daarna besteld bij Scheer en Foppen (aangezien ze daar die week de prijzen zonder BTW hanteerden en daarmee de goedkoopste waren).

SHARP:

Sharp is een relatief klein merk in Nederland (vergeleken met bijv. Sony, Philips, LG en Samsung).
Wat ik ervan kon vinden zag er allemaal goed uit. Ze zijn een van de grootste fabrikanten van LCD panelen met de grootste fabriek in de wereld en komen regelmatig met nieuwe technieken op de markt.
Ze zijn al 100 jaar bezig met uitvindingen. De eerste LCD TV die op de markt kwam in 1988 was een Sharp.
Ook geven ze standaard 3 jaar garantie op hun Aquos LCD TV's!
In een land zoals Engeland is het juist een heel groot A-Merk. Verder leveren ze LCD panelen aan andere merken zoals Philips, LG en Sony.

HET UITPAKKEN:

Nadat de TV was afgeleverd door een chauffeur, die aangaf dat als hij vaker zulke grote dozen moest vervoeren hij een extra bijrijder nodig zou hebben, heb ik een paar keer rond de doos gelopen om te bedenken hoe ik dat ding er zonder te beschadigen uit zou kunnen krijgen.
Eerst maar de 2 plastic banden doorgeknipt waarna snel bleek dat het bovenste gedeelte van de doos vastzat in een lager gedeelte (aparte doos) aan de onderkant.

Volgens de handleiding zou je nadat de TV uit de doos was gehaald deze op een kussen of zacht kleed moeten leggen met het LCD gedeelte naar de grond toe om er vervolgens de voet aan te bevestigen.
Dat is volgens mij geen goed idee. Ik heb sowieso geen kussen met een 160cm diagonale doorsnede en verder lijkt het mij niet slim om het LCD paneel met wat dan ook contact te laten maken.
Mijn ervaring met het vervoeren van een grote LCD monitor naar lanparty's is dat als er druk op een paneel wordt uitgeoefend (ook al is dat een kussen) je daarna zit met witte wolken in je beeld (ze trekken wel weer weg bij mij).
Dus eerst de doos plat naar beneden gelegd met het paneel naar beneden, de onderste doos verwijderd (met wat geklooi). Dan heb je aan de onderkant zeg maar een dwergteckel ruimte om de TV voorzichtig aan de onderkant uit de doos te schuiven.

Wel er steeds op letten dat de TV op het piepschuim blijft rusten. Uiteindelijk de kant waar de voet op gemonteerd moet worden verhoogd met wat kussens en na het vastschroeven van de voet (wat erg eenvoudig is als je de handleiding volgt) met zijn 2e'n de TV recht getild. Al met al een hele bevalling om een 60 inch beeldscherm op zijn plaats te krijgen.

SPECIFICATIES:

Beeldscherm diagonaal 152cm
Resolutie 1920 * 1080
Paneel uv2a 8 bit http://www.sharp.nl/cps/r.../html/uv2a-technology.htm
Backlight LED edge
Ontvangst system PAL / HDTV (MPEG4, H.264), DVB-S, DVB-S2, DVB-C DVB-T, Analoog NTSC
Audio syteem Digitale versterker, Automatic Volume Control AVC, Virtual / Dolby Surround, 2speakers met 2x10w vermogen.
Multimedia AQUOS NET +, EPG, Video service via sd card, DLNA en USB media player,De-Judder
Scanning Backlight: 100 Hz
Engieverbruik 101w
Standbyverbruik 0,1w
Maten breedte 138cm, hoogte 84cm en met voet is de hoogte 87cm.

Uitgebreide specs op de site van Sharp

AANSLUITINGEN:

De TV heeft 4 HDMI 1.4 aansluitingen, 3 USB aanslutingen (met specifieke functies), een 100mb netwerk aansluiting, 3.5 mm koptelefoon uitgang of aansluiten analoog op versterker en optische digitale uitgang.

