Specificaties (HT)PC barebone met CPU on board - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX nano AD10 Review

Borromini 9 juli 2012, laatste update op 9 juli 2012, 7.545 views

Zotac ZBOX nano AD10

Pluspunten

• Hardware accelerated 1080p, interne IR, compacte form factor, Linux-ondersteuning, stroomverbruik, ondersteund door OpenELEC.

Minpunten

• Geen aparte optical out, esthetisch had ik de analoge audio-uitgang liever achteraan gezien. Interne IR-transceiver heeft een belabberd bereik.

Gebruiksscenario
Ik heb de AD10 gekocht als vervanger voor mijn eerste generatie AppleTV. Die draait Linux en Xbmc en werd uitgebreid met een Broadcom BCM970012 CrystalHD mini-PCI-E, waardoor 1080p-weergave mogelijk is. Zoals wel vaker is de theorie jammer genoeg niet de praktijk; in de praktijk bleek de zwakke CPU (Pentium M grade, 1 GHz) en het beperkte geheugen (256 MB) een hinderpaal voor vlotte weergave.

Out with the old, in with the new.
De AppleTV-vervanger diende aan de volgende eisen te voldoen:
  • Compacte form factor
  • Hardwareversnelling voor 1080p-weergave
  • 23,976 Hz support (met grafische chips van Intel is dit bv. nog steeds een probleem)
  • laag verbruik (en acceptabele geluidsproductie)
  • 100% ondersteund door Linux
  • ge´ntegreerde IR
Installatie
Een recente Linux-distributie ondersteunt de AD10 volledig out of the box. Voor de externe IR-transceiver die je via USB kan aansluiten is blijkbaar wel een patch nodig. Zowel HDMI audio als de analoge uitgang werken netjes, al dien je wel wat te prutsen in Xbmc om de juiste uitgang te selecteren. Om van XvBA gebruik te kunnen maken dien je minimaal Catalyst 11.11 te hebben ge´nstalleerd (AMD gebruikt een jaar-maand nummeringsschema, vergelijkbaar met Ubuntu).

Gebruik dit als /etc/asound.conf:

pcm.!default {
type plug
slave {
pcm "hw:1,0" # Analoge uitgang
# pcm "hw:1,1" # Optische uitgang (?)
# pcm "hw:0,3" # HDMI audio
rate 48000
}
}

Verwijder het hekje voor de uitgang die je wenst te gebruiken. Voor HDMI-audio dien je in het instellingenmenu van Xbmc bovenaan HDMI te selecteren en bij het apparaat HDMI (ALSA). Als je analoog geluid wilt dien je bovenaan Analoog te selecteren en bij het apparaat 'custom' te selecteren. Daarna vul je plughw:0,3 in.

Vanwege de 4 GB RAM (SO-DIMM) die ik in de AD10 geduwd heb ben ik voor Arch Linux x86_64 gegaan. Ik heb Xbmc met XvBA-ondersteuning ge´nstalleerd om (via de Catalyst-drivers) van hardwareversnelling in Linux gebruik te maken. 1080p-weergave is een eitje - kijk naar de screenshots onderaan voor de belasting tijdens weergave. Ondersteuning en instructies voor de installatie kan je hier vinden.

Ook zwaardere skins (zoals bv. Aeon Nox) werken nog vlot op de AD10 (de AppleTV liep zo traag als stroop met die skin). Die sloot RAM is daar ongetwijfeld niet vreemd aan.

De externe IR-transceiver heb ik nog niet gebruikt, maar het bereik zou wel een stuk beter zijn (ik heb voorlopig wel genoeg tijd gestoken in het configureren van mijn afstandsbediening).

Afstandsbediening
Zotac is so sympathiek om een remote mee te leveren. Ik had liever gezien dat ze dat als optie aanboden (net als de externe IR), maar goed. Het heeft flink wat tijd en moeite gekost om m'n Logitech Harmony betrouwbaar aan de praat te krijgen. Uiteindelijk gaf een als Plex Player remote geconfigureerde Harmony (PC > Mediacenter > Plex Player) het beste resultaat, in combinatie met een Lirc config die je hier kan vinden.

