Asus P8H67-M Pro Review

Namsan 2 februari 2012, laatste update op 2 februari 2012, 1.240 views

Asus P8H67-M Pro

Pluspunten

• Kwaliteit, aansluit mogelijkheden, UEFI BIOS, ondersteuning.

Minpunten

• Geen overklok mogelijkheden.

Layout Score: 5
Dit moederbord gekocht in combinatie met een Intel Core i7 2600k processor.

Het moederbord wordt geleverd met een I/O Shield, 2 Serial-ATA 600 kabels met latch, IDE kabel, driver DVD en handleiding.

Aansluit mogelijkheden
Het moederbord biedt ruim voldoende aansluit-/uitbreidingsmogelijkheden. O.a. 2 PCIe 2.0x16 sloten, 14 USB 2.0 poorten, 4 Serial-ATA 2 en 2 Serial-ATA 3 aansluitingen, 4 geheugenbanken, SPDIF en 6 audio jacks.
Wat ontbreekt zijn interne USB 3.0 poorten om bijvoorbeeld front panel USB 3.0 op aan te sluiten, iets wat bij steeds meer behuizingen aanwezig is. Vooralsnog is mijn front panel USB 3.0 aansluiting buiten gebruik want tot op heden heb ik geen adapter kunnen vinden om de interne 20-pin USB 3.0 kabel van de front panel USB op een interne USB 2.0 poort aan te sluiten.
Het moederbord ondersteund ook een AMD Quad-GPU CrossFireX opstelling maar na installatie van een videokaart is de kans groot dat het tweede PCIe 2.0x16 slot en de 2 PCI sloten niet meer toegangkelijk zijn. In mijn situatie is het tweede PCIe 2.0x16 slot zo hie zo al niet bruikbaar doordat mijn voeding in de weg zit. Het zal ook afhankelijk zijn van de grootte van je behuizing maar in mijn Fractal Design Define Mini, die niet echt klein is, zijn de overige PCI sloten na installatie van een MSI R6850 Cyclone videokaart niet meer toegangkelijk.
Naast de power fan en CPU fan connectoren heeft het moederbord slects 1 chassis fan connector. Dit hadden er wat mij betreft wel meer mogen zijn aangezien veel behuizing voorzien kunnen worden van meer dan 1 chassis fan.

On-board video
Als je geen zware spellen speelt dan functioneerd de on-board video in combinatie met bijvoorbeed Intel HD Grapics 2000/3000 prima wat betreft prestaties en energieverbruik.
Niet dat de Windows Prestatie Index een echt goede indicator is voor de prestaties van componenten maar het geeft toch een indicatie. De on-board video scoorde 2 keer 6.5 (van maximaal 7.9), best goed dus. Op internet zijn verschillende benchmarks te vinden waarin met name Intel HD Graphics 3000 best goed scoort t.o.v. van de goedkopere video kaarten.
Een minpunt is dat, in combinatie met Intel HD Grapics 2000/3000, het niet mogelijk is om gelijktijdig gebruik te maken van de digitale uitgangen (DVI-D en HDMI). Hier kwam ik natuurlijk pas achter nadat ik het moederbord had gekocht. Daarom eerst mijn monitor maar via de VGA aangesloten en mijn TV via HDMI. Inmiddels toch een discrete video kaart aangeschaft zodat ik hier geen last meer van heb maar wel iets om rekening mee te houden als je van plan bent om dit moederbord aan te schaffen in combinatie met Intel HD Graphics 2000/3000.

Support
De support van Asus, wat betreft hun website, vindt ik zeer goed. BIOS updates, drivers en utilities worden regematig bijgewerkt, zijn makkelijk te vinden en snel te downloaden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Download Center van MSI waar het downloaden tergend langzaam gaat.

Prima moederbord als je gebruik wilt maken van on-board video en niet van plan bent om je processor te gaan overklokken.

Heb jij ook een Asus P8H67-M Pro?

Heyy, ik heb een vraagje over je mobo, op het werk wilde ik een 6950 als ik me niet vergis in een pc zetten voor een vrouwtje wat veel doet photoshoppe, we kwamen echter erachter dat de sata aansluitingen in de weg zaten.. Heb jij hier geen last van als je je onderste slot gebruikt?
Natuurlijk heb je er minder last van als je zo'n hoek aansluiting gebruikt (aansluiting van sata kabel) Maar vraag het me gewoon af:D
Daat heb je last van met een tripple slots koeler.
Mijn videokaart is 217 mm lang en 38 mm hoog (dik) en komt net over 1 SATA poort (nr 3) maar daar is de kaart nog geen 38mm dus ik kan de poort nog met een rechte connector gebruiken (zie foto). Een 6950 zal wat langer zijn dus over de 2 bovenste SATA poorten gaan (nr 3 en 4). Met mijn kaart zouden deze poorten dan niet meer te gebruiken zijn maar de overige 4 wel, zelfs met een rechte connector. Ik denk dat als je kaart 40mm dik is, zoals bv. de MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC, je nog steeds redelijk makkelijk de overige 4 poorten kan gebruiken en in ieder geval de 2 SATA 3 poorten.
Je bedoeld onderste slot.. waarom wil je het onderste slot gebruiken?
Het onderste slot kan ik vanwege mijn voeding die er dicht op zit niet gebruiken.
Als het wel kon dan zou volgens mij het omgekeerde het geval zijn, de onderste 2 SATA 3 poorten zijn dan niet toegangkelijk maar de 4 SATA 2 poorten wel.