Specificaties HTPC, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Streacom F1C Zilver Review

werelds3000 29 januari 2012, laatste update op 30 januari 2012, 3.855 views

Streacom F1C Zilver

Pluspunten

• klein, strakke kast

Minpunten

• beugel voor ophangen hdd/dvd zit in de weg als je fan > 40 mm wil gebruiken
  • kabel voor powerbutton wel erg lang

Dit m-itx kastje heb ik gekocht om te gebruiken met een ASUS AT5IONT-I deluxe moederbord. Dit moederbord heeft een voeding die buiten de kast geplaatst wordt. Ik weet daarom niet hoe de kast gebruikt wordt voor standaard m-itx bordjes, maar dat lijkt me erg krap. Het kastje is uit metaal. Het deksel wordt erop gehouden door magneetjes op de vier hoekpunten. Het kastje ziet er strak uit. Er zit wel een zichtbaar spleetje tussen de zijwanden van het kastje en het deksel, dat hier als het ware "invalt". Persoonlijk vind ik het mooi dat er aan de voorkant geen usb aansluitingen zitten of allerhande gleuven voor kaartjes. Aan de voorkant zit dus alleen een powerknop met daarboven een blauwe led, een oogje waar een ir receiver achter kan, en de slot-in dvd.

In het kastje moet een slimline slot-in dvd speler. De website van n van de webshops was zo slim om te vermelden dat de eject knop links zit en dat je daar rekening mee moet houden bij de aanschaf van de speler. In het kastje zit een metalen beugel. Deze wordt boven en onder aan de kast vastgeschroefd. Aan de bovenkant van de beugel gaat de dvd speler, en de harde schijf (max 2.5 inch) hangt eronder. Omdat de harde schijf aan schroeven in de bovenkant hangt, moet deze eerst gemonteerd worden, voordat de dvd speler erin gaat.

Er zit een kabel bij het kastje voor de power button. Een klein puntje van kritiek is dat deze kabel zo lang is dat deze twee keer door het kastje past. Deze had wel iets korter gemogen.

Een tweede punt van kritiek is dat er bij het kastje alleen een beugeltje geleverd wordt voor een 40 mm case fan. Dit soort kleine fans verplaatsen erg weinig lucht en zijn daarbij meestal erg luidruchtig. Ik wilde graag een 60 mm fan in het kastje stoppen. Dat past qua hoogte net. Het enige probleem is dat de harddisk/dvd beugel dan niet meer past. Daarom moest ik dus eerst een stuk (nutteloze) metalen beugel wegzagen om mijn 60 mm fan erin te passen. Het stuk beugel dat ik weggezaagd heb rust nergens op en heeft ook geen schroefgaten voor bevestiging. Dat stuk hadden ze bij het ontwerp al kunnen weglaten, zodat je wat flexibeler bent in de keuze van de fan. De foto's laten zien wat ik precies weggezaagd heb en hoed de case fan er nu inzit.

Heb jij ook een Streacom F1C Zilver?

Er zijn nauwelijks leverbare en betaalbare slimline en slot loading optical drives... DVD nog enigszinds maar Blu-Ray nauwelijks. Van de laatste vond ik er twee:
BC-5600S (ouder model) E127,- en leftside button
BC-5640H (nieuwer model) E77,- en center-rightside button

Hoe belangrijk is left/right button op de drive?? Kun je niet wat hobbyen ofzo en intern een soort verloopje maken ofzo dat als je extern op de leftsidebutton klikt dat ie intern de rightside knop vind?
"Ik weet daarom niet hoe de kast gebruikt wordt voor standaard m-itx bordjes, maar dat lijkt me erg krap."

Dit kastje is bedoeld om ALTIJD met een externe voeding te werken, zoals hun eigen pricewatch: Streacom PicPsu 150W + 150W Adapter Power Kit.

Van dat beugeltje geef ik je wel gelijk. Dat had gewoon korrter moeten zijn. Maar je score vind ik wel laag, dit is mijn inziens een erg strak kastje. Zelf wacht ik nog even op een volledig passieve variant speciaal voor een Ivy Bridge (mobo).
Ik ben er momenteel een Asus E45M1-I Deluxe aan het inbouwen. Ik heb er een 40 mm fan bijgekocht maar geraak er niet meteen aan uit hoe ik die moet bevestigen... ik denk dat de juiste schroefjes niet meegeleverd zijn..
@JantjeO: De BC-5640H is niet zozeer nieuwer, maar is een BR brander ipv lezer. Ook ik ben benieuwd naar die knop. Misschien is het enkel een kwestie van een gat boren, knopje erin plaatsen en het oude gat dicht stoppen?