Extra weaks
Volgende tweaks werden uitgevoerd:
  • USB-apparatuur gaat automatisch in slaapmodus
  • CPU klokt zich automatisch terug naar laagste stand (ondemand governor)
  • onboard audio schakelt zichzelf na een tijdje uit indien niet gebruikt
  • Dirty Regions ingeschakeld in Xbmc; ingesteld op niveau 1, nofliptimeout op 1000 milliseconden.
De meetresultaten hieronder werden gemeten met standaard hardeschijfinstellingen (tenzij anders vermeld).

Stroomverbruik
Een van de redenen van aanschaf is natuurlijk het stroomverbruik geweest. De AD10 staat niet de hele dag aan maar dat is geen reden om een energieverslindend systeem neer te zetten als iets zuinigs en compacts ook 1080p kan weergeven. De metingen werden uitgevoerd met een Voltcraft Energy Logger 4000, die als een van de betere consumentenapparaten geldt.

Volgende waarden werden gemeten met de groene LED-ring uitgeschakeld en de miniPCI-E WiFi-kaart verwijderd. De HD is een Seagate Momentus 5400.4 250 GB schijf (S-ATA 300), het geheugen is Corsair DDR3 1333 MHz. De onboard netwerkaansluiting is actief op 1 Gbps Full Duplex (dit verbruikt iets meer dan 100 Mbps). De af te spelen media worden gestreamd vanaf een NFS4-server.
  • Beginscherm Xbmc: 11,3-13W
  • Met screensaver actief (zwart scherm): 10,2-10,4W
  • Scrollen door media (Aeon Nox-skin, weergavemodus: lage lijst): 18,8-20,5W
  • 1080p-weergave (Elephant's Dream, VC-1): 15,5-16,4W
  • 720p-weergave (HD spindown time 10 minuten): 14,2-14,8W
  • Standby: 0,4W
Aeon Nox is een iets intensievere skin en dat wreekt zich duidelijk in de belasting. Tijdens het scrollen door de bibliotheek is het de CPU die zich moet inspannen, niet de GPU.

ScreenshotsEindoordeel
Het ding doet wat het moet doen: Full HD weergeven, en dat met de vingers in de neus. Het bereik van de interne IR is niet denderend, de meegeleverde externe IR doet het (blijkbaar) veel beter. De groene ring is uit te schakelen in het BIOS (ik ben zelf geen liefhebber van dit soort kerstverlichting). Ik ben wel heel tevreden over de hardware op zich. Zotac heeft een mooi product afgeleverd.

Voor de minder avontuurlijken onder ons is er OpenELEC, zij ondersteunen de AD10 nagenoeg volledig in hun ontwikkelversies (we schrijven 28/1/2012).

Toelichting 28-1-2011 18:43
Naar aanleiding van een skeptische reactie heb ik screenshots van zwaarder materiaal toegevoegd om duidelijk te maken dat de E-350 weldegelijk 'echt' 1080p-materiaal aankan, en niet alleen de instapprofielen ondersteunt, maar ook het zwaardere werk. De screenshots zijn van eigen hand en afkomstig van de Linux-installatie op mijn AD10.

AMD ondersteunt tot nader order in zijn drivers nog steeds niks hoger dan High@L4.1. Om dat in perspectief te zetten: 99% van het Blu-Raymateriaal is daarin gecodeerd, en dat profiel is ruim voldoende om de Blu-Rayspec maximaal te benutten (niettemin zwerven er Blu-Rayrips rond die in High@L5.1 geŰncodeerd zijn). De Blender-video's kan je downloaden via de links hierboven. Voor de twijfelaars: de E-350 kan ook ongecomprimeerde Blu-Rayrips aan.

De framedrops zijn volkomen normaal (en vallen nauwelijks op); dit komt door het laden van de textures de eerste keer dat de codec overlay en het infoscherm worden opgeroepen. Als je echte framedrops wil zien, speel dan es wat High@L4.1 720p h.264 materiaal af op een AppleTV. Ter vergelijking: een screenshot van een recente Atom/Ion combo die ook 1080p weergeeft. Let op het aantal framedrops, en de bitrate.

Update 9-7-2012
Blijkbaar zit High@L5.1 al een tijdje in de Catalyst-driver, de ontwikkelaars die aan de XvBA-implementatie werken voor XBMC zijn er uiteindelijk achter gekomen hoe dit profiel te activeren. De volledige h.264-spec wordt hiermee dus ondersteund.

Heb jij ook een Zotac ZBOX nano AD10?

