Specificaties Parhelia-512 (200MHz), 128MB DDR - Bekijk alle specificaties

Matrox Parhelia 128MB Review

BalusC 20 april 2005, laatste update op 20 april 2005, 2.167 views

Matrox Parhelia 128MB

Pluspunten

• 2D performance
  • kan 3 monitoren aansturen

Minpunten

• beroerde 3D performance
  • slechte driver ondersteuning

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Introductie
Al sinds april 2003 was ik aan het rondkijken voor een Dual DVI videokaart om twee 17" TFT'jes te aansturen. De enige alleszins betaalbare videokaart die toendertijd verkrijgbaar was, was de Matrox Parhelia. Ik kon tontertijd qua Dual DVI slechts kiezen uit de Matrox Parhelia en diverse enorm dure OpenGL videokaarten.

Ervaringen
De featureset en de beeldkwaliteit waren uitstekend. Het kaartje kan met een speciale Matrox-only splitterkabel voor de 2e DVI uitgang tot 3 monitoren aansturen. Dat werd ook eenmaal zonder problemen uitgetest met een 17" CRT en tweemaal 17" TFT'jes. De 2D performance en beeldkwaliteit zijn subliem. Echter de 3D performance is beroerd. In games à la Quake, Unreal Tournament en Half Life kan ik nog nét op 1024x768 @ minimum settings spelen. Beter was 800x600 @ medium settings. Nieuwere en zwaardere games zoals UT2004 en Need for Speed Underground waren zelfs op 800x600 @ minimum settings niet echt serieus speelbaar. Dat was het de eerste periode niet echt een issue, omdat ik niet zo'n gamefreak was. Maar er zijn van die momenten dat je de ellende van het leven graag even wil afreageren op 3D shooters enzo, dan zit de Parhelia tegen te werken, wat de ellende alleen maar erger maakt :+ De kaart werd dan ook begin augustus 2004 vervangen door de XFX GeForce FX5700 Ultra.

Benchmarks
De 2D performance/kwaliteit was weliswaar subliem, echter lastig te benchmarken. De 3DMark scores staan hieronder.

3DMark
Ik heb geen screenshots van de 3DMark scores, maar wel een linkje naar de ORB en 2 scores uit het hoofd gehaald.
3DMark05: rond 150 marks
3DMark03: rond 1750 marks
3DMark2001: 8383 marks

Beoordeling
Featureset: zeer goed. Met Dual DVI en een speciale Matrox-only splitterkabel voor de 2e DVI uitgang kunnen tot 3 monitoren aangestuurd worden. Dat werd ook eenmaal zonder problemen uitgetest met een 17" CRT en tweemaal 17" TFT'jes.
Prestaties: voldoende. Deze beoordeling is tweeledig. De 2D prestaties zijjn als "zeer goed" te bestempelen, terwijl de 3D prestaties gerust als "zeer slecht" gecertifieerd kan worden.
Overklokbaarheid: slecht. Ondanks dat Matrox zelf een overclocktooltje aanbiedt zijn de overclockresultaten niet om over naar huis te schrijven. Slechts een 5% overclock is haalbaar met standaardkoeling en de performance wordt er niet zichtbaar beter van op. Wellicht dat het kaartje met voltmods en extra koeling wel verder te overclocken is, maar daar moet niet al teveel van verwacht worden, zeker niet qua 2D performance.
Beeldkwaliteit: goed. De 2D beeldkwaliteit is superb, de 3D kwaliteit is voldoende.
Modbaarheid: geen mening. Geen ervaring mee.
Driver- ondersteuning en compatibiliteit: slecht. Compatibiliteit is voldoende, maar de driverondersteuning is zeer slecht. Software-ondersteuning voor specifieke 2D-applicaties is daarentegen wel voldoende. De drivers hebben zelfs eenmaal op mijn PC een bluescreen veroorzaakt, ondanks dat de PC qua hardware de derde wereldoorlog moet kunnen overleven, samen met kakkerlakken en IBM toetsenborden.
Warmte- en geluidsproductie: zeer laag. Er zit een huis-tuin-keuken 40mm fannetje op de kaart. Meer heeft het ook niet nodig, gezien de lage kloksnelheden.
Prijs: slecht. De prijs was met 650 euro te hoog voor het geboden waar. Het voordeel van Dual DVI en 2D performance worden teniet gemaakt door beroerde 3D performance en slechte driverondersteuning.

• Iwill DP533-S Dual Socket 604 moederbord
  • Dual Xeon 3,06GHz (Prestonia B)
  • 4x Corsair CM72SD512-2100 512MB PC2100 unbuffered ECC, 2,5-3-3-6 @ 2-2-2-5
  • Adaptec AIC-7902 Dual Channel U320 controller
  • 6x Maxtor Atlas 15K 18GB U320 harddisks
  • Vantec Stealth 520W voeding
  • Windows 2000

Heb jij ook een Matrox Parhelia 128MB?

Duidelijk! Niet kopen dus deze kaart. Tenzij voor wel heel speciale doeleinden op 2D gebied.
Dat weet ik nog zo net niet. De 2D performance en vooral de analoge beeldkwaliteit zijn echt subliem. De doorsnee Ati of nVidia kaart verwaarloost deze eigenlijk nog steeds, hoewel 2D analoog door velen nog wel het meest gebruikt wordt.

Waarom die 3D performance dan toch uitmaakt? Nou ja; wil jij je kaart verwisselen alvorens een spel te gaan spelen? Het nieuwste wat ik speel is Never Winter Nights en ik heb ook niet 't gevoel dat ik verder moet gaan. Dat is wel iets wat je je echt moet realiseren als je deze kaart koopt.

Als ik nu een nieuwe setup zou kopen zou ik nog altijd niet voor ati of nvidia gaan op analoge monitoren. Waarschijnlijk zou ik dat probleem nu evenwel omzeilen
door DVI te gebruiken.
snap niet waarom je zo over de slechte 3d performace blijft doorgaan.
daar is de kaart gewoon niet voor bedoeld. wil je goede 3d prestaties koop dn een x800xt ofzo, dit is een kaart bedoeld voor office werk en multimonitor setups waar 2d kwaliteit veel belangrijker is..
Ik vond 2D beeldkwaliteit (Dual DVI) ook belangrijker dan 3D performance :) En in dit review ben ik gewoon objectief wat betreft de capaciteiten van de kaart.