Fantec MR-35DUS2 Zwart Review

CineManno 23 januari 2012, 1.073 views

Fantec MR-35DUS2 Zwart

Pluspunten

• design
  • stil
  • alleen voedingskabel en geen trafo
  • bijgeleverde kabels. Zowel USB als SATA kabel zitten in doos inclusief module om op een interne SATA aan te sluiten en een SATA throughput board die je echterin je PC zou kunnen schroeven.

Minpunten

• geen user interface
  • traag als je overschakelt van functie of voor de eerste keer installeert
  • onduidelijk wat hij exact doet bij RAID, vooral als je RAID gebroken is en die opnieuw opgebouwd moet worden.
  • handleiding in heel slecht chinees engels.

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik heb dit apparaat destijds gekocht, omdat ik uitbreiding van dataopslag wilde en mijn PC kast vol begon te raken. Maar dit apparaat is een afrader.

De reden dat ik hem gekocht heb, was dat hij een goede review kreeg van een Duits Computerblad. Het apparaat is in staat om twee 3.5" schijven te herbergen en die volgens RAID 0/1/JBOD/Big te configureren. Dat gaat in principe eenvoudig met een schuifje op de voorkant en een reset knop die je indrukt na de configuratie te veranderen. Ook beschikt het apparaat over SATA of USB aansluiting. Mijn moederbord ondersteunt ondanks specificaties lekker toch geen eSATA en dus is het geheel via USB aangesloten.

Als je de discs er voor de eerste keer in stopt kost het geruime tijd voordat het device klaar is. Dat is erg onduidelijk en als gebruiker heb je het apparaat al verscheidenen keren opnieuw opgestart. Je windows explorer en windows computer management - storage management zijn al een paar keer vasteglopen terwijl jij op je nieuw te verschijnen harde schijven wacht en een update van de stand van zaken wilt.

Anyway, na een ruim uur ben je in business.

Ik heb de eerste tijd de HDD discs in RAID 1 geconfigureerd. Helaas ging de eerste schijf al kapot na 4 maanden. Gelukkig heb je RAID dus niets aan de hand. Maar een RAID oplossing is zo sterk als zijn herstelgedrag en daar schort het aan. Om te kijken of de disc of de Fantec kapot is, ga je eerst de HDD schijven verwisselen. Daaruit bleek dat de disc kapot is. Maar nergens staat wat er gebeurt als je een nieuwe disc in de behuizing stopt, maar de oorspronkelijke discs van plaats verwisselt zijn. Er is geen feedback. De winkel wilde ook onderzoeken of de fantec het wel deed met een nieuwe schijf, maar ik moest wel ondertekenen dat ze niet aansprakelijk zijn als alle data gewist werd. Ze hebben een nieuwe schijf erin gestopt, snel gezien dat het goed was en het RAID recovery proces onderbroken, omdat niet duidelijk was wat er gebeurt, i.e. welke data met welke data werd vervangen. Achteraf kon ik geen data-verlies vaststellen. Oude disc werd opgestuurd en 5 weken met 1 HDD gezeten (les: maak van alles een dubbele back-up, want zo heb je er nog niets aan).

Uiteindelijk netjes een nieuwe disc gekregen. Nu ben ik van RAID afgestapt (omdat ik het niet durf om de vage herstelprocedure in te gaan en heb ik de boel als JBOD ingesteld. Back-up gebeurt nu softwarematig. Maar wederom is het proces om de nieuwe disc te initialiseren totaal mysterieus. De lampjes branden een geruime rijd in foutcode. Na ettelijke keren opnieuw opstarten en mezelf inhouden komt na een ruim half uur eindelijk de nieuwe harde schijf tevoorschijn in windows.

Vooral de onduidelijkheid wat er zich binnen het apparaat afspeelt en in welke toestand je discs verkeren in combinatie met dat het toch om je persoonlijke data gaat is voor mij de reden dat ik dit apparaat niet aan kan raden.

Ik spaar nu door voor een echte NAS oplossing met user interface.

Heb jij ook een Fantec MR-35DUS2 Zwart?

Volgens mij kun je de status van de disks/raid opvragen met SteelVine van Silicon Image (aangezien het een 57xx chipset is).
Een RAID configuratie is niet een reden om geen backups te maken.

RAID zorgt er namelijk voor dat je (goedkopere) kleinere schijven kan koppelen aan elkaar. Daarnaast bieden sommige RAID niveaus zoals RAID1,5,10 redundantie aan dat ervoor zorgt dat als (een of meerdere) schijven defect raken dat het nog door kan functioneren.

Als de RAID controller defect raakt en je geen vergelijkende controller hebt kan je alsnog alle data kwijt zijn. Het advies blijft dus regelmatig backups te maken. Op zijn minst van de belangrijke zaken die je liever niet kwijt wilt raken.
[zip]

[Reactie gewijzigd door kakanox op 10 mei 2013 22:12]