@werelds3000: Dit boardje: pricewatch: Asus P8Z77-I Deluxe lijkt mij ideaal voor deze case. Eerst had ik mijn zinnen gezet op pricewatch: Zotac Z68-ITX WiFi Supreme om zijn GT430 grafische kaart, maar die nieuwe Ivy Bridge processoren hebben wr betere graphics aan boord (Intel HD 4000). Maar nog belangrijker: Ivy Bridge heeft over het algemeen een lagere TDP, wat met zo'n kleine behuizing wel belangrijk is.
(Hoe ze het hier http://www.commodoreusa.net/CUSA_AMIGAmini.aspx voor elkaar krijgen om een normale i5 of i7 erin te krijgen met enkel 2 40mm fans + cpu fan is mij een raadsel).

Maar ... mijn vraag is: dat Asus boardje heeft een vertikale VRM Power Module. Past dat nog, of zit dan de harddisk in de weg?
Over die brander en dat knopje: Je kunt natuurlijk altijd een gat boren aan de andere kant. Het knopje is een plastic staafje dat los in het kastje zit. Die kun je dus makkelijk naar de andere kant transplanteren. Blijf je natuurlijk wel met een gat aan de linkerkant zitten. Ik weet niet hoe je dat op een nette manier dicht zou kunnen krijgen.

Ik was ook verbaasd over die i7 die commodore in dit kastje plaatst. Over dat ASUS P8Z77 bordje: Op de foto in je link is te zien dat de VRM module aan de zijkant van het bord zit. Daar heb je geen hdd zitten (want die zit in het midden, onder de DVD brander. Ik weet niet hoe hoog die module is, maar je loopt alsnog het risico om tegen die metalen beugel aan te komen waar ik een stuk uitgezaagd heb. Dat zou jij ook moeten kunnen doen.

Hou er rekening mee dat je een externe voeding nodigt hebt.
Ik ben net zo veranderlijk als het weer ...

Ik denk dat ik nu voor een H77 bordje ga, waarschijnlijk ZOTAC.
Reden: overclocken in zo'n klein kastje zal, gezien de koeling en TDP, dus heeft een Z77 weinig zin. Wel wil ik voor de Ivy Bridge (dus 7-serie) gaan omdat die op enkele modellen een HD4000 GPU heeft die wl enigszins mee moet kunnen komen.
Ook hebben de H77 bordjes die ik heb gezien allemaal voorzien van een 4-pins CPU voeding, die Z77's hebben een 8-pins, die weer niet op de PicoPSU voor komt.

Die VRM module zou trouwens nog wel eens een probleem kunnen veroorzaken met een low profile koeler (breeeeed)!

Een gaatje boren moet op m'n werk wel lukken, waarschijnlijk kunnen ze ook nog wel een staafje draaien om het oude gaatje op te vullen. Aan de andere kant -- het Chinese Streacom blijkt een hoofdkwartier in Rotterdam te hebben. Eens die jongens aanschrijven of bellen, want zustermerk Wesena biedt in Engeland de ITX2 aan met wl het gat in het midden.
Ik heb contact gehad met Streacom in Rotterdam. Ze claimen dat Wesena in Engeland niet tot de Streacom-Wesena-group behoren! Op m'n werk laat ik nu een busje draaien om het gaatje van de ejectknop op te vullen. Als dat mooi genoeg is, laat ik een gaatje boren voor de Blu-Ray branderr. Ziet het er niet uit, dan gaat er een Blu-Ray lezer/DVD-brander in.

Ook eens kijken of ik een 60mm fan-bracket kan laten lasersnijden zodat ik het 40mm exemplaar kan vervangen. (Moet ik eerst een 60mm fannetje kopen voor de afmetingen). Het hele project heeft nog niet zoveel haast want die H77 (Zotac) mobo's zijn nog nergens te koop!
Let erop dat als je een bracket laat maken dat deze niet in weg zit voor het plaatsen van het moederbord. De bevestiging van de bracket aan de kast moet dus zo strak mogelijk tegen de zijwand aan. Je kunt natuurlijk de originele bracket als voorbeeld gebruiken.

Zelf heb ik het simpeler opgelost en de 60 mm fan op het moederbord gelegd.
@JantjeO: oeps, BC-5640H kan toch geen BR branden ...! 8)7
Ik heb dezelfde kast gebruikt maar loop tegen een probleem aan. De standaard cooling van de processor past namelijk niet. Na een beetje rond gekeken te hebben ben ik deze tegen gekomen: [url="http://tweakers.net/pricewatch/269403/gelid-solutions-slim-silence-am2-am3.html"]Gelid Solutions/url]. Mag ik je vragen welke jij hebt gebruikt?
Er zit geen losse cooler op de toegepaste AT5IONT-I !

