Specificaties Intel Atom D525 on board - Bekijk alle specificaties

Asus AT5IONT-I DELUXE Review

werelds3000 29 januari 2012, laatste update op 30 januari 2012, 639 views

Asus AT5IONT-I DELUXE

Pluspunten

• externe voeding
  • klein
  • hardware versnelling onder linux

Minpunten

• geen controle fan snelheid via moederbord

Layout Score: 4
Dit m-itx bord is gekocht als kleine, zuinig en stille htpc. Deze htpc staat in de woonkamer en moest dus in een kleine kast kunnen. In mijn geval is dat een streacom F1C kast. Op de htpc draait debian squeeze met xbmc. Het videosignaal gaat de tv met HDMI en de audio gaat naar mijn 2.0 versterker via de 3.5 mm audio out.

Er waren een aantal opties voor een htpc als deze. Een daarvan is om een m-itx bordje te kopen met een AMD of Interl i5 cpu. Ook deze oplossingen gebruiken weinig stroom en zouden dus makkelijk stil te krijgen zijn. De AMD ondersteuning voor hardware versnelling in XBMC schijnt tegenwoordig al goed te werken, maar ik wist niet of dat echt al wel het geval was. De Intel ondersteuning voor hardware versnelling onder linux voor i5 processoren schijnt beroerd te zijn. Het ion systeem was daarom een veilige keuze. Daarvan weet je zeker dat het zonder problemen hardware versnelling onder linux biedt. Het installeren van debian squeeze was ook zo gepiept. Mijn enige probleem was dat ik na installatie van de proprietary nvidia drivers enorme letters had in gnome. Dat was makkelijk verholpen in de instellingen van gnome.

Omdat ik een klein en stil kastje wilde heb ik voor de "deluxe" variant gekozen. Deze heeft een externe voeding die 19v levert aan het moederbord. Deze voeding kan uit het zicht gelegd worden en heeft geen fan. Deze deluxe variant heeft ook wifi en bluetooth, maar deze gebruik ik geen van beide.

Het karakteristieke van dit moederbord is het koelblok, dat zowel de gpu als de cpu koel moet houden. Op dit koelblok kan geen fan gemonteerd worden. Je zult echter wel minimaal één case fan nodig hebben. Ik heb geprobeerd om het moederbord met mijn kast open zonder fan te latern werken, maar dan loopt de temperatuur al gauw op tot 75 graden celcius. Op het moederbord zitten maar liefst drie aansluitingen voor fans. Nu heeft ASUS daarbij in mijn ogen een cruciale fout gemaakt: De snelheid van deze fans kan niet via het moederbord aangestuurd worden. Dat betekent dat de fans dus altijd op 12v zullen werken. Voor een moederbord dat ambieert een ideale htpc te zijn is dat waardeloos. Ik heb in mijn kast een 60 mm fractal design fan die op 12v een hels kabaal maakt. Mijn oplossing was om de fan op de +5 volt van de voeding voor de SATA apparaten te zetten. Dat vereiste wel wat (minimaal) soldeerwerk. Nu heb ik wel een nauwelijks hoorbare fan. De idle temperatuur is ongeveer 43 graden voor cpu en gpu (want verbonden door heatpipe), en 62 graden onder full load.

Het moederbord heeft twee SATA aansluitingen. Deze zijn bij gebruik van een harde schijf en een DVD brander vol. Dat betekent dat ik mijn media op een externe harde schijf kwijt moet. In mijn geval is dat geen probleem, want ik kan in mijn kleine m-itx kastje toch niet meer harde schijven kwijt.

Het bordje schijnt selctief met geheugen te zijn. Er kunnen 2 SO-DIMM modules in. De 2 Kingston SODIMM ValueRAM - 1 GB 1333MHz PC3-10600 DDR3 modules gaven geen probleem.

Heb jij ook een Asus AT5IONT-I DELUXE?