Asus M2A-VM Review

PeaceNlove 16 oktober 2007, laatste update op 16 oktober 2007, 2.119 views

Asus M2A-VM

Pluspunten

• Goedkoop
  • Compleet voor zijn prijsklasse
  • Werkt direct uit de doos
  • DVI-D en VGA aansluiting

Minpunten

• Asus heeft nog steeds een slechte website.

Layout Score: 5
De ervaring uit deze review zijn opgedaan met het bouwen en testen van een budget studentenpc. Tot voor kort gebruikte ik hiervoor de Asus M2N-MX (review van dit bord), maar deze keer heb ik er voor de M2A-VM gekozen om eens wat nieuws te proberen en omdat dit moederbord beschikt over een DVI-D en een VGA poort, dit itt de M2N-MX, die het met een VGA moet doen. De prijs verschilt nauwelijks en qua features doen ze nauwelijks voor elkaar onder. Als er bepaalde punten afwijken tussen de moederborden zal ik die ook kort noemen.

Doelgroep
Dit moederbord is bedoeld voor een simpele kantoorpc of studentenpc. Deze computers hebben niet al te veel features nodig en hebben het liefst een zo laag mogelijke prijs.

Featureset
Net zoals de M2N-MX is dit moederbord voorzien van alles wat je van een basic moederbord mag verwachten. Het bord beschikt over:
4 Sata poorten,
1 IDE-connector,
1 floppyconnector,
1 PCI-E 16X en een 1X aansluiting,
2 PCI aansluitingen,
4 USB-poorten op de backplate,
3 USB-aansluitingen op de moederbord, waarop dus nog 6 USB-poorten aangesloten kunnen worden,
3 fanaansluitingen,
1 DVI-D aansluiting op de backplate,
1 VGA aansluiting op de backplate,
1 Gigabit netwerkpoort op de backplate,
1 Muis en 1 toetsenbord aansluiting op de backplate
Voor een moederbord uit deze prijsklasse is dit zeer compleet. Verschil met de M2N-MX is de DVI-D poort die op de M2N-MX ontbreekt en de M2N-MX heeft maar twee aansluitingen voor een fan en dit moederbord drie.
Wanneer een geheel nieuwe pc wordt samengesteld met dit bord is het ontbreken van een tweede IDE-connector geen bezwaar, er zijn voldoende sata-aansluitingen aanwezig en sataschijven zijn niet duurder dan hun ide-tegenhangers, ook zijn sata-opticals ook voor lage prijzen verkrijgbaar. In dit geval is de IDE-connector niet eens benut doordat er inderdaad een sata-DVD-brander is geïnstalleerd. Het is echter wel iets om rekening mee te houden wanneer er een upgrade wordt gedaan en er oude harddisks en opticals met IDE-aansluiting worden meegenomen.
Bij het moederbord wordt verder een IDE-kabel, satakabel, molex- naar satavoeding converter, floppykabel, backplate, VistadriverCD en een handleiding meegeleverd. Met het beschikbaar komen van goedkope sata-opticals had ik liever gezien dat er 2 satakabels waren meegeleverd. Ik had er nu een te kort. Verder is de converter erg handig aangezien de AOpen voeding maar een satavoeding aansluiting heeft.
Let opDit moederbord is zonder de HDMI-aansluiting en die krijg je dus niet meegeleverd. Als je de variant met HDMI-aansluiting zoekt moet je hier zijn

Layout
De layout van het bord is goed, alle aan te sluiten kabels bevinden zich aan de rand van het bord of onderaan het bord. De kabels hoeven dus niet als een wirwar door elkaar te lopen. De floppyconnector is bij de M2A-VM veel logischer geplaatst dan bij de M2N-MX, namelijk in het rijtje bij de voedingconnector en de IDE-connector. Bij de M2N-MX was dit helemaal onderaan het bord en dan moest de floppykabel dus over het bord heen langs allemaal andere kabels.
De voedingskabel kan prima aangesloten worden na de floppyconnector en de IDE-connector zit goed dichtbij de plaats waar bij (m)ATX-kasten de hardeschijven vaak zitten.
Ook bij dit bord is er geen ondersteuning meer aanwezig vanaf de geheugensloten, hierdoor buigt het bord flink mee bij het aansluiten van de voedingskabel. Klein minpuntje dus.

Prestaties
De prestaties zijn goed gezien de doelgroep en de prijs. Er zit niet veel op het bord en de prijs is niet hoog, maar het moederbord doet het direct goed vanaf het moment dat de pc aangezet is en het bord detecteerd alle hardware goed. Het is geen bord voor gamers en tweakers die het uiterste uit hun pc willen halen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De PC draait inmiddels stabiel voor drie dagen. Gedurende die tijd heeft de PC onder full-load gedraaid m.b.v. de SMP-client van Folding@Home.

