Specificaties 7,1MP, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot A570 IS Review

TD-er 22 september 2007, 643 views

Canon PowerShot A570 IS

Pluspunten

• eenvoudige bediening (zonder veel kennis toch hele leuke foto's mee te maken)
  • alles is ook met de hand in te stellen en toch ook nog deels automatisch mogelijk.
  • praktische macro-functie
  • snel (op flits na)
  • beeldstabilisatie (IS)
  • gebruik van normale batterijen, dus geen dure accu's
  • prima foto's bij normaal licht
  • veel goed bruikbare standaard-instellingen
  • groot display
  • compact
  • gezichtherkenning werkt erg goed.
  • "overbodige" knop voor printen kun je ook een andere functie geven.
  • prijs/prestatie-verhouding
  • ondersteuning van SDHC kaartjes (> 2 GB)

Minpunten

• Na het gebruik van de flits duurt het erg lang voordat je weer een foto kunt nemen. Soms wel zo'n 6-10 sec. Dit is afhankelijk van de gebruikte batterijen.
  • geen indicatie van de resterende accu-capaciteit. Pas als de batterijen bijna leeg zijn, zie je een indicatie.
  • klepjes voelen nogal zwak aan
  • max. 4x zoom en groothoek is vaak toch wat te beperkt
  • 1600 ISO is vrijwel onbruikbaar

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Aangezien mijn oude Fuji digicam al een geruime tijd onbruikbaar was (90% van de genomen foto's verscheen niet op de flash-kaart) en ik toch het hebben van een camera miste, had ik besloten om een nieuwe te kopen.
Toevalligerwijs wilden mijn ouders ook een nieuwe cam hebben en had ik dus eerst een voor hun uitgezocht. Dat werd deze camera en toen ik gezien had hoe snel en compact de camera in de praktijk was, heb ik er gelijk ook een voor mezelf gekocht :)

Featureset
De camera wordt geleverd met een setje Alkaline batterijen (2x AA), een 16 MB MMC kaartje, een polsbandje, een USB-kabeltje, een TV-out-kabel, een setje boekjes en een CDtje met software.
De batterijen, het kaartje en de software zitten bij mij nog ongebruikt in de doos, want 16 MB is ongeveer 5 foto's op de hoogste kwaliteit en drivers/software zijn niet noodzakelijk om ermee te kunnen werken.

De mogelijkheden van de camera zijn:
* Plaatsen van andere lenzen voor de standaard lens. Hiervoor zit er een plastic beschermring rondom de lens die je eraf kunt draaien (knopje naast de ring indrukken en dan de ring zo'n 15 graden draaien en eraf peuteren, let op het putje op de ring, Die moet bij het release-knopje zitten als je 'm er weer op zet) Ik heb zelf geen losse voorzet-lens erbij gekocht, maar de mogelijkheid is er dus wel.
* Beeldstabilisatie (IS). De camera heeft een beeldstabilisatie, die best redelijk werkt. Maar ik heb het idee dat deze toch wel minimaal redelijk wat licht nodig heeft, omdat het anders alsnog wazig is als je max. inzoomed.
* Gezichtherkenning. Dit werkt verrassend goed en snel. Ook bij gezichten op enige afstand. (in "portrait-mode")
* Program-mode. Hier kun je alle instellingen met de hand wijzigen, maar ook dingen zoals ISO-waarde op auto instellen. Met de pijltjes-toets (die ring rondom Func/Set) kun je ook heel makkelijk de flits-mode instellen en de macro-functie. (1x klikken is standaard macro, 2e keer is macro op een bepaalde afstand van 1-500 cm instellen op logaritmische schaal)
* Manual-mode. Eigenlijk hetzelfde als de P-mode, maar dan moet je de ISO-waarde instellen (auto ISO is geen optie meer) en stel je oa. de flits op iets andere manier in (0-full in 3 stappen)
* "Tv" oftewel sluitertijd instellen. Hiermee kun je de sluitertijd aanpassen van 1/2000e sec tot 15 sec. De F-waarde wordt dan bepaald. Indien de sluitertijd te kort is, zal de F-waarde in het rood weergegeven worden.
* "Av" Oftewel het instellen van de F-waarde. De sluitertijd wordt dan voor je bepaald.
* Stitch-assist. Dit is echt een handig hulpmiddel als je panorama-shots wilt maken die je later aan elkaar plakt. Hij laat na elke foto een stukje van de laatste foto zien, zodat het heel makkelijk is om de juiste hoeveelheid overlap te hanteren en ook de foto's mooi recht in elkaar over te laten lopen.
* filmen. De camera kan op 640x480@30fps, 160x120@15fps en op 320x240@60fps opnemen. De opnamekwaliteit van de standaard instelling valt niet tegen en het opgenomen geluid is acceptabel.
* overige presets. Er zijn ook al standaard presets voor opnamen van een feestje, een aquarium, vuurwerk, natuur, onder water, nacht-scenes. Dit is natuurlijk makkelijk als je even snel een foto wilt schieten en de gekozen instellingen zijn voor vrijwel al die toepassingen eigenlijk prima.

