Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 200 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-2300 Review

PageFault 30 januari 2012, laatste update op 30 januari 2012, 2.149 views

Logitech Z-2300

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Aanwezigheid van de "afstandsbediening"
  • Sub degelijk

Minpunten

• Bouwkwaliteit satellite speakers zowel de kabels als stofkapjes
  • Geluid

Mid- en hoogweergave Score: 1
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 2
Na mijn verhuizing moest mijn PC scheiden van mijn B&W speakers. Ik zocht iets wat niet te dramatisch was, ik heb geen hoge pet op van PC speakers. Bij de dynabyte kwam ik destijds (denk 2004 of 2005) deze THX certified speakers tegen. Gekocht en aan de slag gegaan.

Mijn bevinden kort: aansluiten is makkelijk, de "afstandbediening" is handig en werkt goed (volume, aan/uit en koptelefoon uit). Ik ben blij de Logitech voor deze oplossing gekozen heeft.

De sub is redelijk aan de maat, maar dat heeft als voordeel dat er een grote woofer in zit. Hij weegt lekker dus dat geeft een degelijke uitstraling. De satellite speakers zijn wat kleiner en wat lichter uiteraard. Voor mij waren de kabels lang genoeg.

Bouwkwaliteit van de sub vind ik goed tot zeer goed, over de satellites ben ik wat minder positief. Na een jaar of 2 begon 1 speaker vaak te ruisen/weigeren. De connectie naar de sub van de speaker was rot. Na het vervangen van deze plug (zelf gedaan met een fatsoenlijke cinch stekker) is dat euvel verholpen. Het andere wat me altijd stoorde was dat de stofkapjes altijd heel langzaam uit de speakertjes kruipten. Elke zoveel dagen moest je ze weer terug duwen. De rest is wel degelijk, aansluiting, "afstandsbediening" etc.

Hoe het is vormgegeven kan me wel bekoren. Het is niet te druk, eerder eenvoudig, daar hou ik van.

Geluid, tja. Anderen zijn er blijkbaar positief over, ik vind het niet geweldig cq. slecht zelfs. Via de bediening zelf kun je de bass niet separaat instellen van de rest. Dit leidt vaak tot een wat meer boom-boom situatie die niet echt geweldig klinkt. De bass die aanwezig is, is in elk geval wel prominent aanwezig. Door vanaf de computer instellingen te maken, kun je het redelijk krijgen. Midden mist eigenlijk alles. Hoog is wel okay, maar niet geweldig. Koptelefoonuitgang klinkt goed genoeg.

Eind vorig jaar kwam de verlossing, na de aanschaf van Kef speakers in de woonkamer, konden de B&Ws weer terug naar de PC. Waarom heb ik zolang naar die "troep" geluisterd vroeg ik me bijna af. Maar goed, ze hebben het al die jaren toch maar uitgehouden, dat geeft wellicht ook iets aan wat betreft duurzaamheid (even de stofkapjes en kapotte cinch plug buiten beschouwing laten).

Ondanks alle tekortkomingen, denk ik nog steeds dat dit een van de beste PC speakers zijn die er in omloop zijn, alleen zorg dat je je verwachtingen niet te hoog liggen...

Gebruikte apparatuur in de loop der tijd:
Athlon XP 3400+, eerst onboard sound, later ESI Juli@.
Arcam CD72T CD speler
JVC tapedeck
Roland SC-55
Sennheiser HD-600
Verschillende mixers (Behringer, Phonic, laatste jaren Soundcraft)

Heb jij ook een Logitech Z-2300?

Beetje onzinreview dit. Ten eerste is deze set al lang niet meer verkrijgbaar en ten tweede mist de onderbouwing volledig op een paar afkraakpuntjes na.
Zelf draai ik deze set al 5 jaar met veel plezier. Af en toe kraakt ie lichtjes wanneer ik aan de volumeknop draai..
Dus als het geluid tegen valt en de bouw van de satellites tegenvalt (of eigenlijk slecht is), is het meteen onzin? Welke onderbouwing mis je? Moet ik fotos van beide euvels erop zetten? Dat de pinnen er steeds uit gaan en van een vervangen plug? Voegt in mijn ogen niet heel veel toe, maar wil het wel doen.