Als je wifi wil moet je de bijgeleverde wifi-stick aansluiten via één van de USB poorten.
Je kan verder ook analoog aansluiten op coax, scart, sat, vga , component- en composiet-video.
Voor de tuner kan je kaarten gebruiken zoals DVB-C/T en S.
Of te wel er is genoeg op de TV aan te sluiten. Ik zal mij beperken in mijn review tot de ethernet poort, 1 hdmi poort en de analoge audio uit.

UITERLIJK:

Over smaak valt niet te twisten maar ik vind de TV er erg strak en chique uitzien.
Geen overbodige zaken maar gewoon een minimalistisch design. Het paneel is mat dus veel minder last van spiegelingen. De voet is verder niet in hoogte verstelbaar en je kunt de TV ook niet draaien.
Aan de onderkant achter is de TV iets van 7 cm dik i.v.m. de ingebouwde speakers. Bovenaan is de TV maar 2.5 cm dik.

De TV was aan de voorkant afgeplakt met doorzichtig plastic en een dun randje van een soort afplak band. De voet was ook voorzien van plastic bescherming. Je bent wel even bezig dat er allemaal af te halen en een poetsbeurt is daarna wel nodig.
Aan de rechter zijkant van de TV zitten de bedienings elementen waarmee je de TV zonder afstandsbediening kan gebruiken. Aan de linker zijkant heb je redelijk veel aansluitingen zoals HDMI die je kan gebruiken als je de TV aan de muur bevestigd met een ophangbeugel (niet bijgeleverd). Deze aansluitingen steken dan niet uit.
Verder zie je alleen een wit omgedraaid V teken in het midden voor dat oplicht als de TV aan staat (gebruik hiervan kun je in het menu aanpassen).

FEATURE SET:

Bij de TV wordt een usb wifi stick geleverd en verder zit er ook nog een 2 gb usb stick bij met de handleidingen. De 2 gb stick kan je daarna gebruiken voor de time shift optie van de TV (alleen als je digitale kanalen gebruikt van de TV zelf). Ook een losse voet was aanwezig die je zelf moet monteren en verder nog wat losse handleidingen.

INSTALLATIE:

De installatie van de TV ging vrij snel. Ik gebruik de UPC media box en wil ook de mediaspeler van de TV gebruiken via het netwerk. Daarnaast nog mijn analoge stereo installatie voor het geluid.
Als je de TV aanzet vraagt hij eerst voor welke taal je hem wil gebruiken en daarna of het gebruik voor thuis of winkel is.
Hierna wil hij kanalen gaan zoeken maar aangezien ik die van de TV niet gebruik hoeft dat bij mij niet.
Op een Duits forum wel gelezen dat het vrij lastig is om kanalen in de juiste volgorde te zetten als je ze wel gebruikt (bijv. van een satelliet decoder).
De TV vraagt op een bepaald moment naar de pincode. Deze stap niet overslaan omdat je die pin later moet ingeven als je dingen gaat aanpassen. Ik had dat dus wel overgeslagen maar heb de standaard pin gevonden en die is 1234. Deze moet je dan 1x ingeven en daarna vraagt de TV er niet meer naar.
De UPC media box is aangesloten op de 2e hdmi poort aangezien deze ook audio retour ondersteunt (om het geluid naar de versterker te sturen). De versterker is via de koptelefoon/audio aansluiting aangesloten.
In het menu heb ik de audio naar deze aansluiting gezet. De ethernet poort heb ik aangesloten met een utp kabel op mijn switch en hiervoor hoefde ik verder niets in te stellen. De TV haalt automatisch via mijn dhcp van de kabel router de ip gegevens op. Ook heb ik meteen via de site van Sharp mijn serienummer en gegevens ingevuld om de TV te registreren. Je krijgt dan een (digitaal) garantie certificaat van 3 jaar (als je dit niet doet heb je maar 2 jaar garantie).

