Devolo dLAN 200 AV Wireless-N Starter Kit Review

masterminder 31 januari 2012, 4.301 views

Devolo dLAN 200 AV Wireless-N Starter Kit

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Snelheid
  • Onopvallend

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 5
Hierbij mijn eerste review op Tweakers.net (en ook meteen de eerste voor dit product).

Huidige situatie
Ik ben iemand die zoveel mogelijk draadloos wil doen. Mijn huis telt echter drie verdiepingen met aardig wat gewapend beton. De derde verdieping kan het draadloze signaal van de eerste verdieping niet zien en het huis bevat geen extra loze leidingen, waardoor utp doortrekken geen optie is. Daarbij vind ik het zelf niet mooi en wenselijk om kabelgoten aan te leggen.
Op de eerste verdieping staan mijn televisie, mediaserver, NAS en PS3 netjes in een bedraad gigabit netwerk naast elkaar, maar de hobbykamer is dus op de derde verdieping. Hier wordt de administratie bijgehouden. foto's bewerkt en geïnternet.

Gewenste situatie
Overal een 1 Gigabit stabiel draadloos signaal in huis. Realistisch: Geen kabelgoten en alles draadloos.

Historie van oplossingen
Ik kwam vrij snel uit bij HomePlug adapters. Een vriend van me had toevallig op internet twee Hercules mini homeplug adapter gekocht die hij niet gebruikte. Op korte afstanden werkte deze perfect, maar de afstand van de router (eerste verdieping --> meterkast --> derde verdieping) was te groot signaal te verkrijgen. Op de tweede verdieping was het signaal wel goed, maar dan moest ik alsnog een kabel trekken naar de derde verdieping. Project mislukt.

De tweede poging was een toeval. Er werd een Netgear wireless range extender aangeboden op Ibood voor weinig. Deze kon het draadloze signaal van mijn router oppikken en doorgeven. Dit klonk nog idealer dan de homeplug. Dus aangeschaft. De configuratie viel al tegen en omdat het een aparte router is (en dus geen accespoint) werd mijn printer ook niet gevonden (draadloze Epson). Daarnaast viel de snelheid zeer tegen. In theorie zou het een N netwerk zijn, maar dit kwam meer in de B-netwerksferen. Project 2 mislukt. (Iemand nog interesse in een wireless range extender van Netgear? Haha).

Ik had intussen al eens deze devolo gespot, maar vond het wel wat aan de prijs. Want met deze zou ik de adapter toch op de tweede verdieping kunnen houden en draadloos signaal op de derde verdieping hebben.

Omdat ik wat tweedehands meuk verkocht had en wat loonsverhoging besloot ik het toch maar een poging te geven. En wat heb ik spijt dat ik dat niet eerder gedaan heb!
Installatie is zo simpel: plug de minihomeplug in een stopcontact vlakbij de router en sluit deze op de router aan, en plug de wlan-homeplug elders in het huis in en voilà, klaar (net als de hercules, maar goed). De pc kon de draadloze verbinding perfect vinden. De snelheden lagen tussen de 60 en 85 mbit/s, wat voor mijn doeleinden uitstekend is. (Note: ik heb een nieuwbouwhuis, dus elektriciteitnetwerk is wel goed)

In de verpakking zit ook een intallatie-cd waarmee je de Devolo Cockpit kunt installeren. Dit is een tool waarmee je kunt zien met welke adapter je verbonden bent en met welke snelheid. Ook kun je de configuratieopties benaderen van de adapter waarmee je verbonden bent. Dit is een webpagina (ip-adres) die zeer gebruiksvriendelijk is. Grote knoppen met duidelijke beschrijvingen. Instellingen als vast ip-adres en kanaalkiezer zijn aanwezig. De configuratiesite kun je beveiligen met een wachtwoord.

De adapters bevatten daarnaast WPS voor een makkelijk op te zetten beveiligde verbinding. Daarnaast is de verbinding vrij stabiel, heb vanaf de de pc een paar GB naar mijn NAS overgepompt en dat ging snel en zonder problemen.

Kortom, wil je overal draadloos signaal, en je wilt of kunt geen kabels trekken, dan is dit zeker aan te bevelen.

Heb jij ook een Devolo dLAN 200 AV Wireless-N Starter Kit?

KPN gebruikt ook deze Devolo's, alleen gooien ze er een sticker op met hun logo.

Ik weet uit ervaring (heb voor kpn deze geinstalleerd tezamen met hun pakketen) dat deze zeer goed werken.

Een tip voor deze adapters is om even gebruik te maken van de Cockpit software. Op deze manier kun je ze zo configureren dat ze goed blijven werken als het stroom eens uitvalt. Anders loop je de kans om ze weer opnieuw te moeten syncroniseren. Zeker lastig als je er meer dan 3 hebt.

Verder is het, zoals gezegt, goed werkend spul!
Anoniem: 16328
31 januari 2012 21:41
Op HWI hebben ze de Devolo dLAN 200 AV getest: http://nl.hardware.info/r...en-2-datastromen-25-meter

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.