Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart Review

lahayeNewbie 20 september 2007, 1.601 views

Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart

Pluspunten

• ik weet niet of ik gewoon een verkeerd exemplaar heb gekregen of dat ze allemaal zo zijn maar er zijn naar mijn mening geen positieve eigenschappen..

Minpunten

• Iets wat kan gebeuren: Dode Sub-pixel (constant blauw)
  • Erg veel backlight leaking aan boven en onderkant
  • Last van ghosting
  • slecht afgewerkt
  • gammele voet

ik wilde de monitor voor fotobewerking gebruiken en kocht naast mijn te kleine 19" Samsung 710V een Iiyama E2200WS-B, 22" monitor.

Deze review hou ik simpel aangezien jullie wel weten wat er in de doos zit (okay dan: DVI, VGA, powercable en usermanual)

bij het aanzetten van de monitor viel mij 1 ding het eerste op bij mijn zwarte desktop achtergrond in XP. één dode subpixel.. constant blauw gekleurd. just my luck!! kan gebeuren maar ik baal er wel erg van.

daarna viel mij een tweede ding op, erg veel backlight leaking aan de boven- en onderkant, dit zie je voornamelijk bij een zwarte achtergrond. nu denk je zeker, "Dan stel je toch lekker een andere achtergrond in zeikerd." WRONG! ik moet mij niet aanpassen aan de monitor maar deze dient gewoon goed te werken zonder deze kwaaltjes! ook in Photoshop in een neutraal grijze achtergrond valt de leakage op.

het tweede dat ik heb gedaan is de monitor calibreren met de Colorvision Spyder2 Pro. na een half uurtje sleutelen vallen de kleuren mij erg tegen in vergelijking met mijn Samsung die er nu naast staat.

Dan nog een kleine opmerking over de scherpte: deze vind ik bagger!
Als het contrast op zijn hoogst staat is het net alsof je scheel aan het worden bent. deze heb ik dan ook van 100 terug gezet naar 60, nadeel nu is dat de helderheid niet echt je van het is. wit is niet meer wit.

voor alle duidelijkheid heb ik nog even een foto toegevoegd zodat jullie het met eigen ogen kunnen zien. (afbeelding is zo even geschoten en z/w gemaakt voor alle duidelijkheid) niet bewerkt afgezien van crop en resize)

om niet te lang door te zeuren: ik vind de afwerking slecht, zijkanten van de monitor zijn te beweegelijk naar mijn mening. daarnaast heb je met spellen zoals Battlefield 2142 behoorlijk last van ghosting. ok nu heb ik deze monitor niet gekocht om spelletjes te spelen maar de keren dat ik speel wil ik wel leuk kunnen gamen.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart?

Wow, als het er echt uit ziet zoals op die screenshot zou ik er snel mee terug gaan naar de winkel. Dit is gewoon een mishandeld scherm oid.
- Iets wat kan gebeuren: Dode Sub-pixel (constant blauw) : Totaal geen last van
- Erg veel backlight leaking aan boven en onderkant : Geen last van
- Last van ghosting : Geen last van
- slecht afgewerkt : Hoe bedoel je? als je hem niet mooi vind.. koop je hem toch niet?
- gammele voet : Geen last van

Ik heb dezelfde maar volgens mij is die van jou 2e hands? of al 10x op de grond gevallen? want dan geloof ik jouw kwaaltjes wel ja.

Mijn idee is dat je gewoon een nieuwe moet hebben. Wel hetzelfde type maar dan een ander exemplaar... dan zul je het verschil wel merken.

Ik heb er namelijk een PERFECT monitortje aan! Snelle response, Lekker bright, genoeg instellingen om het naar wens te maken.

Crypter

[Reactie gewijzigd door CRpt3r55 op 20 september 2007 23:03]

Damn, ik denk een productiefout.
Kan voorkomen
Klink inderdaad als een 'lemon', ik heb zelf ook alleen maar goeie ervaring met dit model. Die dode pixel ziet er trouwens uit alsof ie wel eens software-matig te repareren kan zijn. Probeer UndeadPixel eens als je 'm niet kunt of wilt omruilen, of een soortgelijk programma.

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 20 september 2007 23:53]

Je moet hiermee echt terug gaan, heb 3 van die schermpjes gekocht voor mn zaak en die hebben die problemen niet hoor.
Idd.. ik heb meerdere Ilyama´s gezien en nooit geen problemen ermee gehad op de hinderlijke trinitron lijntjes die de oude CRT´s hebben.
Wat mij trouwens ontbreekt.. wat tech. specs? Misschien voor een lezer wel interessant om te weten wat voor resolutieen welke constrast waardes ie heeft.
Druk een paar keer met de achterkant van een pen of iets dergelijks op het plekje waar de pixel zit. Zorg dat je zo'n witte rand erom heen krijgt en hij zou dan weer moeten werken.
oef dat ziet er niet goed uit :S