Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB Review

SuperPaddo 20 april 2005, 226 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB

Pluspunten

• Voor mijn gevoel snel
  • Warmeproduktie is laag
  • Waar voor je geld

Minpunten

• Geen

Ik heb 3 van deze schijven in gebruik, en zal eerst even melden vanaf wanneer en hoe veel ze gebruikt worden. In mei 2003 heb ik een nieuwe pc aangeschaft met 1 zo'n hdd erin. Dit is nog steeds mijn primaire schijf, en de pc stond vaak 24/7 aan (laatste paar maand wat minder). In november 2003 heb ik nog een DiamondMax schijfje gekocht voor een HTPC. Deze HTPC is sinds een half jaar niet meer in gebruik en de hdd heb ik bij mijn eigen pc ingezet (waar nu dus 2 van deze schijven inzitten). Toen deze schijf nog in de HTPC zat werd deze niet veel gebruikt, behalve als opslag voor films. In juli 2004 heb ik een andere pc hier thuis voorzien van een upgrade, wegens goede ervaringen dus naar deze schijf. Deze pc staat 's middags en 's avonds veel aan. Momenteel worden alle 3 de schijven dus nog vrij veel gebruikt, dus nu maar een reviewtje.

Prestaties
Deze zijn prima, het zijn redelijk snelle schijven naar mijn mening, ik defragmenteer gemiddeld alles eens in de 2 maand denk ik, en heb geen drang voor snellere hdd's ;). Echte ervaring met snellere schijven heb ik niet, dus geen vergelijkingsmateriaal.

Featureset
Tjah, tis een hdd he :), de mogelijkheden lijken me duidelijk. Voor wat ik er mee wil is de prijs prima.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Geweldig! De schijven hebben nog nooit een probleem gegeven, en werken stabiel. Als ik eens schijfruimte extra nodig ben, dan maakt deze schijf (of een grotere broer ervan) weer grote kans.

Compatibiliteit
Deze schijven hebben hier thuis met 4 verschillende moederborden te maken gehad, en ze werden overal direct herkend (zoals je van een hdd mag verwachten eigenlijk).

Geluidsproductie
Ze zijn niet geruisloos, maar het geluid wat er afkomt stoort me zeker niet. Ik heb er in beide pc's waar de schijven hier inhangen een casefan op gericht staan (op 12v en 7v), en het geluid hiervan overstemt de schijf, enkel bij intensieve lees- en schrijfoperaties is het hoorbaar.

Warmteproductie
Doordat er dus een fan op blaast worden ze niet te warm, boven de 30 graden komen ze zelden uit. De schijf die eerst hier in een HTPC zat had geen airflow en deze werd niet veel warmer dan 40 graden. De warmteproductie vind ik dus zeer acceptabel (ondanks andere reviews hier).

Het product wat geleverd wordt heeft een prima prijs, wat ik al eerder heb aangegeven. Voor het geld wat ze nu kosten zijn ze het dubbel en dwars waard. Vooral de betrouwbaarheid is erg belangrijk bij een harde schijf, en met de ervaringen die ik heb opgedaan zit het daarmee wel snor ;).

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB?