Joby Gorillapod SLR-ZOOM Review

the mod man 23 september 2012, 5.311 views

Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Pluspunten

• Licht
  • Klein
  • Flexibel
  • I.c.m. met balhoofd ~360 graden vrijheid

Minpunten

• Dempt slecht trillingen
  • Net te korte poten voor sommige situatie
  • Minimale diameter binnen een poot 4 centimeter

Kwaliteit Score: 5
Gorillapod SLR Zoom i.c.m. Manfrotto 494RC2 review (camera combinatie weegt 1580 gram)

Een Gorillapod is een flexibel klein statief voor foto en videografen met drie flexibele poten voor gebruik op lastige plekken waar een normaal statief niet pas. Ik heb dit statief gekocht omdat het een klein statief is dat je op elke plek zou moeten kunnen gebruiken. Voordeel is dat je het statief makkelijk mee zou moeten kunnen nemen en dus overal kan gebruiken.

Specificaties
De gorillapod is er in verschillende varianten, van mini voor compact camera’s, de grotere en sterkere varianten voor de spiegelreflex camera’s zoals de slr zoom en de allergrootste is de focus. De SLR zoom variant wordt gespecificeerd op 3 kilogram draag vermogen en heeft drie flexibele poten van elk 23 centimeter lang waarmee de totale maximale lengte 24 centimeter is. De maximale werkhoogte ligt tussen de 20 en de 23 centimeter in zonder balhoofd. Elke poot heeft 9 draaipunten waarmee je maximaal in totaal 360-370 graden kan draaien, de binnen minimale diameter ligt daarmee op 4 centimeter.
Specificaties van het Balhoofd zijn gelegd op 4 kilogram maximaal draag vermogen en het hoofd zelf weegt: 320 gram. Het hoofd kan 360 graden horizontaal draaien en +90 tot – 90 graden verticaal. De werkhoogte is 8,5 centimeter. Totale hoogte van de combinatie ligt daardoor op 30 tot 33 centimeter. Minimale hoogte van het geheel is 12 centimeter horizontaal of 9 centimeter (gemeten tot de schroef) in portret stand.
In de Doos
Standaard komt de Gorillapod kaal geleverd, er zit een plateau op met een schroef voor of een camera of een apart hoofd. De doos is eigenlijk een plastic omhulsel dat precies past. Bovenin zit een kartonnen doosje voor het Joby balhoofd dat gemaakt is voor de Gorillapod.

Het balhoofd komt enkel in een saai grijs kartonnen doosje niet veel groter dan het hoofd zelf.

Eerste indruk
De Gorillapod lijkt groter op internet dan die daadwerkelijk is. De poten zijn erg stroef en voelen degelijk aan. Het grijze rubber op elk segment van de poten voelt wat vies aan, te vergelijken met een oude muisbal.

Het manfrotto balhoofd voelt meteen zeer degelijk aan, het bestaat volledig uit metaal op de 2 draai schroeven na. De quickreleaseplate geleverd bij het hoofd is rechthoekig, volledig van metaal en heeft een lipje om de schroef mee vast te draaien. Het lipje voelt degelijk en stroef aan wat vertrouwen wekt dat de quickreleaseplate niet zomaar losdraait.

Het veiligheidspalletje dat ervoor zorgt dat de quickreleaseplate niet per ongeluk los kan komen lijkt wel erg kwetsbaar en lijkt ook overbodig op het eerste gezicht.

Eerste gebruik
Het wijst voor zich dat het balhoofd op de daarvoor beschikbare schroef van de Gorillapod wordt gedraaid. Het balhoofd heeft 2 draaiknopen, één hendeltje en één echte draaiknop. De functies van beide waren niet meteen helemaal duidelijk maar naar een snelle blik in de handleiding bleek dat de draaiknop voor de weerstand is en de draaihendel voor het verstellen is. Op de draaiknop prijkt dan ook: Friction met een pijltje welke je kant op moet draaien om meer weerstand te krijgen. Wat mij meteen opviel was dat het hele balhoofd kan draaien op zijn basis, net boven de schroef dus. Hier was ik in eerste instantie niet gecharmeerd van omdat ik dacht dat ik het hoofd los zou draaien van de Gorillapod. Na een stuk of 10 rondjes bleek dit niet een faal van manfrotto maar een feature, het balhoofd bleef prima vastzitten op de Gorillapod.

De hendel voor het vergrendelen van de positie blijkt ideaal. Met een kwart slag ga je van muurvast tot helemaal los. Als je eerst de hendel uitrekt echter (2 millimeter) dan gebeurt er helemaal niks als je draait. Dit bleek heel handig te zijn in combinatie met de flexibele poten omdat deze nog wel eens zo willen zitten dat je de hendel eigenlijk niet kan draaien. Door hem eerst uit te trekken kan de hendel beide kanten opdraaien waardoor je hem altijd in een positie kan krijgen dat je wel de goede kant op kan draaien.

Stabiliteit
Het geheel valt niet om, je kan natuurlijk de poten in bijna elke positie krijgen die je maar kan bedenken waardoor de stabiliteit zeer variabel is. Wat wel een belangrijk punt is, is de demping van het geheel voor trillingen. Deze is ronduit slecht te noemen op een vlakke vloer met de poten als een normaal statief. Het geheel bleef rustig 4 seconden zichtbaar trillen na een kleine aanraking, bij heel voorzichtig de sluiterknop indrukken trilde het geheel ongeveer anderhalve seconde na. Dit is onwerkbaar voor fotografen die langere sluitertijden willen gebruiken. Een afstandsbediening of de zelftimer is dan ook ten zeerste aan te raden.