PS: over bouwkwaliteit: als jouw volume nu al kraakt... PPSS: wil je een andere volumeknop? Heb er wel 1 over ;)

[Reactie gewijzigd door PageFault op 30 januari 2012 12:57]

Hioj kraakt "pas" na 5 jaar hoor, en meestal is dat het stof wat er uiteindelijk is tussengekropen...andere volumeknop wil dan wel helpen :)
Beetje onzinreactie vind je niet (kort door de bocht enzo)? Reviews zijn 1. altijd persoonlijk, en 2. daarnaast geeft hij wel degelijk een onderbouwing. Voor ons als z2300 bezitters is dit eigenlijk een fris geluid ;) Altijd die positieve verhalen. Ik was altijd ook wel benieuwd naar de mening van B&W bezitters of iets soortgelijks.

Bedankt voor de moeite, PageFault :)
Het is een beetje een "late" review.
Ik denk zelf dat het niet echt een review is waar tweakers nog wat aan hebben aangezien dit setje redelijk oud is en niet meer verkrijgbaar.
ik begrijp niet waarom je deze speakers zo'n laag aantal sterren geeft aangezien je erg weinig onderbouwing geeft.
Klopt dat het wat laat is. Er zijn meer late reviews zag ik ;)

Waarom zo weinig sterren: volgens mij is het wel duidelijk dat het geluid niet geweldig is en de bouwkwaliteit van de losse speakers niet is wat ik verwachtte (losgeraken, kapotte plug).
Weetje ik heb deze set nu al een hele hele lange tijd, een dikke 3 jaar, en ik heb nog nooit problemen ermee gehad.
De bouwkwaliteit, dat is wat je er zelf van maakt.. Bij mij staan ze gewoon stil op mijn bureau en gebeurt er niets mee. Ze zijn ondertussen al 20 keer verplaatst van hier naar de auto, naar boven en naar een vriend.. En nooit iets mee gebeurt :)

De geluidskwaliteit vind ik gewoon de beste die je voor een PC-setje kan vinden, natuurlijk niet te vergelijken met B&W maar dat is de prijs dus ook niet.
Ik ben met je eens dat het geluid niet te vergelijken is met de B&Ws, maar als dat je referentiepunt is, kom je van een koude kermis thuis.

Bouwkwaliteit: dat denk ik niet. Die van mij zijn nooit verplaatst en toch is een stekker rot. De kapjes die er steeds vanaf gaan, ik zou niet weten hoe ik ze met nog meer liefde moet behandelen om het te voorkomen. Ik heb aan vastlijmen gedacht, maar daar hou ik niet zo van...
Logitech service is zo fantastisch dat de bouwkwaliteit mij eigenlijk niet zo enorm veel uitmaakt. Ik kreeg zomaar een heel nieuw set toen de kabel van de afstandsbediening naar de pc kapot ging door eigen toedoen. Ik moest de vorige set ook niet terugsturen.

Over het geluid. Mijns inziens is dat prima als je het koppelt aan een echte fysieke equalizer om de midtones wat te boosten. Deze zijn namelijk wat afwezig. Het hoog en laag vind ik wel zeer goed. Het geluid is heel helder. Je kan het geluid ook verbeteren met een softwarematige equalizer, maar dit werkt een stuk minder goed. Ik heb hem gekoppeld aan een 20 jaar oude Technics die nog van mijn ouders was, en ik ben zeer tevreden van het geluid.

Je moet het natuurlijk ook vergelijken met wat vergelijkbaar is. Mijn ouders hebben B&W CM8 in de living staan, tja natuurlijk is dat beter! Maar ik vind het niet echt slechter, mss zelfs beter, dan de Bose 1 2 3 setjes die het tienvoudige kosten.

[Reactie gewijzigd door LaurentS op 30 januari 2012 12:24]

Beter dan de Bose? daar kan ik mij absoluut niet in vinden.
Maar denk dat het ook met de toepassing te maken heeft.

