Intel Core 2 Quad Q6600 Review

temporum 24 september 2007, laatste update op 24 september 2007, 2.240 views

Intel Core 2 Quad Q6600

Pluspunten

• Perfect voor tegelijk uitvoeren van aantal taken
  • Snel genoeg voor Gaming
  • Prijs/performance niet overtroffen

Minpunten

• Nog niet kunnen vinden

De waardering voor een CPU hangt voor een groot deel af van het doel wat men voor ogen heeft, in die kontext kunnen anderen ook beter begrjjpen waarom iemand tot een bepaalde afweging komt. Ik beschouw me ook als eindgebruiker, die met simpele handelingen de zaak draaiend moet krijgen.

Mijn insteek is een PC die ik als media-player voor Bluray disks en gedownload HD-materiaal kan gebruiken om dit via een HDMI kabel op een Full-HD LCD-TV te kunnen afspelen. Ik heb daarom gekozen voor een Core 2 Quad 6600 met 2Gb geheugen op een Asus P5K board en de HD2600XT van Sapphire, draaiend onder Vista Home Premium. Aangeschaft bij Informatique is e.e.a. in een stille SONATA II kast ingebouwd, die ik vervolgens suksesvol nog eens van binnen met geluiddempend materiaal bekleed heb van IKBENSTIL.NL. Daarnaast zijn nagenoeg de stilste disks (Samsung T166) ingebouwd.

Heb ik het in een eerdere review over de HD2600XT gehad, waarin ik de eigenschappen voor displayen van HD-content toegelicht heb. In deze review komen de performance capaciteiten van de CPU aan de orde. Die zijn uitstekend, in het licht van de doelstelling kun je met deze CPU downloaden (via GRABIT/USENET of AZUREUS/BITTORRENT), fouten corrigeren ( Quickpar), decoderen (Winrar), Kaspersky scan uitvoeren, een film bekijken (WMP). En dat alles tegelijkertijd zonder noemenswaardige responsproblemen; echt waar; ik heb dit in de praktijk uitgetest ! ! !

Als eindgebruiker heb ik nog geen overclocking, (mogelijk met het Asus P5K board), van de CPU uitgevoerd en lijkt me gezien bovenstaande niet direct nodig, de temperatuur van de CPU bleek bij normaal gebruik niet ver boven de 40 graden te komen bij een kamertemp van 23 graden.

Samenvattend, deze CPU is perfect als je een aantal zaken tegelijk wil doen en geen last wil hebben van slechte respons op interactieve zaken, waarmee je tevens bezig bent.

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q6600?

Meer advertenties

Welk en hoeveel geheugen gebruik je ?
Kingston D-channel 2GB kit, 2x1GB DDR2 PC2-5300
Had er eerst PC2-6400 opgenomen, maar had geen zin volgens Informatique, het zou maar enkele procenten uitmaken.