In de urban jungle
Gewapend met 2 camera’s de Gorillapod en het balhoofd ben ik de stad ingegaan en heb de Gorillapod aan zoveel mogelijk vele voorkomende objecten gehangen. In eerste instantie zag ik een lantaarnpaal maar die was te dik voor de toch ietwat korte pootjes van de Gorillapod. Een standaard formaat lantaarnpaal bleek echter wel mogelijk met wat moeite. Met 2 poten eromheen en 1 poot recht naar beneden wijzend had de Gorillapod net genoeg grip om het balhoofd plus camera en lens van de grond te houden. De camera hing hierbij in portret stand zover mogelijk van de paal verwijderd. (foto) De twee poten van de Gorillapod konden samen net niet de hele paal omhelzen. De camera plus medium zoomlens wegen samen 1580 gram. Erg veel vertrouwen had ik er niet in en heb daarom de nekband constant vastgehouden.

Het verkeersbord paaltje was een stuk makkelijker voor de Gorillapod. (foto) Op dezelfde manier als de lantaarnpaal maar deze keer konden de poten wel de gehele paal omhelzen. Dit waren de zwaarste testen die ik zo snel kon verzinnen voor de Gorillapod en zullen voor veel mensen ook de meest voorkomende mogelijkheden zijn omdat lantaarnpalen en verkeersborden overal in bewoond Nederland wel staan.

Verder heeft de Gorillapod erg veel soorten hekken gezien en een flinke steen. (foto’s hier onder)
Waar de Gorillapod duidelijk niet geschikt voor is, horizontaal werken. Als de camera recht boven een horizontale buis zit werkt het perfect. Als je echter het geheel 90 graden wil draaien waardoor het balhoofd plus camera horizontaal gepositioneerd is kan de Gorillapod niet genoeg grip houden en draait het geheel nog 90 graden verder totdat het ondersteboven hangt.

Het balhoofd is echt een ideale uitbreiding op de Gorillapod, zonder balhoofd is de Gorillapod SLR zoom niet aan te raden. Het balhoofd geeft mogelijkheden om bijna 360 graden te draaien in alle richtingen in combinatie met de Gorillapod. Door de combinatie is er ook net genoeg ruimte om de camera in landscape stand te positioneren 90 graden ten opzichte van de Gorillapod. (zie foto)

Indruk bij thuiskomst
Goed, erg flexibele combinatie had wel iets sterker gekund voor de extreme situaties. Wat me opviel is dat de grijze rubberen bandjes snel vies worden.

Voor meer Foto's:

Vragen op en of aanmerkingen hieronder!

Update:
De Gorillapod wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt als statief voor losse flitsers. Het ding is helaas niet stevig genoeg om mijn camera te kunnen houden op een vlakke ondergrond. Of de poten moeten helemaal wijd zodat het balhoofd al bijna de grond raakt, of je moet heel veel moeite doen om de poten zo te buigen en positioneren dat alles net aan kan blijven staan.

Aan dingen ophangen en opzetten op niet vlakke ondergronden werkt prima.

Heb jij ook een Joby Gorillapod SLR-ZOOM?

Goeie review! Ik heb deze ook al een tijdje i.c.m. hetzelfde balhoofd wat jij gebruikt en ik ben ook niet erg tevreden over de stabiliteit. Ik gebruik een Canon 40D (zonder grip) en een 17-55/2.8IS en ik merk toch dat wanneer ik em gebruik op een vlak oppervlak, dat hij langzaam in elkaar zakt. Niet perse voorover door de lens, maar hij zakt heel langzaam in elkaar. Bij de basis van de poten mocht er wat mij betreft meer weerstand zijn.
Bij het gebruik op een ongelijke ondergrond zoals op jouw foto's werkt ie wel goed.

En wat mij ook erg opvalt, maar daar kan Joby niks aan doen, is dat ik em weinig tot vrijwel niet gebruik omdat het goed opzetten van deze gorillapod me te lang duurt. Het ene "bolletje" heeft een andere weerstand dan het andere bolletje en voor mijn gevoel ben ik teveel aan het prutsen per bolletje om het goed te krijgen. Plus, ik heb altijd dat dwangmatige tikje om de gorillapad na gebruik weer mooi recht te krijgen. Kortom: voor mij gaat er veel te veel tijd inzitten om het allemaal goed en stevig te plaatsen.

Je foto van de paal of het fietsenrek laat goed de mogelijkheden zien, maar in de praktijk maak ik er eigenlijk nooit gebruik van of doet de situatie zich maar een enkele keer voor. Dus als je inderdaad op deze manier veel gebruik van gaat maken, is het een goeie aankoop. Wanneer je het veel op vlakke ondergronden gebruikt, vind ik het "waterpas-zetten" erg lastig.

Het gebruik van een balhoofd is eigenlijk toch wel een must om de flexibiliteit van de gorillapod ten volle te kunnen benutten. Je moet de gorillapod gewoon stabiel klaarzetten en met het balhoofd moet je dan de richting e.d. bepalen, want anders blijf je steeds de gorillapod "tweaken".
Met mijn persoonlijke ervaring moet ik eerlijk zeggen dat ik em te duur vind.

Daarentegen heeft hij wel voordelen inderdaad. Hij is erg licht. Ik neem op vakantie mijn statief niet meer mee voor dat ene shotje, maar de gorillapad bij je hebben om die ene keer maar even te hannessen is toch wel handig. Het zorgt toch voor flexibiliteit op vakantie of andere plaatsen waar je bent voor dat ene nacht-shotje.

Anyway, 4 sterren!
Foto's linken niet echt door, krijg namelijk de volgende berichten.
This page is private.

Oops! You don't have permission to view this page. of It looks like you're trying to see something in Niels de Vries' photostream.

Here are his most recent uploads...