Ik zit ook een beetje met de cooler in m'n maag. Opties zijn:

- Gelid Slim Silence i-Plus (28mm - LGA775/1155/6)
- ZEROtherm ATOM 30H (30mm - LGA775)
- Silverstone NT07-AM2 (36mm - AM2)
- Thermaltake Slim x3 (37mm met 80x15mm fan - LGA775/1155/6)
- Thermolab Nano Silencer TLI-U (39mm - LGA775/AM2/3)
- Scythe Kozuti SCKZT-1000 (41mm - LGA775/1155/6/1366/AM2/3)

Zonder DVD-beugel:

- Prolimatech Samuel 17 (45mm zonder fan - LGA775/1155/6/1366/AM2/3)
- Zalman VF2000 LED (!) (45mm - LGA775/AM2/GFX kaarten)
- Evercool HPL-815EP (45mm - LGA775/1155/6/1366/AM2/3)
- Thermaltake Slim x3 (46mm met 80x25mm fan - LGA775/1155/6)
- Thermaltake CLP0527 MeOrb (47mm - LGA775/AM2/3/939/940)
- Arctic Cooling Freezer 7 LP (50mm - LGA775)
- Arctic Cooling Freezer 11 LP (53mm - LGA775/1155/6)
- Scythe Big Shuriken II (58mm - LGA775/1155/6/1366/AM2/3)
- tip: Thermaltake Slim x3 met een Noctua NF-R8 PWM fan

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 9 mei 2012 21:42]

Nog meer leuke coolers:

Dynatron K1 (27mm - LGA1155/6 - fanless)
Dynatron K129 (27mm - LGA1155/6 - fanless)
Dynatron K2 (28mm - LGA1155/6)
Dynatron K199 (29mm - LGA1155/6)
Akasa K25/Akasa 7106HP (30mm - LGA775/1155/6)
Akasa 7107BS (31mm - LGA775/1155/6)
Silverstone SST-NT07-1156 (37mm - LGA1155/6)
Ik heb op een lasersnijmachine een beugeltje gemaakt voor een 50mm ventilator:

Boven de ongespoten versie, rechts de originele 40mm beugel.

Alleen nog een haakse SATA en powerkabel vinden...

De ventilator aan de andere kant:
Gewoon een gaatje geboord!

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 21 mei 2012 20:09]

Prachtig om al je reacties hier te lezen! Ben zelf namelijk al een poosje goed aan het overwegen wat mijn nieuwe setup moet worden die zal dienen als HTPC. Ondanks dat ik er genoeg aan uit kan geven wil ik proberen de prijs zo laag mogelijk te houden zodat ik vrienden er ook blij mee kan gaan maken.

Boxje zal uiteindelijk XBMC van OpenELEC draaien.

Zit al een poosje te lezen over de all-in-one NVidia ION(2) boardjes, maar kwam tot de conclusie dat de laatste ergens in 2010 is gemaakt. Zie AT5IONT-I zoals Werelds3000 hier gebruikt. Dit was dan ook al een poosje het boardje om voor te gaan.
Maar nu lees ik jou reacties en zie ik van allerlei nieuwe specs de rondte in vliegen :)

Heb het even bekeken en ziet er zeer aantrekkelijk uit! Alleen moet ik nu gaan bepalen of dat geld wat je er insteekt ook daadwerkelijk nut heeft om Full HD content als mainly resource te gebruiken.
Het boxje zal ook Full HD video's streamen, dus een goede CPU/MEM is voor mij ook een must ivm tegelijkertijd: 1. Full HD bitrate 2. Download tread(s) 3. RAR resources 4. PAR resources

Als laatste toch ook even de vraag of jij nu je HDD op een eigen manier hebt weg gewerkt, of is dit gebruikelijk?

En de optie om een SSD N een 3.5 HDD erin te verwerken.. is die er?
Ik heb net een Zotac H77 boardje besteld (zat er al maanden op te wachten) en daar kan een mSATA SSD op.
Binnenkort meer ...
Een eerste begin met de bouw van m'n mini PC'tje:

Hij is inmiddels klaar: dit Streacom kastje met i7-3770T, 8Gb, 640Gb hd, 4Gb ssd en blu-ray brander. Past allemaal net!