Arctic Freezer 7 Pro Review

kikkervis 18 september 2007, 1.064 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Koelvermogen

Minpunten

• Geluid bij max rpm

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Omdat ik genoeg had van het vliegtuig geluid van de standaard koeler op mijn P650 heb ik deze koeler gekocht. Reden om deze te kiezen was de best buy guide waar deze regelmatig wordt gebruikt.

Installatie ging gemakkelijk. Wel vroeg ik mij af ook ik niet beter zelf een klein beetje geleidingspasta zou aanbrengen om de grote plak die er standaard op zit te vervangen. Dit heb ik niet gedaan aangezien de koperen bodem erg ongelijk was. Mezelf kenende zou ik als ik de pasta er af had gehaald me daar weer aan geŽrgerd hebben en zijn gaan schuren.

Koeler eerst laten draaien op 1400rpm wat standaard gebeurde door de bios. De grote verrassing kwam toen ik de ventilator uit zetten. De drie case fans (Papst 8412 N2GLE (12db)) waren voldoende om de proc op 48o graden te houden. Voor de P650 een zeer acceptabel temp. Als de temp oploopt springt de fan aan en blijft het geluid redelijk.

De fan draait nooit sneller als 1800rpm en weet daarmee onder alle omstandigheden de temp onder de 60o graden te houden. Het max voor deze proc is 66o, dus zeer acceptabel.

Goede fan, goede prijs.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Heeft jou processor zo'n heet hoofd ten opzichte van mijn c2d E6600 @ 3200 MHz? Stressed haal ik qua temperatuur zo'n 54 graden bij een toerental van ongeveer 1100. Idle zakt het naar 38 graden bij zo'n 500 toeren per minuut.. Het blijft echter een uitstekende koeler, zeker als je het prijskaartje ziet :)
Yepz, P4s zijn echt heethoofden, zeker vergeleken met C2Ds, en ze missen ook de EIST (terugklokken CPU multiplier) feature. Maar gezien je idle temp, heb je EIST uitstaan ;)
EIST staat gewoon vrolijk aan hoor ;)
die Idle temp is idd een beetje aan de hoge kant, maar daar maak ik geen punt van.