Nikon AF-S 50mm f/1.4G Review

robertdb 26 januari 2012, laatste update op 26 januari 2012, 1.819 views

Nikon AF-S 50mm f/1.4G

Pluspunten

• heel licht doorlatend
  • redelijk betaalbaar
  • makkelijk te bedienen
  • logisch perspectief

Minpunten

• niet super scherp
  • aardig wat vignetering
  • langzame autofocus

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 3
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 5
Dit is een heerlijke lens, klein, compact en snel. Je kunt er erg lang mee door fotograveren, zelfs straatlicht is (met een hogere ISO waarde) redelijk te doen.

De lens is niet super scherp; een aantal andere lenzen die ik gebruik geven meer details. Dit vind ik niet storend, maar wel jammer. Met AF-fine tune kun je een klein beetje winst behalen. Kijk bijvoorbeeld hier om te zien hoe dat moet. Ik heb dit proces met twee van deze Nikon 50mm 1.4 AFS gedaan, beide lenzen, op dezelfde camera (D700) gaven gelijkend resultaat.

Er is ook wat helderheid-vignetering; bij 1.4 tot 2.8 is de lens wat donkerder aan de randen. Dit kun je als voor en nadeel zien; het heeft wel iets esthetisch, maar sommige mensen zullen dit een ongewenst effect vinden. Als je geen vignetering wilt, dan gebruik je een iets kleiner diafragma, 4 of 5.6 is voldoende. Maar; dan is de nieuwere Nikon 50mm 1.8 AFS misschien een betere keus; goedkoper en lichter.

Laatste "nadeel" is de autofocus snelheid. Dit is een standaard lens, Nikon maakt een vergelijkbare lens al decennia lang. Toch is het bij deze lens niet gelukt een super snelle auto focus te maken. Dat is jammer, want soms mis je daardoor een foto-moment.

Toch vind ik dat dit een lens is die in ieders full-frame pakket moet zitten. Anders gezegd; dit is de lens die ik 90% van de keren gebruik. Gemakkelijk perspectief, redelijk licht en klein, je hoeft nooit te zoomen, gewoon een stapje dichterbij of verder af volstaat. Mocht je niet voor de Nikon 50 mm 1.4 AFS gaan, dan is de Nikon 50 mm 1.8 AFS misschien een goede keus, maar een 50 mm hoort in het arsenaal van een full frame fotograaf.

Ik zou deze lens wel aanraden, ookal is het niet de perfecte lens.

Heb jij ook een Nikon AF-S 50mm f/1.4G?