Zelf ben ik het met de reviewer een; ik weet ook niet echt van dit setje te genieten.
Hier staat de set ook en speelt altijd zonder problemen, met een fatsoenlijke geluidskaart kan je hier een heel mooi stukje muziek uit toveren.

Dus ik snap de matige review niet helemaal.
Heb je het gelezen? Volgens mij leg ik duidelijk uit dat de bouw van de satellite speakers niet geweldig is (in tegenstelling tot de sub, die wel goed qua bouw) en dat de geluidskwaliteit niet meer dan matig is vergeleken met mijn referentiekader.

Welke geluidskaart is in jouw ogen fatsoenlijk? Ik zou zeggen dat een ESI Juli@ wel okay is, anders weet ik zeker dat de Arcam beter geluid weet te produceren dan een bovengemiddelde geluidskaart ;)
Al jaren in mijn bezit en veel plezier van gehad, en nog steeds van heb.
Bouwkwaliteit vind ik prima, al meerdere keren verplaatst en nergens last van. Geluid vind ik ook beter dan al mijn vorige sets. Ik zie nog geen reden tot vernieuwing aangezien dit een perfecte set is wat betreft mijn muziekkeuze.
Ik ben van mening dat je deze set te zwaar beoordeeld. Mijn inziens kan je deze set niet vergelijken met je B&W set. Betreft hier een totaal verschillend segment. ik heb zelf de Z-2300 en grotere broer Z-5500, beide setjes zijn voor HT doeleinden zeker niet superieur maar voor "PC- doeleinden" (in mijn geval gaming) is dit een prima set. ik heb hem nu ruim 4 jaar en nooit problemen mee gehad. Beter vergelijkingsmateriaal waren Creative soundworks en andere "PC-setjes" geweest.
Late reactie, maar de kwaliteit is voor mij in ieder geval prima. Ben het er wel mee eens dat de mids niet heel erg aanwezig zijn en de bass vrij muddy is. Alsnog blij, na 8 jaartjes.
Ligt toch echt aan de gebruiker dan aan het apparatuur dat de enige slechte review over dit setje bij jou vandaan komt.
En bij andere tweakers ook weer 4-5 sterren krijgt :P

Heb dit setje al vanaf het begin en moet zeggen van alles waar jij last van hebt, heb ik nog nooit last van gehad.

Persoonlijk had je dit voor moeten leggen bij Logitech en kijken wat zij ervan zeiden.
Als de garantie periode al jaren is afgelopen, heeft het weinig nut om het bij Logitech neer te leggen. Bedrijven zijn al meerdere product generaties verder.

Ik ben blij te horen dat jouw satellite speakers nog wel heel zijn, ik gun niemand ellende.

Dat het aan de gebruiker ligt, is flauwekul. Hoe kan het dat de covers eraf vallen en de plug lam gaat zonder beweging? Dat zal vast aan mij liggen, uhuh. Geluidskwaliteit ligt wel aan de gebruiker, beslist, mijn gehoor is blijkbaar nog voldoende om te horen dat de kwaliteit niet denderend is. Maar zoals eerder gezegd, hangt dat ook af van je referentie kader. Dat andere reviews het 4-5 sterren geven, is hun probleem of gebrek aan luistervermogen. Jouw opmerking betekent dus dat je altijd binnen een marge van 1 ster van de andere reviews moet blijven om de normalisering te waarborden :)
Mijn referentie kader zal wel wat hoger liggen ipv simpele boxen in de living room.
Dit aangezien ik zowel KRK RP8 als de KRK RP10 bezit voor thuis gebruik.
Waar van in mijn loods JBL JRX 118SP x2 plus BL PRX735 x2 staat voor in het weekend als er een feest gegeven moet worden.
Plug lam raken zonder dat je deze gebruikt verder, faulty hardware oftewel terug sturen, en als deze garantie verlopen bitch niet en vervang zoals je gedaan hebt.
Het is daarentegen low budget aparatuur dus verwacht niet platinum als het brons is.

En idd waarborden!