Specificaties 15,6" (1366x768), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15z (15Z-2198) Review

Safihre 2 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 3.175 views

Dell XPS 15z (15Z-2198)

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Dun
  • Snel
  • Verlicht toetsenbord

Minpunten

• Bouwkwaliteit

Inmiddels heb ik mijn XPS 15z 6 maanden, aangeschaft net na de review op Tweakers en advertentie campagne in de zomer. Na 4 jaar de oer degelijke maar oh zo saaie Lenovo T60p gehad te hebben was het tijd voor iets moois. Omdat Tweakers ook al een uitgebreide review heeft geschreven zal ik vooral in gaan op de dingen die ook van belang zijn maar niet in de review staan.

Wittebroodsdagen
Ik ben gegaan voor het topmodel met de i7, 8GB geheugen en Full-HD scherm. Via de Dell kortingscodes (zie forum!) heb ik hem ook nog voor een mooie prijs gekregen! Na het uitpakken en verwijderen van alle stickers was ik meteen verkocht aan het uiterlijk: wat een pracht apparaat vergeleken met al die dikke plastic zwarte blokken. Ik heb hem meteen open gemaakt om de 750GB HDD te vervangen door een SSD (Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB), die zit inmiddels in een externe behuizing om alle data op te bewaren. Bij het open maken werd me al snel duidelijk dat deze behuizing niet gemaakt was om meer dan een keer of 2 open te maken, alles ging erg moeilijk los (plastic haakjes) en terug klikken was een hele opgave. Maar goed, na een verse installatie van Windows 7 gecombineerd met de i7 en het 8GB geheugen was dit sneller dan ik ooit had gezien: voordat je de muis loslaat zijn programma’s al gestart. Natuurlijk komt dit ook grotendeels door de SSD en ik kan ook ten zeerste aanraden om bij zoveel geheugen en deze processor een SDD te plaatsen, dan komt alles tot zijn recht! Voor mijn studie doe ik ook simulaties en beeldbewerking in Matlab, deze processor en geheugen intensieve taken worden ook zeer snel afgerond. Gamen heb ik geprobeerd maar daar loop je echt tegen de limiet aan van de videokaart, oudere spellen als Anno 1404 of Sins of a Solar Empire draaien nog wel op high maar nieuwere spellen moeten al snel op medium of low.

Een tijdje later..
Na een paar dagen spelen en genieten van de snelheid merkte ik al snel dat de kleuren op het scherm en vooral de gamma toch wel erg slecht ingesteld stonden. Ook was wit niet echt wit maar meer gebroken wit, dit kwam doordat je verticaal de zwarte lijntjes tussen de pixels ziet. Dit is voor mijn ogen heel storend en totaal niet wat ik had verwacht van een Full-HD scherm dat je juist koopt om geen pixels te zien. Vergelijken met andere XPS 15z in de winkel en zoeken naar ervaringen op internet kwam ik erachter dat ze dat bijna allemaal hebben en vooral de jongere mensen dit zien. In de hoop dat ik een slechte serie had heb ik toch contact opgenomen met Dell maar ook die vertelde me dat dit nu eenmaal de kwaliteit van het scherm is.
Ik werk op de ICT servicedesk waar ik voor medewerkers Windows en universiteitssoftware op hun nieuwe laptops zet. Inmiddels heb ik daar ook al 6 nieuwe XPS 15z machines gehad om te installeren en die hadden allemaal het slechtere scherm.
Na een aantal dagen kloten met handmatige kalibraties heb ik het opgegeven om de kleuren en gamma goed te krijgen en heb ik een Spyder3 Express gekocht. Het waren 80 euro die erg de moeite waard waren! De lijntjes zie ik nog steeds maar in ieder geval zijn de kleuren nu veel beter en niet meer storend.
Een andere klein ding is dat bij mijn laptop en 2 van de 6 andere de bodemplaat niet recht was. Dit zorgt ervoor dat als je de laptop op een vlakke tafel zet hij hele tijd wiebelt als je er niks onder zet aan 1 kant. Dit is natuurlijk overkoombaar, maar draagt niet erg bij aan het gevoel van kwaliteit en waar voor je geld.

Living on the edge?
Na aanschaf was meteen al duidelijk dat ik deze laptop niet zo kon vervoeren en behandelen als mijn T60p (was een soort Nokia, kon echt veel hebben) en heb dus meteen een dikke Targus latophoes gekocht. Het mocht niet baten, na 2 maanden begon op sommige plekken de verf van het zilveren randje los te splinteren. Omdat de laptop niet helemaal symmetrisch is steekt dat zilvere randje op sommige plekken net een millimeter verder uit en zodra daar iets langs kwam sprong de ver daar los. Het kwam er in schilfers af en het zag eruit alsof ik de laptop mishandelde terwijl ik er juist erg goed voor zorgde.
Na ongeveer 4 maanden sprong ineens links in de hoek het hele randje los! Dit was een van die plekken die ietsjes overstak. Terugduwen had geen zin, er stond zoveel spanning op dat het een wonder was dat hij ooit op zijn plek had gezeten.

