Thermalright Silver Arrow Review

Robolokotobo 14 februari 2012, laatste update op 14 februari 2012, 3.193 views

Thermalright Silver Arrow

Pluspunten

• Koel
  • Super stil
  • Erg mooi
  • Betaalbaar

Minpunten

• Lastig inbouwen
  • Bedekt half het moederbord

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5

Na een tijdje de Corsair H100 gebruikt te hebben, was het me toch niet helemaal meer naar de zin omdat de pomp bepaalde geluiden maakt.
Iemand anders zou zich er denk ik niet aan storen maar ik besloot op zoek te gaan naar een luchtkoeler die vergelijkbare prestaties levert.
Na een tijdje zoeken en reviews lezen ben ik uitgekomen op de Thermalright Silver Arrow omdat ik hem mooier vind dan de Noctua tegenhanger en volgens
reviews vergelijkbare koelprestaties levert als de H100.

Het systeem

Harddisk/SSD Samsung Spinpoint F3 1TB
Optische drive Optiarc AD-7260S Black
Behuizing Corsair Obsidian 650D Black
Voeding Corsair HX650W

De voorste intake fan van de 650D heb ik vervongen voor een 140mm Bitfenix Spectre witte led fan omdat de standaard 200mm fan voor mij teveel geluid produceerde.
En bovenin heb ik 2 Lian Li fans geplaatst.

Wat zit er in de doos

Koelpasta
Handleiding
Sticker

De Koeler

De Silver Arrow is een behoorlijk grote luchtkoeler die niet in iedere behuizing
en niet i.c.m alle hardware past. Het toerentalbereik van de fans is 500 tot 1300 toeren.

De installatie

De installatie was een beetje lastig. als je eenmaal door hebt hoe je het beste te werk kan gaan, is het wel te doen. Met een schroevendraaier met een smal handvat kun je van bovenaf bij de schroeven.
Er moet een backplate bevestigd worden en bij AMD moet je de originele bracket eraf halen.
Het is allemaal heel erg krap. Het was een beetje moeilijk om de 4 schroeven in het moederbord te krijgen.
Met 3 fans gemonteerd het fankabeltje op het moederbord aansluiten kan ook best lastig zijn.
Het zal allemaal wel behoorlijk makkelijker gaan als je het moederbord eerst uit de behuizing haalt.

De prestaties

Gestressed met AMD overdrive stabiliteitstest. In alle gevallen liet ik deze 10 minuten draaien.
Alle metingen in deze review zijn gedaan met een kamertemperatuur van 18C.

Op stock snelheid van de cpu zijn de temperaturen bijna gelijk aan
de door mij eerder gereviewde Corsiar H100:

Idle H100 27C
Idle silver Arrow 27C

Stress H100 40C
Stress Silver Arrow 39C

Geluidsproductie

Met de fans op de laagste stand en op de hoogste stand is het syteem nu stiller dan met de H100.
Op het laagst is het echt heel erg stil. Dat vind ik wel fijn want ik zit er vlak naast en ik zit vaak te surfen zonder muziek of ander omgevingsgeluid.

Overklokken

Het was erg spannend tussen de H100 en de Silver Arrow.
Met 2 fans (geregeld door het moederbord) moest de Silver Arrow het onderspit delven.
Met 3 fans op de Silver Arrow waarbij ik de eerste 2 fans op een fancontroller aangesloten had, en de derde op het moederbord, was het een gelijkspel. Allebei werden ze 41 C op 3,8 Ghz met 1,5 V op de CPU.

De resultaten van de H100 in de diagram ziin in het geval van low : case fans op de laagste stand doormiddel van de 3 staps fancontroller van de behuizing en de fans van de H100 op de laagste stand doormiddel van de 3 staps fancontroller op de pomp van de H100. En in het geval van high: De fans van de behuizing en de fans van de H100 op de hoogste stand.

De resultaten van de Silver Arrow met 2 fans zijn in het geval van low: case fans op de laagste stand en de fans van de Silver Arrow geregeld door het moederbord. En in het geval van high: De casefans op de hoogste stand en de Silver Arrow weer geregeld door het moederbord.

Ik heb dus met 2 fans op de Silver Arrow de snelheid van de fans op de Silver Arrow niet omhoog gedaan zoals dat met de H100 wel gebeurd is doormiddel van de fancontroller op de pomp.

De silver Arrow is een erg goede koeler. Die voor minder geld dezelfde prestaties neerzet als de vloeistof koeler H100 en daarbij ook nog stiller is.
Inbouwen is een beetje lastig en je bent er wel een tijdje mee bezig. Ik vind de koeler erg mooi. De fans zijn zeer apart en vallen bij mij goed in de smaak.

• AMD Phenom x4 955
  • Corsair 650 D
  • Gigabyte 790XTA- UD4
  • Thermalright TY-140
  • Windows 7

Heb jij ook een Thermalright Silver Arrow?

Gaat de geluidsproductie over 3fans of over 2fans aangesloten op de cooler?
Dat zal dus waarschijnlijk wel de reden zijn waarom de installatie zo moeizaam verliep :) Verder vond ik je review wel behulpzaam in mijn eigen keuze om ook voor deze cooler te gaan.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 2 februari 2012 21:15]

Deze koeler is erg hoog en past niet in een heel veel behuizingen, voor de rest: beste luchtkoeler period.
:? Waar is je MSI Twin frozer gebleven? 8)7
Die heb ik weg gedaan omdat ik er een pieptoon in hoorde. Ik had hem rma gestuurd maar ze zeiden dat er niks aan mankeerde. Misschien kwam het door de combinatie van de voeding (die nu overleden is) en de kaart. Maar ik let er ook veel te veel op (bijgeluiden) waardoor ik me ga ergeren. Veel andere mensen hadden er waarschijnlijk geen last van gehad.

Maar maak je niet druk. Er komt straks wel weer wat leuks in. Eerst nog voor een goede voeding zorgen, want dat zit ook nog niet echt mee.

[Reactie gewijzigd door Robolokotobo op 17 februari 2012 17:23]

en waar laat je je dimm? dat ding zit toch over alle slots
Je moet inderdaad niet al te hoog geheugen gebruiken. Het geheugen wat ik er nu in heb kan ik niet meer dan 2 modules van kwijt. Of je moet de meest rechter fan aan de linkerkant van de koeler plaatsen boven de heatsink van het moederbord. Maar daar komt ie dan wel tegen de heatsink aan en of dat echt verstandig is weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Robolokotobo op 18 februari 2012 15:01]

Vind het een keurige review en deel volledig je mening....het is gewoon de beste luchtkoeler...als je het moederbord er niet volledig uit haalt is het wel een beetje lastig om deze te installeren, maar uiteindelijk heb je het wel onder de knie....deze paste net in mijn kast.....er is heel weinig plek over voor geheugenmodules, maar gebruik OCZ Platinum en heb gebruik kunnen maken van alle slots. Ben er iig ontzettend blij mee! Aanrader!

[Reactie gewijzigd door flegma83 op 26 april 2012 20:18]

Bedankt voor je waardering. :)
Ik vermoed dat als je Scythe GentleTyphoons op je H100 had gebruikt dat het koelvermogen Ún geluidsniveau flink waren verbeterd. Maar dan blijf je dat pompgeluid horen?
Ach ja nu heb je maar liefst 4 fans op rij dus dat gaat ook wel koelen :) .