INSTELLEN BEELD:

Toen ik voor het eerst op het beeld van de UPC mediabox schakelde schrok ik toch wel even.
Veel te fel, scherp en overdreven kleuren. Met de av mode knop op de afstandsbediening kan je verschillende modus kiezen zoals standaard, film, pc, spel en gebruiker. Maar bij iedere modus vond ik het SD beeld niet geweldig.
Op een Duits forum stonden verschillende gebruikers instellingen.Bij deze instellingen was het beeld al veel beter maar de beste instellingen van de kleuren stonden toch in een Griekse review (als ik die tenminste goed geïnterpreteerd heb ;) )
Voor SD kanalen van UPC gebruik ik deze instellingen (druk op de foto's voor een groter versie):

Voor het bekijken van hd materiaal via de ingebouwde mediaspeler gebruik ik dezelfde instellingen maar dan de ruisonderdrukking helemaal uit en contrast wat hoger.

Via deze settings heb ik een voor mij persoonlijk goed beeld bij het kijken naar SD en HD uitzendingen.
Op het Duitse forum begreep ik ook dat als je net zoals ik de instellingen wat donkerder dan standaard hebt gezet het stroomverbruik nog minder wordt (rond de 70 watt). Helaas heb ik geen energiemeter dus kan ik dat niet testen.

ANDERE INSTELLINGEN:

Er zijn heel veel instellingen. De time shift instelling leek me wel handig maar helaas werkt deze niet met een UPC media box. Blijkbaar werkt het alleen als je digitale kanalen van de TV zelf gebruikt.
Ook handig is dat je bij het kiezen van de verschillende externe bronnen de bronnen die je niet gebruikt kunt laten overslaan.
Het geluid kan je op automatisch volume zetten waarbij de TV ervoor zorgt dat het verschil tussen het geluid van bijv. de reclames niet veel verschilt van die van de uitzending. Dat is heel handig voor sommige zenders.
Voor de breedbeeld instellingen heb ik voor de SD uitzendingen van UPC gekozen voor underscan. Hierdoor krijg je veel meer in je beeld dan als je hem op volledig laat staan.
Bij het kijken van HD materiaal via de ingebouwde mediaplayer staat de breedbeeld instelling op auto en dit werkt tot nu toe goed.
Als de TV zoals bij mij op hdmi 2 voor upc staat en je zet de TV uit dan zal hij wanneer je hem weer aanzet automatisch het upc beeld geven. Je hoeft daarvoor dus niet steeds het hdmi 2 kanaal te kiezen.
De instellingen worden overigens voor iedere bron apart opgeslagen. Dus bijv. voor HDMI heb ik de "standaard"; instellingen en bij de netwerk omgeving de "film" instellingen.
Er zijn ook heel veel instellingen voor als de TV zelf kanalen heeft alleen die gebruik ik dus niet.

BEELDKWALITEIT:

Na het aanpassen van het beeld door de mij gewenste instellingen heb ik een prachtig beeld met hele mooie zwartwaardes. Op het Duitse forum lees ik dat sommige gebruikers veel last hebben van clouding (witte wolken in het scherm). Wanneer je de review leest op Hardware info dan hadden ze daar met hun eerste test exemplaar ook veel last van clouding en met het tweede veel minder. Ik heb daar weinig last van.
Als het beeld via het menu op een aansluiting staat waar geen ingangsbron op is aangesloten krijg je een zwart beeld en zie je wel wat van de randverlichting van het scherm (geen echte wolken maar gewoon dat het niet overal even zwart is). Zodra er echter wel een beeld via de ingangsbron binnen komt is dit bij mij weg. Het zwart is dan ook echt zwart. Ik heb de instellingen wel donkerder dan de standaard.
Een goed voorbeeld van LCD problemen die je kan hebben kan je bij onderstaande Samsung zien

