Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-325 Review

JeepXJ89 2 februari 2012, laatste update op 2 februari 2012, 2.602 views

Samsung CLP-325

Pluspunten

• Keurig prof ogend ontwerp
  • Cost efficiŽnt
  • Solide materialen/bouw
  • Plug and play uit de doos.
  • B-merk toners beschikbaar

Minpunten

• Vervelende printgeur
  • Beetje bulky apparaat op je studentenbureau

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Review Samsung CLP-325 laserprinter
Voor mijn studie komt het regelmatig voor dat je opdrachten er rapporten als hardcopy moet inleveren. Hoewel je op de uni relatief voordelig kan printen (0,05§ z/w en 0,20 kleur) vond ik het wel gigantisch onpraktisch. Dus op zoek naar een voordelige printer.

Afweging:
In mijn zoektocht naar een voordelige printer kom je veel inktjet printers tegen, in een Excel sheet heb ik de TCO (Total cost of ownership) proberen te benaderen van de printers die binnen de selectie vallen. De kosten gebaseerd op 4400 prints (praktisch aantal vanwege capaciteit cartridges/toners). Daarbij won 1 inktjet printer het van deze CLP-325, deze printer Brother DCP-J525w hebben mijn ouders en de kwaliteit van kleurenprint is veel minder dan de Samsung. De startcartriges van de Brother kunnen slechts 225 prints doen, terwijl de starttoners uit de Samsung +/- 1000 z/w prints doen. Daarbij had de MediaMarkt de CLP-325 in de aanbieding voor 89§. De keuze was gemaakt.

In mijn verdere onderzoek kwam ik erachter dat de ‘printbasis’ van de CLP-325 gelijk is aan duurdere variant 289§ in deze serie. Dus de kopieer/scan/netwerkfunctie op die luxe variant kost je 200§

Update [2/02/2012]: Ik heb een goed alternatief ontdekt als je de afweging maakt tussen inktjet en laser. De HP 6500A biedt dezelfde prijs per print (0,07§ met b-merk cartridges) maar heeft daarentegen wťl netwerk LAN en scan/copy-functie etc. Als ik opnieuw de keuze kon maken koos ik voor de HP. ;(

Kosten:
Aanschaf Set 4 toners 123ink Starttoner 123ink toners Kosten bij 4400 prints. § p.print:
89 § 109 § 1000prints 1700prints (89+109+109)/(1000+1700+1700)= 0,07
n.b. Kosten voor papier niet meegerekend, onnodige variabele.

Eerste indruk:
De printer zit in een redelijk compacte doos, bij het uitpakken blijkt dat de printer bijna letterlijk ‘plug and play’ is. De toners zijn reeds geÔnstalleerd, papierlade uittrekken en vullen. Stekker erin, usb-kabel (excl) erin en gaan! Je kunt er voor kiezen de ‘Samsung Smartpanel’ te installeren en dat heb ik gedaan, tot nu toe blijkt het een handige toevoeging die je wat handige informatie geeft over de status van de printer. Daarbij krijg je ook twee bloatware programma’s die ik nog niet heb geprobeerd; Anyweb print en Easy Color management.

De behuizing voelt en oogt solide en ziet er uit zoals op de foto’s. In vergelijking met veel consumentenprinters is ie misschien wat ‘bulky’ en vierkant maar het is tenslotte een kleuren laserprinter. De aansluiting voor USB en stroom zitten onderaan, aan de achterkant, een voor mij onhandige plek. Het ‘opvangklepje’ voor gerede prints valt een beetje uit de toon door de vorm wanneer hij is uitgeklapt, het staat een beetje knullig op dit verder professioneel ogend apparaat. De hoogglans afwerking staat prachtig maar werkt natuurlijk als een magneet voor stof en vingertasten.

Aangezien ik veel met de laptop werk had ik graag de CLP-325W (wifi) gekocht, deze was echter minimaal 50§ duurder. Mijn doel was om voordelig te printen en mijn werkplek was wel geschikt om een printer te herbergen en een usb kabel te kunnen pluggen. Een concessie gedaan dus.

Gebruik:
De printer is nu een aantal dagen in gebruik en ik heb de nodige zaken moeten printen, zowel in zwart/wit als in kleur is de printer niet bijzonder snel, zeg maar gerust: traag! De meeste inktjets zullen je prints er sneller laten uit schieten, de kwaliteit van afdrukken is echter wel piekfijn. In mijn ogen beter dan de meeste inktjetprinters in deze prijsklasse. Vooral tekstafdrukken zijn scherp te noemen wat de leesbaarheid ten goede komt.
Een nadeel aan deze printer is de geur die vrijkomt bij het printen, zelfs bij 1 of 2 pagina’s. Het is de typische lucht die je aantreft in de kopieerruimtes van veel bedrijven. Bij het printen van veel pagina’s zet ik daarom altijd even een raampje open, het zullen vast geen stoffen zijn die de gezondheid ten goede komen.

Conclusie:
De verwachtingen die ik had voor deze printer heeft hij waargemaakt; voordelig thuis kunnen printen op goede kwaliteit. Ik zou de printer zeker aanraden aan iemand met dezelfde eisen en verwachtingen aan een printer. Als ik iets meer budget had zou ik zeker voor de wifi uitvoering zijn gegaan, zeker gezien alle mobiele apparaten tegenwoordig die via wifi dan zouden kunnen printen.

Voor de echt zuinige student blijft het printen op school/uni toch het voordeligst, voor 5 cent heb je daar je inkt ůp papier. Daar is met geen thuisprinter tegen op te concurreren.

~[Dit is mijn ervaring met de Samsung CLP-325 in de eerste week van gebruik, mocht mijn gebruikservaring veranderen dan zal ik de review updaten.]

Heb jij ook een Samsung CLP-325?

Hallo,

Ik ben wel benieuwd hoe een geprinte foto er uit ziet? Kun je daar iets over zeggen.
Het hoeft voor mij geen top kwaliteit te zijn, maar de kwaliteit moet wel acceptabel zijn.
Ik heb eens een foto uitgeprint met een kleurenlaser, maar toen waren de kleuren niet mooi egaal en zal de print vol lichte en donkere vlekken.

Ik zit nog te twijfelen tussen een inktjet printer en deze laser printer.
Foto's printen heeft dus geen prioriteit, ,maar acceptabele kwaliteit is wel gewenst.

Alvast bedankt voor je reactie.

Bart
Excuus voor de late reactie.

Ik vind de foto kwaliteit acceptabel al print ik nooit op foto papier oid. Het printen op gewoon papier geeft niet bijzonder flitsende diepe kleuren maar dat is ook niet bij iedere inkjet (zeker de zakelijke)

Ik ben benieuwd welke printer je hebt gekocht.
Kheb hem toevallig vandaag binnen gekregen ;-) maar toch een nette review. achja Netwerk is niet echt een must voor me. Dat bekijk ik wel anders bij een volgende router (met usb poort bijv). En budget technisch is de prijs/kwaliteit prima. (+ geen zin om 40 euro meer te betalen ofzo voor dezelfde versie met wifi en een netwerkpoort.)

Geur viel me ook op ja maar dat is niet zon probleem voor me.
Tja die geur heb je bij inkjet niet en dat valt dan wel op.