Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Ethernet Disk mini 301138EK 500GB Review

willem-alex 19 september 2007, laatste update op 8 augustus 2009, 2.320 views

LaCie Ethernet Disk mini 301138EK 500GB

Pluspunten

• Gigabit ethernet, zeer veel opties, stevige behuizing.

Minpunten

• Maakt geluid.

Features Score: 4
Op zoek naar een harde schijf die in een netwerk gehangen kan worden, kwam ik uit bij deze franse LaCie. Een mooi apparaat en ook nog eens veel functies (de meeste zal ik alleen niet gebruiken).

Voorlopig nog niet heel veel ervaring mee (net een maand) maar op dit moment geen klachten. Alleen helemaal stil is hij niet, je hoort continu een fannetje draaien. Fijn is dat ie gigabit netwerk ondersteunt en dat maakt veel goed, hij is lekker snel.

Heb jij ook een LaCie Ethernet Disk mini 301138EK 500GB?

Wel een errrrrrug korte 'review'....
"erg snel"... wat is erg snel? (svp benches, of tenminste een meting hoe lang het duurt een 100 mb file er op te zetten / vanaf te kopiëren oid...)

En heb je deze disk al daadwerkelijkt gebruikt onder Windows XP, Windows Server 2003, Windows XP x64, Windows Vista en Windows Vista x64?

[Reactie gewijzigd door EMP op 19 september 2007 22:50]

Hoe gebruikersvriendelijk is de interface? Kun je de schijf ook in verschillende partities verdelen of is het één groot 500GB blok waarvan al je shares gebruik moeten maken? Kun je ook met AFP werken of is het alleen maar SMB en FTP? Kun je de bak ook op fixed gigabit zetten of blijft het auto-sensing?
Beste Willem-Alex,

Heb je deze mini disk nog steeds? Ben je nog zo tevreden over?

Groet,
Walter
Empie:
Ik heb ze zelf gedraaid onder Windows Vista, Vista x64, Windows Server 2003 en Windows XP. Werkt allemaal prima. Benchmarks heb ik niet gedraaid, heb soms ook nog andere dingen te doen :)

prettyblue1:
De interface is redelijk gebruiksvriendelijk, kan beter maar ja, hoe vaak zit je erin he. De schijf kan je niet in partities verdelen, is een mij onbekend file system (XFS). Je kan de schijf inderdaad niet in partities verdelen maar alleen shares aanmaken. De schijf is onder ieder Windows OS te gebruiken omdat het gewoon een netwerkschijf is. Apple moet hij ook ondersteunen maar dat heb ik nooit getest. Of hij fixed op 1Gb kan weet ik niet zeker, hij doet het bij mij wel gewoon altijd met die snelheid.

Walter123:
Heb deze LaCies nog steeds. Behoorlijk stabiele apparaatjes, draaien eigenlijk continu. De harde schijf ratelt af en toe wel zachtjes dus misschien wordt dat een puntje van zorg. Vooralsnog merk ik in ieder geval niets aan de performance.

[Reactie gewijzigd door willem-alex op 10 juni 2008 10:16]

De schijven zijn inmiddels allebei dood. Ze werden na verloop van tijd steeds trager totdat ze gewoon niet meer benaderbaar waren. Heb ze nog onder garantie kunnen terugsturen maar nadat ze 'gerepareerd' waren werkte het nog steeds niet. Had er geen zin meer in dus heb er nu één uitelkaar gehaald. Harde schijf is door het XFS filesystem onleesbaar maar na formatteren lijkt ie prima te werken. Probleem zat dus waarschijnlijk in de printplaat.

Al met al een leuk apparaatje maar niet bepaald duurzaam.