Verder ben ik van mening, zoals ik onder het kopje uitpakken heb beschreven, je het paneel nooit moet laten rusten op wat dan ook. Dus niet op een kussen e.d. leggen met het paneel naar beneden. Altijd zorgen dat er geen externe druk op het scherm staat.
In de review op Hardware info werd ook gesproken over slechte kijkhoeken. Die mening kan ik niet delen. De kijkhoeken (in zoverre je een kijkhoek hebt met zo'n groot scherm) zijn erg goed vergeleken met mijn vorige LCD projectie tv, mijn 28 inch computer monitor, 19 inch computer monitor en een netbook.
Dit scherm blijft ook met een grote kijkhoek helder. Als je echt op een extreme kijkhoek gaat staan worden de kleuren ietwat blauwig maar dan is het zelfs nog steeds goed te kijken. Het door Sharp gebruikte uv2a paneel is superieur aan alles wat ik tot nu aan LCD schermen in huis heb gehaald.

Hieronder nog filmpje met bewegende beelden van deze TV

DE MEDIAPLAYER EN INTERNET FUNCTIES:

Door op de knop NET te drukken van de AB kan je de internet functie's gebruiken.
Je kan browsen (alleen veel geduld hebben met het ingeven van letters via de AB) en er zijn diverse handige apps zoals buienradar, tvgids, youtube en nu.nl.
Wij hebben 2 computers in de huiskamer staan dus zullen hier weinig gebruik van maken.
Wat ik geprobeerd heb werkt allemaal redelijk snel en goed. Jammer is dat je niet net zoals bij de nieuwe Philips LCD's een usb toetsenbord kan aansluiten om te browsen (dat terwijl ik begrepen heb dat de Net tv functionaliteit van Sharp is gemaakt door Philips).

De ingebouwde mediaplayer speelt niet alle mkv bestanden af. Vooral die met DTS geluid niet.
Ik heb dit opgelost door bestanden via mijn pc naar de Sharp te laten streamen m.b.v. het gratis pakket PS3 mediaserver. Deze installeer je op de pc en daarin geef je aan welke mappen van je pc wil streamen.
Ik heb een .conf bestand van philips gevonden die goed werkt met deze Sharp en deze kan je hier vinden
Het bestand vervolgens heroemd naar Sharp.conf en via een editor deze regels aangepast (van Philips in Sharp). Daarna deze in de renderers map van PS3 mediaserver geplaatst.
RendererName=Sharp Aquos
UserAgentSearch=SHARP-AQUOS-DMP

Ik moest nog wel wat zoeken naar de instelling die een ingebouwde ondertiteling van een mkv correct weergeeft (standaard veel te groot). Na het uitvinken van de optie ASS/SSA subtitles en vervolgens de default font settings op 2 zetten ging dat goed. Op de TV kies ik het thuis netwerk (helaas geen knop op de AB dus via het menu) en dan druk ik bij videos op OK van de afstandsbediening. Dat moet ik soms 2 keer doen voordat ie het doet. Daarna kan ik echt iedere film die op mijn pc staat afspelen.
De ps3 media server zet de film in realtime om (transcoding) naar een formaat dat mijn Sharp kan afspelen (via een geheugen buffer van 400mb). Druk op de onderstaande foto's om mijn instellingen te zien.

http://tweakers.net/ext/f/PDIjRDHBopEkwNqCAorEG5x5/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/UuvaqeXMtOVWunXlCcoORbAC/medium.jpg

De bediening tijdens het afspelen is wel erg basic. Feitelijk kan ik alleen pauzeren en daarna weer verder gaan met kijken. Voorruit spoelen gaat bijna niet (door het transcoden?). Dus een film de volgende dag verder kijken vanaf de plaats waar je gestopt bent kan je vergeten. Sharp mag wat meer tijd steken in het verbeteren van de mogelijkheden. Er zit bijv. een knop op de AB die niet gebruikt wordt en dus perfect is om meteen naar het netwerk mediamenu te gaan. Verder zou een goto functie, waarmee je naar een bep. tijd kan springen, heel mooi zijn. Voor de rest is het een mooie functie. Ik heb mijn vorige mediaspeler iig verkocht.