Bediening
Een van de eerste dingen die opvalt aan deze camera is de snelheid waarmee 'ie opstart en waarmee je door de opnames kunt scrollen.
Een ander opvallend punt is de afmeting van de camera. Het is echt een handzaam dingetje en dus ook makkelijk overal mee naar toe te slepen.
Qua bediening is de camera best wel logisch opgezet, op 1 ding na:
Om bij het bekijken van de foto's naar het overzicht te gaan van alle foto's of zelfs per 9 foto's te bladeren, moet je de zoom-knop gebruiken. Ik weet niet waarom, maar echt elke keer moet ik weer goed nadenken hoe dat ook alweer ging en ik gebruik de camera tegenwoordig dagelijks. (ik wil de hele tijd op de Func-toets drukken)
De foto's worden automatisch geroteerd, als je de camera tijdens het schieten draait. (portrait/landscape)

Bij het bekijken van de foto kun je ook de meta-informatie erbij halen door (1x of meer) op de display-knop te drukken. Er is ook een mogelijkheid om een histogram van de foto te tonen, incl de gebieden die overbelicht zijn.
Als je tijdens het kijken van de foto's de camera draait, draaien ook de foto's mee, zodat je portrait-foto's bijvoorbeeld dan wel full-screen kunt zien.

Uiteraard zitten er de standaard functies op zoals tonen op TV, klaarmaken voor printen en het weggooien, roteren en beveiligen van de foto's.

Het schakelen tussen opname en bekijken gaat met een schuifknop achterop de camera en het selecteren van een andere mode (bijv. auto, portrait, etc) gaat met een draaischijf bovenop.
De aan/uit-knop zit bovenop en er is geen lock-mogelijkheid, waardoor het dus niet ondenkbaar is dat je de camera aan kunt zetten bij het uit de hoes halen (je pakt een cam niet met de vette vingers bij de lens en het display vast). Bij het aanzetten van de camera in opname mode, komt de lens dan ook snel naar buiten en als je een krap tasje hebt kan dat mischien wel schadelijk zijn.

De polsband is ietwat ruim voor mijn hand, dus ik heb er een knoopje in gemaakt zodat deze minder makkelijk van mijn hand kan glijden. Ondanks dat het een erg compacte camera is, is deze prima te gebruiken door mensen met grote handen (mijn vader kan er ook prima mee werken)

De aansluitingen voor USB en TV-out zitten achter een plastic/rubber-achtig klepje aan de zijkant. Dit moet je dus opzij peuteren als je de USB-poort wilt gebruiken en ik vermoed dat het klepje niet echt gemaakt is om vaak geopend te worden. De USB-verbinding is verder wel lekker snel. Het importeren van de foto's duurt niet lang. Vaak neemt het opstarten van mijn software nog de meeste tijd in beslag.
Het alternatief om de foto's eraf te halen is de SD-kaart eruit te halen.
Deze zit echter in het batterij-vak en ook die klep voelt niet aan of je dat dagelijks moet doen.

Voorbeeld van foto's geschoten met deze camera

Heb jij ook een Canon PowerShot A570 IS?

f-waarde is de diafragma van de camera
en wat kan ik met de printer knop instellen en hoe
ik gebruik bij mij camera ook nooit meer dan 500ISO (1600 wordt ook niet snel gekozen is alleen s'nachts handig voor snelle foto's te maken)
en wat kan ik met de printer knop instellen en hoe?
- camera aanzetten in opname-stand
- menu
- helemaal naar beneden scrollen naar "Set <print-knop> button.
- druk op Set
Dingen die je dan kunt kiezen zijn ISO-speed, Whitebalance, Digital Tele-converter, Disp. Overlay, Display Off.
Die laatste 2 zijn wat mij betreft een beetje overbodig, want die kun je ook met de display-toets selecteren.
Ik heb daar wit-balance gekozen.
F-waarde is de diafragma van de camera
Klopt, bij een traditionele camera wel.
Bij een digitale compact-camera is dat het instellen van de gevoeligheid van de sensor. Dus daarom heb ik het niet "diafragma" genoemd, maar F-waarde. Het getal erachter refereert nog steeds wel naar de diafragma-instellingen op een traditionele camera.
de gevoeligheid is volgens mij iso
en een diafragam hebben digitale camera's nog steeds (http://www.heinpragt.com/fotografie/fotografie3.php)

maar daar gaat het eigenlijk niet over

nou dat je zegt met dat print knop
ik heb het een keer inderdaad gezien maar niet aan gedacht dat dat dit was
iets anders instellen maakt toch geen verschil omdat je bij deze settings zo bij kan

en misschien een slime tip
duurt het lang dat je de camera weer kan gebruiken dan is een teken dat de batterij leeg zijn
Dat er geen indicatie is van de resterende batterijtijd lijkt me te zijn omdat deze camera gemaakt is voor gebruik met oplaadbare batterijen. En die hebben standaard al een lagere spanning die nog eens vrij snel inzakt waardoor een batterijmeter bijna continu "half vol" zou aangeven en dan ineens leeg zijn.