Overclockbaarheid
Niet geprobeerd en ook niet naar gekeken.

Compatabiliteit
De andere onderdelen werden vanaf de eerste boot direct herkend. Er hoeven geen bios-flashes gedaan te worden. Ook heb ik geen conflicten met de andere hardware kunnen zien. Prima dus.

Ondersteuning
Toen ik de review van de M2N-MX schreef leverde Asus bij dit moederbord nog geen Vista-drivers mee op de CD. Nu werd er wel een goede CD met Vista-drivers meegeleverd.
De website van Asus is echter nog steeds erg traag en drivers zijn er slechts met een zeer lage snelheid te downloaden, als dit al lukt. Daarom krijgen zij voor dit onderdeel slechts een voldoende.

Het moederbord is verkrijgbaar vanaf ongeveer 50 euro. De M2N-MX is inmiddels ook voor een paar euro meer verkrijgbaar.

Update 16-10-2007
Opmerking over het aantal fanaansluitingen toegevoegd.

Heb jij ook een Asus M2A-VM?

Mooie review, vergeet overigens ook niet dat de 690G-chipset (onboard VGA dus) ook HD-ondersteuning geeft. Dit zorgt ervoor dat je met onboard heel behoorlijk HD-kwaliteit af kan spelen (niet zo goed als een ATi HD2x00 grafische kaart, maar toch). Ik heb het boardje zelf ook in mn mediacenter maar heb toch gekozen voor een extra grafische kaart, maar de onboard HD-ondersteuning is zeker een positief iets voor bijv een budget mediacenter.

Ben het overigens volledig eens met je review verder, goede layout (al had ik liever gezien dat ik met mn passieve videokaart nog 2 PCI-slots over zou hebben door de PCI-1x tussen de PCI-e en de PCI-sloten te plaatsen), prima prestaties en nette compatibiliteit (had zelf ook geen enkel probleem met hardware). Wel jammer idd dat er maar 1 vrij korte S-ATA kabel bij geleverd wordt, maar was wel blij met die molex to SATA-convertor toen ik er achter kwam dat ik ook 1x SATA op mn voeding te kort kwam :)
[quote]

ik heb zelf de hdmi versie hiervan maar ik vind dat deze net niet 100% vloeiend beeld overgeeft op mijn plasma via hdmi ( amd 4400 dual c. processor ) , x264 films bv.
Zou dat verholpen zijn als ik een grafische kaart erin stop denk je?
heb je dan evt een goed alternatief voor een graka (tot max ¤ 100 ) ?
verder ben ik super tevreden over dit bord en je sluit alles intuitief aan.
aanrader, veel voor weinig geld!
Een hd2600xt/pro ? Die heeft wel x264 decoding bijv.
heeft mijn moederbord met de 1250 geen x264 decoding?
zou een sapphh hd 2600 pro volstaan denk je?
Mag ik uit jouw verhaal opmaken dat bij het plaatsen van een passief gekoelde grafische kaart (bijvoorbeeld de Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB Ultimate Edition) dat dat ten koste gaat van één PCI slot zodat je van de 2 er nog maar 1 over hebt? Dat zou toch wel heel zonde zijn?
Ik kreeg met de HDMI versie 2 SATA kabels erbij. En de bijgeleverde power adapter maakt 2 SATA power aansluitingen. Prima boardje inderdaad. Hij hangt via DVI aan mijn Tatung 32" TV scherm.Op de HDMI versie zit trouwens ook digital audio out via coax tulp.
Omdat ik me al enige jaren niet meer heb beziggehouden met het computernieuws heb ik enkele vraagjes.
M'n DFI NFII Infinity Ultra heeft waarschijnlijk de geest gegeven (doe 'm aan en gaat eigenlijk direkt weer uit) en ben dus op zoek naar een ander bordje e.d.waarbij de M2A-VM, in combinatie met een BE-2400 en 2G Kingston PC5300CL5 geheugen, mijn voorkeur geniet op basis van reviews, oa hier.
Nu wil ik zo weinig mogelijk uitgeven en dus eea hergebruiken.
Heb nog een A-Open big-tower met 350 watt voeding wat voldoende moet zijn. Ruimte genoeg ook.
Weet iemand of ik m'n CTX VL710ST kan aansluiten ?
M'n Maxtor DiamondMax 10 zal wel geen problemen opleveren.
Dan nog een Cd-brander.
Is er verder nog iets waarop ik moet letten of zou moeten weten ?
Bij voorbaat dank

Wordt eigenlijk allen gebruikt als tekstverwerker, surfen en zo nu en dan een klaverjasspelletje of Mahjong.