Hauppauge WinTV PVR-150 MCE-Kit Review

hondapower 22 oktober 2007, 5.158 views

Hauppauge WinTV PVR-150 MCE-Kit

Pluspunten

• Goedkoop
  • Handige afstandsbediening erbij
  • Mogelijk tot aansluiten externe bronnen
  • Ingebouwde MPEG encoder
  • MPEG encoder doet ongemerkt zijn werk
  • Goed geluid

Minpunten

• Installatie van infrarood receiver bij mij een lastig karwei.

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 3
Edit 22-10-07: Mening bijgesteld na opnieuw aansluiten.

Voor 48 euro een tv kaart met MCE afstandsbediening....
Dat was het proberen waard.

In de doos
In de doos de tv kaart, de MCE afstandsbediening, een eHome infrarood receiver met een extra zendertje, en een verloopkabeltje.

Hardware
Deze versie van de kaart mist de FM ingang om radio te luisteren. Deze functie zit wel op andere versies van de 150 MCE maar dan zit er weer geen afstandsbediening bij. Ook heeft deze kaart nog een svideo, composiet en audio ingangen om op te nemen van externe bronnen.
Door de ingebouwde MPEG encoder wordt de processor ontlast.

Installatie
De installatie van de kaart zat meteen goed, de installatie van de eHome infrarood receiver had wat meer voeten in de aarde. Wat ik ook probeerde, hij wilde niet werken. Je moet dan de driver apart installeren maar windows herkende deze niet. Na heel wat uurtjes googlen had ik m dan eindelijk toch aan de praat.

Geen Windows MCE
Ik gebruik Win XP icm met het programma MediaPortal. Dat is een opensource programma met nog meer functies dan Win MCE edition. Je kunt met dit programma vrijwel elke tv kaart gebruiken en er zijn veel plugins.
Het is wel wat instelwerk maar als alles het doet werkt het programma uitstekend. Icm met Mediaportal loopt het beeld vloeiend en zonder horten en stoten.

Afstandsbediening
De afstandsbediening is dezelfde als die van Microsoft, alleen dan zonder logo.
De infrarood receiver werkt via usb. Er zi ook een klein zendertje bij waarmee je andere apparatuur kunt bedienen, die bv ietsje verder in een kast staat.

MPEG encoder
Door de ingebouwde encoder merk je niks aan het systeem dat deze op aan het nemen is. Windows draait lekker door zonder haperingen.

Beeldkwaliteit afspelen
De beeldkwaliteit van het ding is goed.
Ik had eerst slecht beeld, maar na het opsporen van een foutje in de bekabeling en het aansluiten van een externe crt tv was het beeld toch wel goed te noemen. Op een lcd monitor valt het een beetje tegen, maar dat komt dan door het opschalen van het beeld naar de hogere resolutie. Dat zette me eerst op het verkeerde been.

Beeldkwaliteit opnames
Ook opnames zijn erg goed en ik zie op mijn crt tv geen duidelijk verschil met live tv afspelen.

Geluid
Het geluid is erg goed. Spraak is duidelijk en muziek is erg ok.

Totaaloordeel
Goede kaart voor het geld.

Heb jij ook een Hauppauge WinTV PVR-150 MCE-Kit?

Sorry maar die TV kaarten zijn toch echt nog niet best.

Met de standaard instellingen is het al niet best, (eigenlijk een 320x240 resolutie en composiet kleurdiepte) en met veel getweak en opgeschroefde bitrate wordt het hooguit 20% beter. Dit emt alle tips die op internet te vinden zijn.

Nee dan met dezelfde kabel aansluiting Live TV op mijn Sony bravia, die is het zooo veel beter. Zelfs een video recorder aansluiten op de composiet ingang van de haupauge geeft nog beter beeld.

Diverse zeggen dat je beter nog een s-video kan aanlsuiten als tuner bron, maar die moet je dan ook maar net hebben.

Na 2 hauppauge kaarten en de laatste serie die ik op de IFA zag spelen snap ik nog steeds niet dat die jongens eens een paar echte goede tuners gaan gebruiken en goede hippe software gaan bijleveren.

Ook de kaarten van andere merken zijn niet indrukwekkend, ik hoor en lees althans alleen over floppytv of in iedergeval digitale ontvangers dat de kwaliteit in de buurt komt van wat een beetje lcd tv over analoog haalt.

Ofwel deze reviewer is heel subjectief, en niet echt objectief.
De Hauppauge PVR-150 en 500 leveren 25fps Full D1 (720x576) en worden door veel mensen op bekende mediacenter fora heel goed beoordeeld. Zelf heb ik een PVR-500 en met een goede bron en goede codecs (bijvoorbeeld die van nVidia) schaalt hij in VMC beter op dan mijn Bravia 32D3000 (analoog of digitaal).

Het is iig erg kort door de bocht van je, de reviewer "heel subjectief, en niet echt objectief te noemen, omdat hij andere conclusies trekt dan jij. Terwijl jij bovendien zelf andere waardeoordelen geeft dan 85 90% van alle HTPC/Mediacenter gebruikers.
hmmm.. vreemd.. ik heb precies dezelfde kaart en met Windows MCE 2005 is de beeldkwaliteit zeer behoorlijk naar mijn mening ! Zeker niet slecht in ieder geval.

Misschien komt het door die Mediaportal die je gebruikt ?
Is de beeldkwaliteit slecht ten opzichte van andere tv kaarten of uberhaupt?
Misschien ben ik wel erg kritisch. Maar een kennis van mij heeft de PVR500 met Win MCE 2005 en daar vond ik het ook al niet erg goed uitzien.
Over andere tv kaarten kan ik niks zeggen. Het gaat om het beeld van dit ding.
Je kunt Fmradio, toch ook via internet luisteren, dus ik vind die fm reciever niet echt een gemis...
Op je computerscherm zal het er inderdaad iets anders uit zien.
Dit komt vooral omdat een pc monitor meer beeldlijnen heeft.

Ik heb deze kaart zelf ook icm MCE2005 en nvidia decoder software (scheelt ook veel)
Op tv ziet alles er goed uit, op mijn scherm lijkt alles wat waziger.

Probeer het eens met een andere software decoder en op je tv ipv monitor :)
Bij Mediaportal is het ook belangrijk dat je de goede codecs gebruikt voor het afspelen. Als je PureVideo van nVidia ook nog eens gebruikt knapt het al een heel stuk op als je via MP naar TV zenders kijkt. Films die ik met MP opgenomen heb en op DVD heb gebrand zien er op de huiskamerspeler ook goed uit. Ik gebruik de PVR-150 (TV only) van Hauppauge.
ik had eerst ook via mediaportal gedaan op xp maar daar was dus het beeldkwaliteit zeer goed
nu ik mce vista is het zelf nog iets beter (programma loopt lekkerder)
en met de if reciever installeren is niet heel moeilijk je moet alleen een speciaal bestand downloaden om het te kunnen (komt omdat de mce kit is)
Ik heb dezelfde kaart, daarvoor had ik een Pinnacle PCTV Rave. Deze kaart heeft echt veel beter beeld. Met de Pinnacle was het signaal zwak, met deze heb ik op geen enkel kanaal ruis.

De Mpeg encoder doet goed zijn werk, ik kan gewoon doorwerken terwijl hij opneemt.
Deze kaart lijkt niet te werken onder Vista, hem nooit daar aan de praat gekregen ;( .