Specificaties Dual core @ 2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed Review

Chiel340 22 september 2007, 1.711 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed

Pluspunten

• Dual Core
  • Stabiel

Minpunten

• Magere OC, maar ligt vast aan de core (Windsor) en stepping!
  • Op dit moment natuurlijk niet meer de snelste!

Het begin:

Bij een nieuw moederbord hoort een nieuwe processor, aangezien ik nog vast zat aan een Socket A processor was voor mij welke nieuwe processor al een verbetering! De nieuwe AM2 processor moest gaan komen op een MSI K9N Neo-F moederbord.

Welke processor?

Op dit moment levert AMD zijn AM2 lijn in verschillende smaken, Sempron 64, Athlon 64, Athlon 64 FX en Athlon 64 X2. Uit deze lijn(en) kiezen was voor mij geen probleem, ik wou gewoon een dual-core opstelling en dan vallen Sempron 64 en Athlon 64 al af. Een Athlon 64 FX valt qua prijs al af. Blijft dus alleen de Athlon 64 X2 lijn over… ;)

Snelheid:

Athlon 64 X2 is er in de range van 3600+ naar 6000+ (en nu zelfs al tot 6400+). Ik heb dan ook lang nagedacht welke het zou gaan worden. Op het moment van kopen was de 3800+ mooi geprijsd (60,-) terwijl de overige modellen 4000+ en 4200+ veel duurder waren. En ik kan volgend jaar altijd nog over stappen op de 6000+ als deze in prijs zijn gezakt!

Op dit moment is de snelheid (2 Ghz) voor mijn doeleinden (af en toe gamen, muziek, internet en webdesign) meer dan genoeg.

Prijs:

Op dit moment is deze processor in de pricewatch te vinden voor 57,40 euro, ik heb hem zelf voor 60,- euro gekocht. Al met al is de prijs zeer netjes voor een dual-core processor!

Prestaties:

De processor is snel genoeg voor mij eisen, en in vergelijking met mijn “oude” Athlon XP 3000+ is het zeker een grote stap voorruit! Dual-core kan ik zeker merken. We hebben het vorige week nog getest. Ik was aan het gamen (CoD2) en een vriend was aan het kopiŽren van mijn hd, het aantal FPS in de games bleef gelijk! De tweede core nam deze taak prima over zonder enige vertraging!

Ook in Windows is de tweede core prima te merken, als internet explorer blijft hangen kan je gewoon verder met andere zaken op de tweede core heerlijk!

Er hangt jammer genoeg ook een nadeel aan, “oudere” games zoals FarCry en Battlefield 1942/Vietnam hebben moeite met twee core’s. Maar na het instaleren van de AMD Athlon 64 driver en de Dual Core optimizer was dit probleem opgelost!

OC’en:

Ben ik aan begonnen, op dit moment loopt die op 4200+ snelheid (2.2 Ghz). Ik hoefde alleen de FSB (HT) aan te passen naar 220 en hij start zonder problemen op! De temperatuur is met 35 graden ilde en 55 graden load prima op een standaard koeler prima! Na de FSB verhoogt te hebben naar 230 startte de PC wel op maar WinXP wou niet meer booten… dus maar weer terug geplaats naar 220. Misschien kan ik hem nog wat meer kietelen als ik de Vcore ga verhogen, maar deze snelheid is voor mij toch wel genoeg! Misschien ligt het er ook wel aan dat ik een Windsor core heb want die klokken toch iets minder lekker over als de Brisbane core’s.

Stabiliteit:

De PC is nu twee maand oud en ik heb nog geen enkele reboot gehad. Stabiel is die dus zeker (maar dat ligt natuurlijk ook aan de andere componenten)

Conclusie:

Al met al een prima presterende processor voor weinig geld! Dual-core is tegenwoordig al de normaalste zaak van de wereld, maar ik kan het iedereen zeker aan raden. De OC valt (tot nu toe) nog tegen, maar daarvoor heb ik hem natuurlijk ook niet gekocht. De temperaturen zijn netjes en de standaard boxed koeler houdt hem keurig op temperatuur zonder al teveel herrie te maken.

Vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag! _/-\o_

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Boxed?

Voor dat iedereen begint over mijn geheugen set-up, hij staat nu wel in Dual Channel ;) Alleen de foto is nog wat ouder :Y)
clock je geheugen eens wat langzamer en probeer dan je cpu nog eens naar 230 te tillen zonder voltageveranderingen (wel even handmatig je geheugentoeganstijden invoeren, anders krijg je andere problemen)
Kun je alle 4 GB RAM gebruiken met je Windows XP?
Nou... nee... :P Ik heb er maar twee in zitten, maar deze stond niet in het rijtje waar ik uit kon kiezen! Ik heb wel deze modules maar dan 2 van 1024 Mb. Dus 2 Gb in totaal :*)

@ teamacc, ik zal eens kijken hoe los/straks ik de timings moet zetten! Als het lukt post ik de resultaten wel in de review!

[Reactie gewijzigd door Dirk op 26 juli 2013 20:46]

probeer je pci host clock eens op 33,33 mhz te zetten ipv auto. nu moet je makkelijk naar 250 mhz kunnen komen
Ik kan geen instelling daarvoor vinden... heb het vermoeden dat mijn bios niet zo uitgebreid is
Een mooi geschreven review, alleen heb ik een opmerking over t volgende:

Zo dacht ik precies ook toen ik mijn S939 Athlon kocht, met de belofte dat het 939 socket het veel langer zou uitzingen dan het 754 socket. Voelde me verraden toen AMD hun AM2 socket uitbracht en geen nieuwe 939s uitbracht. Sinsdien maar overgestapt op intel.
@ Aca, kan me der iets bij voorstellen! Een maat van mij heeft nog steeds S754 en wou ook graag Dual Core wat al helemaal niet mogelijk is. En het valt mij nu al weer op dat AM2+ ook niet voor mij moederbord komt... al met al stappen ze nu te snel over van socket naar socket!