WD My Book Pro Edition 500GB 500GB Review

bbr 24 juni 2010, 1.660 views

WD My Book Pro Edition 500GB 500GB

Pluspunten

• USB 2.0, FW-400, FW-800 aansluiting.
  • Plug&Play.
  • Status Leds voorop

Minpunten

• Redelijk groot in vergelijking met andere externe hard disks. (past niet in je binnenzak)
  • Na een paar uur draaien was de zijkant wat warm.
  • Enige later nu (eind feb 2009), af en toe start de disk niet op tegelijk als de computer. Stroom er af halen en er weer opzetten lijkt te werken maar het is wel vaag af en toe.

Mobiliteit Score: 3
Heb em nu een dag (via PC Megastore), kon em zo aansluiten geen probleem.
Hij was iets groter dan ik verwachtte maar niet zo groot dat die onmogelijk te vervoeren is. ( De behuizing maakt em een paar inch hoger en dieper dan een normale 3.5~ HD zou zijn. )

Zijkant was iets aan de warme kant na een paar uur draaien, maar dit was prima binnen acceptabele waardes ( ik schat +- 30-35 graden C)

Geluids productie was bijna niet te merken, en met koptelefoon -voor muziek- hoor je helemaal niks.

160 Euro inclu BTW + verzend kosten, had een tikkie lager gemogen, maar ik wilde een HD met firefire indien ik m'n computer upgrade naar iets met firewire, en dus snellere connectie.
De USB 2.0 connectie is snel genoeg momenteel.

Ik heb de software nog niet geinstalleerd, denk ook niet dat ik dat doe.
Maar de HD was plug&play op Windows XP, hij detecteerde hem en kon em meteen gebruiken.

Ik heb ook een USB-Powered zipdrive, had leuk geweest als deze dat ook was, maar Hard disks gebruiken nou eenmaal meer stroom.

= update24 jun 2010 =

Aan/uit knop op de voorkant functioneert niet meer. Of iig, word niet langer op gereageert. Veilig hardware verwijderen werkt ook niet omdat de disk "in gebruik" word gewaand.

Dit ding maakt ook flink veel meer herrie dan m'n nieuwe (zie andere reviews) LaCie 320 GB schijf.

Heb jij ook een WD My Book Pro Edition 500GB 500GB?

De levensduur van dit apparaat is blijkbaar niet erg lang.

Is ie vaak los en vast gekoppeld? of stond ie vaak op een plek?
Werkt nog prima, zolang je'm niet opstart met de pc.

Veelal op 1 plek staan, op een rubberen muismat om de herrie van het ding te dempen.
Wat vind je nou eigenlijk van die twee lichtgevende cirkels op de rug van de WD, nog bruikbaar/handig over zijn het maar overbodige toeters en bellen waarnaar je niet meer omkijkt?
Wat ik heerlijk vind aan de usb versie hiervan is dat die aan gaat als ik mijn computer aan zet en uit als ik hem uit zet. Doet ie dat ook met firewire?
firewire 800 is sneller ja firewire400 tenopzichte van usb2, dan is usb2 sneller
USB2 is in theorie sneller dan firewire 400 inderdaad, maar in de praktijk blijkt dat USB2 zo'n 30 MB/s haalt en firewire 400 haalt zo'n 40 MB/s. Dat komt vanwege een efficienter protocol met een hardwarematige controller :)
Dat verhaal gaat voornamelijk op bij het versturen van grote (of veel) bestanden.

USB 2.0 heeft dan een hogere piek snelheid maar Firewire 400 heeft een hogere gemiddelde snelheid.
heb je al een speedtest gedaan met deze schijf? ik haal +/- maar 4.5mb/s op mn firewire800