GELUIDSKWALITEIT:

De ingebouwde speakers geven een redelijk geluid. Je hoort wel dat het geluid achter uit de TV komt i.p.v. de voorkant. Verder heb je nog optie's in het menu om bijv. surround sound (emulatie), basopties e.d. in te stellen. Bij ons is de TV aan de versterker aangesloten dus gebruiken we verder de ingebouwde speakers niet.

CONCLUSIE:

Wil je voor relatief weinig geld een energie zuinige 60 inch TV met LCD (edge) verlichting en 3 jaar fabrieksgarantie incl. reparatie aan huis dan is deze Sharp een goede keuze.
Je krijg een kwaliteitsscherm met heel veel optie's en aansluit mogelijkheden. Met de instellingen die ik nu gebruik zijn de kleuren prima.
Als je heel graag 3D wil kijken zul je verder moeten zoeken. Ik kan de komende jaren in ieder geval genieten van een prachtig enorm groot beeldscherm.

Heb jij ook een Sharp LC-60LE635E?

Bedankt voor de review! De tv was enorm in de aanbieding voor het EK (Eur. 995.-) en kon hem niet laten staan :). Hoe groot hij is zie je pas als je hem thuis hebt, maar vervolgens went het snel.

Ik heb de tv inmiddels ook maar zie in de hoeken een soort vignettering, ze zijn net wat donkerder. Op een volledig wit scherm kan je het het best zien, maar ook in tv afleveringen waarin bijv een blauwe lucht is te zien, zijn de hoeken niet dezelfde kleur maar net wat donkerder. Heeft een van jullie dat ook?

@Kleinemangj: volgens mij kan je het koptelefoonvolume niet wijzigen, maar het lijkt er ook op of de tv koptelefoon een line-out door elkaar haalt. Ik heb de TV op koptelefoon en dual uitgang ingesteld. Dat wil zeggen dat het tv geluid via de analoge uitgang wordt uigestuurd maar OOK via de TV. Met die optie aan wijzigt met de volume-instelling van de afstandsbediening ALLEEN het geluid van de TV en niet het volume van de koptelefoonuitgang. Dat is ook wat ik wil, want de uitgang zit aan een versterker. Echter, je zou verwachten dat deze instelling hoort bij een line-out en niet headphones...

@alteclansing: de tv kan zowel 24p als 25p prima afspelen. 23.796 werkt niet helemaal goed met de hikjes tot gevolg maar met XBMC (Eden) kan je dat oplossen: je kan instellen dat hij EN het beeld aanpast aan de framerate EN de framerate aanpast aan het beeld. Eerst had ik alleen het laatste en werd een 23.796 opname afgespeeld opde 25p, maar dat is vreemd want alles loopt 5% te snel. Als je beide instelt dan trekt XBMC 23.796 op naar 24p (dat is nog geen 1% sneller) en schakelt de tv van 25p naar 24p, dat werkt perfect en geen hikjes meer!

[Reactie gewijzigd door Contagion op 25 juni 2012 10:36]

Overigens vind ik het afstellen van kleuren best lastig, ik denk dan ook dat dit komt omdat ik een plasma scherm bent gewend.
Ik heb de instellingen overgenomen van Luckyjan en ook de instellingen van het duitse forum geprobeerd en dan kom je een heel eind.
Probleem wat ik nu ervaar is waarschijnlijk de combinatie van een groot scherm waarop je alles gaat zien en het feit dat niet alle uitzendingen hetzelfde zijn, sterker nog binnen hetzelfde programma wisselen de kleuren nogal en met name de huid tinten.
Daarnaast speelt het zeker een rol met welke mediaspeler of decoder je afspeelt.
ik heb voor een juiste afstelling gebruik gemaakt van een aantal simpele wmf bestanden die van de calibratie dvd Monster/isf afkomen en daarmee ben ik voor mijn systeem op de onderstaande instellingen gekomen.