Toen na een paar weken ook aan de rechterkant boven de CD inlaat het aluminium frame steeds meer bol kwam te staan had ik er genoeg van. Ik heb Dell opgebeld zonder al te veel hoop (je kon het makkelijk afschrijven als slecht gebruik) maar ik hoefde het maar uit te leggen en ze zeiden meteen dat er iemand zou komen om de hele buitenkant te vervangen. Topservice, maar wel apart..

Toen de monteur alles uit elkaar ging halen bleek echt alles in de laptop van plastic klikkers en mini schroefjes gemaakt te zijn en hij heeft dan ook veel gevloekt om alles terug te krijgen, gezien alles aan de bovenplaat vast zat en dus lost moest. Maar hij was er wel goed in, toen ik vroeg hoe dat kwam vertelde hij dat dit al de 8ste 15z in een paar maanden was waarbij hij de hele buitenkant moest vervangen en het hem verbaasde dat ze dit model nog steeds zo maakte. In het verleden heeft Dell wel vaker producten van de markt laten verdwijnen, volgens hem door slechte constructie. Hoe het precies werkt bij Dell weet ik natuurlijk ook niet, maar ik begrijp nu wel wat hij bedoeld.

Als je de laptop nieuw krijgt en maar kort in handen hebt is het een pracht apparaat en zeker met de SSD bloedsnel. Maar als je hem langere tijd gebruikt kom je erachter dat de bouwkwaliteit toch echt wel heel slecht blijkt te zijn. De reviews zeiden vaak al dat ze twijfelde over de bouwkwaliteit.. in de toekomst ga ik daar beter op letten!

Heb jij ook een Dell XPS 15z (15Z-2198)?

Reviews door de redactie

En mocht je ondanks deze review alsnog besluiten hem te kopen; bij groupon vandaag 250 eu korting voor 25 euro. http://www.groupon.nl/dea...deal/dell-webshop/3091179
Zeer duidelijke review! Dankje.
Prachtig.
Ik snap je verontwaardiging betrefd het materiaal wel.
Echt zonde ,dat verwacht je niet van zo`n duur ding en van een dell.
Dat valt mij zwaar tegen en zo cru als dit had ik het nog niet gelezen.
Dell leverde over het algemeen wel goede spullen,maar als je dit leest
dan wil je elke dell 3x testen voordat je koopt.
En dat ze er van af weten,maar het toch stil houden. :X
Ze zouden eigenlijk alle van deze serie terug moeten roepen.
Maar dat zal vast duurder zijn,dan de honderden reparatie`s in totaal van dit euvel.
Helaas de bekende problemen met deze laptop. Dit is ook de enige laptop waarbij ik een andere mening heb dan de bekende reviewsites. o.a. http://www.anandtech.com/...-15z-sincerely-flattering. Het is een mooi ding, maar de bouwkwaliteit en wat andere kleine en minder kleine dingen, zoals het scherm, echt waardeloos. Koop hem niet.
Tijdens mijn zoektocht voor de aanschaf was jij idd degene die op het forum duidelijk tegengeluid liet horen tussen alle goede reviews.
Maar ik was te verzot op het uiterlijk.. had ik toch naar je moeten luisteren :Y)

Al denk ik dat er voor degene die net als ik een dunne design laptop met ballen wil (Full-HD en meer dan Intel graphics) er geen echt alternatief is. De ultrabooks zijn het nog niet helemaal en missen de ballen.
Sony SE. Imo de enige laptop in dit segment die het geld waard is.
Ik ben het helemaal met je eens met deze review. Ik dacht er ook even aan om een review te schrijven maar dat hoeft nu dus niet meer.

Ik heb er inderdaad ook 'kleine' problemen mee gehad waaronder dat zilveren randje en de muis die blijft hangen. (Het probleem met het zilveren randje kwam doordat ik mijn laptop liet vallen in mijn niet al te degelijke tas. Hierna heb ik een degelijkere tas gekocht, ook van Targus.)

Ik ben erg tevreden over het scherm, ik heb even op die zwarte randjes gelet maar kan eerlijk gezegd niets vinden(vanaf normale kijk afstand).
Als het verschil dat de Spyder maakt, echt zo groot is zit ik er aan te denken om er ook een aan te schaffen.

Het probleem van deze laptop is dat het design van de 15z niet zo goed afgewerkt is tov een MBP.