Specificaties met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Hauppauge HD PVR Review

Void92 24 januari 2012, laatste update op 26 januari 2012, 2.767 views

Hauppauge HD PVR

Pluspunten

• Eenvoudige en snelle installatie
  • Beeldkwaliteit tot 1080i
  • Klein, licht
  • Werkt prima op game consoles

Minpunten

• Scandinavische handleiding, weinig documentatie
  • Vertraging van het beeld op de PC (niet op de TV)
  • Geen HDMI

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 4
Setup
  • Hauppage HD PVR (vrij logisch)
  • XBOX360 Arcade (later getest met de Wii)
  • PC: Intel Core i5 760, 4GB RAM, USB 2.0 poort, Windows 7 x64
In de doos
  • HD PVR H.264 HD video recorder, USB
  • Component video kabel (1 meter)
  • Audio kabel (1 meter)
  • USB kabel
  • 5V 2amps power suply
  • IR Blaster transmitter cable
  • HD PVR Installation CD
Specificaties
  • H.264 AVCHD video encoder
  • AC-3 audio encoding
  • Recording datarate: 1 tot 13,5 Mbits/sec (zelf instelbaar, kwaliteit wordt beter bij hogere datarate)
  • Recording format: AVCHD (.TS en .M2TS) en .MP4, resolutie tot 1080i (YCrCb en YPrPb).
  • Power: 5V @ 2amps
  • Weight: 0,54kg
  • System requirements: 3.0GHz single core or 2.0GHz multi-core processor; Windows 7 (32 of 64-bit), Windows Vista of Windows XP SP3; 512MB RAM (1GB aanbevolen); GPU with 256MB memory; Sound card; 220MB free hard disc space, CD-ROM drive (for software installation)
Waarom?
Ik was op zoek naar een goede recorder om gameplay mee op te nemen en soms te uploaden. Ik had al eerder ervaring met Roxio Game Capture, die kennelijk niet werkte bij mij. Na wat rond zoeken op het internet heb ik aardig wat goede aanbevelingen gekregen over deze Hauppage HD PVR.

Installatie
Om te beginnen heb ik mijn PVR aangesloten op mijn XBOX 360. De bij de X360 geleverde component kabel heb ik aangesloten op de PVR, en de component kabel verbonden met mijn HD TV. Dit laatste is in principe overbodig, want je kan alles perfect op je PC bekijken. Dit gaat echter wel met vertraging, en is dus voor de meeste games ongeschikt. Hierna heb ik de PVR verbonden met mijn PC (USB 2.0 kabel) en de stroomstekker erin gestoken. (Kleine noot: ik heb mijn PVR via Komplett.nl gekocht, en in tegenstelling tot enkele berichten die ik las, had mijn PVR wel een Nederlandse stekker)

Bij de PVR zit een CD-ROM die je eerst de drivers laat installeren. In principe is de PVR dan al bruikbaar, en zal bij diverse toepassingen herkend worden als beeldinvoer (Youtube herkent hem bijvoorbeeld als WebCam). Vervolgens is er de software om te installeren. Dit ging probleemloos. Uiteindelijk staat er op mijn bureaublad één pictogram: TotalMedia Extreme 2. In dit programma is een overzicht te vinden van de verschillende functies die je kan gebruiken.

Gebruik
Bij het openen van de opname software zijn verschillende instellingen te doen. Ten eerste is er het selecteren van de bron: naast mijn Hauppage HD PVR wordt ook mijn webcam herkent. Vervolgens zijn er verschillende instellingen: "Video-ingang", "Audio-ingang", "PC Audio Mode", "Apparaatinstellingen", "Formaatinstellingen" en drie opties voor het encoden: Playstation 3, AVCHD en XBOX 360. De inputresolutie en de decodeer-bitrate staan eronder weergeven. Ook kan ingesteld worden of er weergave is op de PC zelf tijdens de opname.

Ik start mijn XBOX 360 en ik neem 5 minuten gameplay op. In de gekozen map vind ik op het eind van de opname een video bestand van mijn opname. Over de kwaliteit ben heel tevreden. Wat ik 5 minuten lang op mijn TV heb gezien is nagenoeg feilloos opgenomen. Vervolgens was ik ook benieuwd hoe de kwaliteit van de Wii zou zijn. Ik sloot mijn Wii aan met de component kabel (apart verkocht). De inputresolutie is 720x480. Het resultaat is opnieuw een hele goede opname, al zijn er zwarte randen om het beeld heen (dit ligt aan de Wii, ik heb hier vaker mee te maken gehad). Voor beide game systemen is het dus een geslaagde test geweest.

Prestaties
Voor de derde test was ik benieuwd naar de prestaties van mijn PC. Daarom heb ik nu tijdens het gamen nauwkeurig het verbruik van de processor en het RAM. Nu blijkt dat de PVR geen zware gebruiker is: het processorgebruik is klein, en wilde kennelijk prima werken terwijl mijn virusscanner druk bezig was mijn PC op te schonen (waar ik later achter kwam).