standaard:
Achtergrond STD
Contrast +28
Helderheid op +5
kleur -4
Kleur temp: laag
Fijne beweging: hoog
Film Mode: uit

Verder heb ik alle beeldverbeteraars uitgezet en de kleuren op default gelaten, maar ik denk dat ook daar nog flink mee gespeeld kan worden, maar dat is voor de fijnproever lijkt me.
Overigens heb ik de beelden door zowel de popcornhour al met de sharp mediaspeler afgespeeld en zijn de instellingen hetzelfde.
enigste wat ik nog moet doen zijn de beelden afspelen met de mediaspeler van de horizon, maar ik verwacht hierin geen verschillen.
Ik zou dvd MONSTER/ISF nemen, daarmee kun je de kleuren redelijk goed afstellen, met name brightnes en contrast.
Echt snel beeld heb ik geen problemen mee gezien, maar dat zou wel kunnen zeker gezien men afraad om ermee te gamen.
Ik denk overigens wel dat je op zo'n groot scherm alles sneller ziet, met name de probleempjes.
Wat mij zelf wel opvalt zijn dat vooral donkere scenes wat korrelig overkomen of dat er een soort zweem in zit, maar nogmaals ik kom van een plasma scherm waarin het kleuren pallet vele malen groter is en er zit gewoon toch veel verschil tussen plasma en led.

[Reactie gewijzigd door merlin1201 op 18 december 2012 16:32]

Mijn instellingen tot nu toe van het Duitse forum:

AV-Modus: Film
Film-Modus: AUS
Aktiver Kontrast: AUS
Rauschunterdrückung: AUS
Schwarz/Weiß: AUS

Tot nu toe zeer tevreden
@rob gouda. even opnieuw installeren en dan je landkeuze op Duitsland zetten, hierna staat alles door elkaar en kun je wel handmatig zenders verplaatsen en wissen, overigens zet je de taalkeuze wel op dutch.

Je moet geen plasma vergelijken met led, want plasma is en blijf superieur als het gaat om beeldsnelheid en kleuren.
Tja ik kijk ook regelmatig voetbalwedstrijden en dan zie je idd geen ronde bal maar een veegje als de bal op snelheid is, en dit geld ook voor tennis wedstrijden enz.
Volgens mijn heeft het deels te maken met de grote van het scherm, want ik weet niet wat je eerst had, maar in mijn geval van 42 naar 60 inch dan zie je toch veel meer onscherpte.
Ik heb die plasma nog steeds, en ben daar specifiek op gaan letten en als ik goed kijk dan zie ik dit toch ook op de plasma zei het minder opvallend waarschijnlijk door de beeldscherm snelheid en de grote van het scherm.

Tja ik weet zeker dat je nog wel meer verschillen zult ontdekken, zeker qua kleur en digitale onscherpte waarbij het lijkt alsof je een mindere divx aan het bekijken bent, check maar eens de donkere en onscherpe (focus) beelden.
Mijn ervaring is dat het echt wel went, maar echte plasma word het nooit, en ik heb de keuze gemaakt puur voor de grote en het energie verbruik.

Die mediaspeler is niks.. maar ik neem aan dat je die tv er niet voor gekocht heb, bedoel dan had je zeker iets anders gekocht.

groet Alex
Hoever kijk je ervanaf? Wat zou volgens jou de minimale kijkafstand zijn
Werkt 24p vlekkenloos? Bijv als je een 23.976 mkv afspeelt
Zijn er regelmatig updates van sharp?
Ik zit er 3 meter vanaf en nee mijn hoofd gaat niet op en neer met tennis kijken ;)

Mkv's speel ik probleemloos af via de ps3 mediaserver. Geen idee of er 23.976 mkv's bijzitten (hoe kan je dan zien?)

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 12 juni 2012 22:43]

23.976 zijn bijna alle mkv's op het net (meestal zie je dat in de info file). Op een mediaplayer is dat ook af te lezen. Indien je tv het niet goed afspeelt zie je om de 40 sec een klein hikje omdat je tv het op 24p afspeelt. En nee 24p is geen 23.976 omdat je ook films heb die 24 fps hebben.