Bedankt :). Dat doe je door op je afstandsbediening op de Guide-knop te drukken. Tijdens fullscreen videoweergave mapt Xbmc deze knop naar het CodecInfo commando.

De enige reden dat ik voor 64 bit gegaan ben is omdat er 4 GB RAM insteekt, btw.

Als er nog dingen zijn die van pas kunnen komen en die ik nu vergeten ben, laat maar iets weten :).

[Reactie gewijzigd door Borromini op 29 januari 2012 12:25]

Ik gebruik de standaard meegeleverde afstandsbediening van de AD10.
Dat wordt even puzzelen wat de Guide knop is. (de i?)
Wat ik wel weet dat het gedrag van de knoppen nogal verschillend kan zijn.
Dit met OpenElec (laatste devel. builds, 32bits) maar ook met XBMCbuntu (v30).
Verder heb ik ook 4GB RAM geinstalleerd dus kan ik ook van 64bits zinvol gebruik maken.
De I-knop toont waarschijnlijk de info. Hoe wordt de Windows-knop gemapt?

Als je over SSH inlogt en dan tail -f ~/.xbmc/temp/xbmc.log doet en de knoppen indrukt kan je zien hoe Xbmc de knoppen herkent en welke actie het uitvoert.

Anders moet je even de configuratiebestanden van OpenELEC (remote.xml/keyboard.xml) greppen voor CodecInfo om te zien aan welke knop het gelinkt is:
find / -name {keyboard,remote}.xml -exec grep CodecInfo {} \;
De knop links naast de ENTER op de afstandsbediening werkt (/title).
Dit bij OpenElec. Helaas niet bij XBMCbuntu beta2 v30.
Daar kan ik met geen enkele knop de CodecInfo zien.
Zo zie je dat er toch verschillen zijn maar dit staat eigenlijk los van de AD10 die het verder goed doet.
De review gaat over de AD10 niet specifiek over issues met XBMC dus ik vervolg dit wel in het betreffende forum.
Is dat wel echt zo? Op de foto (mits ie van jou zelf is) staan toch al 9 framedrops, bij een magere 2,39Mb/s en een verbruik van zo'n 20% op beide cores. Wat speelt de AD10 klaar bij een .MKV van bijv. Avatar of Transformers welke bij mij 20+ Mb/s haalt.

Ook zie ik dat de geluidsstroom 'slechts' een AC3 is. DTS heeft een 2x tot 4x hogere bitrate en DTS-HD nog meer. Kan de AD10 die ook nog vloeiend weergeven?

[Reactie gewijzigd door BITSthatBYTE.eu op 28 januari 2012 10:35]

Als jij me kan linken naar een sample (desnoods via PM) wil ik graag testen. XvBA ondersteunt wel 'maar' High@L4.1, L5.1 geeft in bepaalde gevallen (hoge framerate of veel reference frames) problemen.

Ik denk niet dat audio (ook HD audio) echt het probleem zal zijn voor het systeem. FLAC bv. heeft ook vaak bitrates rond 1 Mbps en dat kan een moderne CPU zonder moeite aan.

Waarom zou ik screenshots bijvoegen die ik niet zelf genomen heb :?

[Reactie gewijzigd door Borromini op 28 januari 2012 22:21]

Bedankt voor de aanvulling in je review. Ik zie dat een veel hogere bitrate eigenlijk maar weinig uitmaakt voor de processorbelasting en ook de betere audio vraag niet veel meer van het systeem. Goed om te weten en ik heb weer iets bijgeleerd :)
Graag gedaan. Ik heb me jammer genoeg pas achteraf gerealiseerd dat die magere bitrate van Earth inderdaad niet echt veel vertrouwen zal inboezemen, ondanks het feit dat het 1080p is :).

[Reactie gewijzigd door Borromini op 30 januari 2012 22:27]

Ik heb dan zelf maar even wat high-end HD-materiaal opgesnord en de review aangepast.

[Reactie gewijzigd door Borromini op 28 januari 2012 18:58]

Mooie review Borromini.
Daar kunnen veel mensen wat mee.
Ik heb ook een AD10 en ben er tot nu toe heel tevreden over.
Veel mensen zullen echter wel met een 32 bits XBMC versie starten ik ben ook nog niet aan de 64 bits begonnen maar ga dat denk ik wel eens testen nu je hierover meer hebt uitgelegd.

Ik zie in je screenshots linksboven teksten staan met info.
Hoe heb je die daarin gekregen?