Bekijken en bewerken
In het softwarepakket zit een programma om opnames te kunnen bekijken, een programma om een AVCHD- of DVD-film te maken, en een software converter. Deze laatste geeft de mogelijkheid een opname om te zetten in een formaat dat goed is voor o.a. de iPhone, de iPod, Apple TV, de PSP, MS Zune, de PS3 of de XBOX360.

Op het gebied van bewerken van video materiaal ben ik niet zo'n expert, en dat hindert me wel een beetje. Voor mij werkte het beste om een .mp4 bestand te bewerken, en vervolgens naar een gewenst formaat om te zetten, wat helaas met iets van kwaliteitsverlies gepaard gaat. Betere bewerkers hebben hier waarschijnlijk minder problemen mee dan ik had, maar als je de PVR koopt raad ik aan om in ieder geval de basis van videobewerking te weten/leren.

Ondersteuning
Tot nu toe heb ik geen enkele problemen gehad met de PVR. Hij doet zijn werk zoals hij zou moeten doen, en alles werkt naar behoren. Maar dit is ook wel nodig, want de bijgeleverde documentatie is minder frappant. Buiten een "quick installation guide" in het Engels en een tekeningetje waarin stond hoe een 6-jarige zijn XBOX 360/PS3 erop aan moet sluiten, is de handleiding alleen beschikbaar in het Zweeds, Fins, Noors en Deens, en laten dat nu niet mijn beste talen zijn. Dus was ik benieuwd naar de online ondersteuning. Op de Hauppage site ben ik er snel gekomen, maar ik vond alleen documentatie die zich echt richt op het oplossen van problemen, zoals driver updates. Uiteraard is het wel mogelijk om contact op te nemen via Hauppage, maar zou het fijn geweest zijn als ze een FAQ, online documentatie, of tenminste een Engels- of Nederlands-talige handleiding hadden?

Tot slot
In mijn review ben ik nu alleen uit gegaan van game toepassingen, maar uiteraard kan de PVR ook gebruikt worden voor TV uitzendingen, of eigenlijk, zowat alles dat via een componentkabel binnen kan komen. Ik vind het een heel fijn apparaat om mee te werken, en het heeft me nog niet teleurgesteld. Het is zeker niet goedkoop, maar de kwaliteit is uitmuntend. Het is echter wel raadzaam om ook zelf met de kwaliteit om te kunnen gaan...

Heb jij ook een Hauppauge HD PVR?

Mooie review!

Heb je toevallig ook ervaring met de analoog opnamefunctie, via s-video en RCA?
Met de analoog opname kan ik helaas weinig testen. Voor de laatste twee ben ik dat wel van plan, maar op het moment heb ik geen (werkende) kabels tot mijn beschikking. Zodra ik die heb ga ik het wel naar kijken.
s-video en composite + RCA gaat heel goed. Ik heb veel betere (kwaliteit) videobestanden dan een paar andere USB SD capture devices die ik al had. Geluid en beeld lopen perfect synchroon.

Ik heb 2 bronnen op de HD PVR aangesloten. 1 SD ontvanger via composite/RCA en 1 HD Ontvanger met component/RCA. Een simpele scheduler doet zijn werk en zo heb ik al een tijd een prima DVR.
Je weet dat de reden dat er geen HDMI op zit is dat er een beveiliging zit op zowel de 360 als de ps3 bij een HDMI signaal? Daardoor is het onmogelijk om te cappen dus heeft het ook geen nut.
Ik gebruik de HDFury 2 voor HDMI naar component. Die ript de beveiliging.

Je hebt trouwens een goedkoop component kabeltje voor zowel PS3 als XBOX hoor. 15 euro ofzo.

[Reactie gewijzigd door theUgly op 24 januari 2012 22:32]

Ik heb dit dit eens geprobeerd aan te sluiten, maar het werkte alleen met TotalMedia! Bijvoorbeeld VLC ondersteunde dit apparaat niet en geeft enkel een foutmelding. Kan jij testen of dit bij jou ook het geval is?

Oh en wij hadden enkel Duitse documentatie, hoe kan dat dan als je dat ding gewoon in Nederland in de winkel koopt? 8)7

[Reactie gewijzigd door thefal op 24 januari 2012 17:22]

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe de 54bit versie van windows 7 draait!

System requirements: 3.0GHz single cor or 2.0GHz multi-core processor; Windows 7 (32 of 54-bit), Windows Vista of Windows XP SP3; 512MB RAM (1GB aanbevolen); GPU with 256MB memory; Sound card; 220MB free hard disc space, CD-ROM drive (for software installation)
System requirements: 3.0GHz single cor or 2.0GHz multi-core processor
Als we toch aan het mierenne*ken zijn, wie is cor? En is die nog steeds single? Best zielig voor Cor;-)

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 25 januari 2012 23:06]