[Reactie gewijzigd door 256386 op 13 juni 2012 00:14]

Ik heb bij het afspelen van mkv's geen bijzondere hikjes gezien. Op dit Duits forum klaagt iemand er wel over:

Mooie review, ik kan niet zoveel terugvinden over de inputlag. Familie heeft deze TV ook en eigenlijk is alleen de mode "spel" plus wat lipsync aanpassing op de receiver een beetje acceptabel. Iedere andere mode geeft eigenlijk een gigantische inputlag die amper te corrigeren valt.

Hoe ervaar jij dat?
Ik ervaar geen input lag. Misschien omdat ik bijna alle diverse correcties heb uitgeschakeld en verder alleen digitaal heb aangesloten (hdmi en netwerk)?
Het geluid is verder analoog verbonden. Ik heb met het afspelen van hd materiaal geen lipsync problemen gezien (met de film mode). De spel mode kan je trouwens ook goed instellen om video te kijken.
Of bedoel je de input lag met gamen? Ik game niet op de tv dus kan daar niets over zeggen.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 1 februari 2012 18:46]

De betreffende setup loopt allemaal via de receiver:

UPC box/bluray speler/laptop>>>receiver >> Beeld naar de TV, geluid uit de speakers.

Het geluid komt dus tegelijk met het beeld uit de receiver, maar het beeld loopt dan hopeloos achter.
(zo te horen heb je het geluid van de tv geplukt? Die corrigeert het waarschijnlijk voor zijn eigen vertraging?)

Gelukkig doet de receiver uit de betreffende setup al het upscalen zodat de tv gewoon 1080p binnenkrijgt en hij op "game" mode prima werkt, maar opvallend was het wel. In de review van HWI hadden ze het daar geloof ik ook al over en daarom was het opvallend dat je er niets over schreef :)
Aah ik snap 't.
Nee bij mij komt het beeld idd rechtstreeks uit de UPC box en dan via de TV naar de stereo set. In het Duitse ervaringen topic kan je wel wat vinden over dit onderwerp.
vraagje weet iemand hoe ik het geluid gelijk krijg met de lippen gebruik een denon versterker. Heb denk ik elk knopje en instelling gehad. Het is best vervelend.

Ci module in tv, opt out, versterker zo zit het aangesloten. Als ik video, kijk is de synch wel goed. Die zit media speler, versterker, hdmi out.

[Reactie gewijzigd door boombes op 27 maart 2012 18:42]

Schitterende review!

Ik twijfelde even bij het merk maar na het lezen van deze review zijn de meeste vragen die ik had beantwoord. De dwergtekkel hoogte kwam wat onverwacht (cola op het scherm geproest) maar super duidelijke review, bedankt!
Beste Luckyjan,

Dank voor je fantastische review.

Vandaag heb ik zelf mijn Sharp LC-60LE635E door Correct bezorgd gekregen. Gisterenmorgen per internet besteld, gisterenmiddag een telefoontje dat ze hem vandaag zelf kwamen bezorgen. Anders had ik hem pas dinsdag zeiden ze. Hulde voor de service van Correct.

Om op jouw review terug te komen: dankzij jouw uitgebreide beschrijving en links naar andere sites kon ik vandaag zonder problemen de tv uit de doos halen, de standaard monteren en de tv installeren, geweldig. Ook heb ik de 3 jaar garantie kunnen registreren.

Voor toekomstige kopers nog een tip: download van te voren de gebruiksaanwijzing groot 73 pagina's van het downloadcenter op de site van sharp:

Tenslotte nog een vraag Luckyjan: weet jij hoe je het volume van de koptelefoonuitgang kunt wijzigen?

bedankt alvast en groet, Kleinemangj.
Tnx. Succes met je tv. Ben dit weekend op een lanparty. Kijk als ik terug ben wel naar de volume instellingen.
1 2 3 ... 7