Asus EN8500GT/SILENT/HTP/256M Review

_toet_ 17 september 2007, 3.058 views

Asus EN8500GT/SILENT/HTP/256M

Pluspunten

• Stil en zuinig

Minpunten

• Nog geen optimale ondersteuning door drivers Linux
  • Handmatige installatie

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Deze kaart nu een aantal maanden in bezit.

Reden voor koop:
- Redelijk goedkope kaart
- Passieve koeling
- PCI-Express kaart nodig
- Laag stroomverbruik (20 watt meer dan mijn interne 6150)
- Goede TV-out (TVHD en analoog via s-video)
- Besturingsysteem is linux, dus moet je wel voor NVidia kiezen.
- Als ik kortsluiting in mijn hoofd krijg, dan kan hij ook nog DirectX10 aan.

Gebruik in combinatie met:
- Asus M2NPV-MX
- 2x Twinmos 512MB 6400 DDR2 cas 5
- AMD X2-3800

- Linux 2.6.21(preemptive, low-latency, Desktop-tuning 1000hz)
- NVidia drivers 104.14.11

Installatie
Het installeren van de hardware is zo simpel als het maar kan. Installatie van de software iets minder. Omdat de drivers van NVidia in de meeste distro's niet up to date zijn voor deze kaart, is het gebruik van de meest recente drivers een must. Je kunt dus niet even de drivers uit de repos van Ubuntu of Debian halen en klaar is kees. Nee, je moet de drivers bij NVidia weghalen en compileren (de te laden module weliswaar, de driver zelf is geen opensource).
Het compileren van de drivers is eenvoudig als je eenmaal de juiste pakketten hebt geinstalleerd. Voor een beginnende Linux gebruiker is het geen aanrader. Dan kun je beter een gforce 7 halen.

Een nadeel van de kaart zijn dus de ondersteuning van de drivers. De standaard 'nv' driver doet het ook niet, wat vooral lastig is bij het gebruik van een live-cd, daar heb je soms niet de mogelijkheid om de drivers te compileren.

Leuk als je van een beetje knutselen houdt. De drivers zullen vanzelf in de distro's komen, maar dat kan wel even duren. Dan ben je ook van deze nadelen af.

Het schijnt zo te zijn dat de drivers voor deze kaart de prestatie onder windows niet bijbenen, terwijl dat voor de oudere drivers voor de gforce7 wel mee valt. Maar ook dit zal wel worden opgelost.

De prestaties
Gezien ik Linux draai heb ik geen mega kaart nodig, als ik spelletjes zou spelen dan kan ik beter Windows gaan draaien. Maar toch kun je een gemiddeld 3d spel dat onder Linux draait goed draaien.
Ik geef hieronder 2 meetresultaten. De eerste is glxgears onder XFCE 4.4 (zonder composite) met een resolutie van 1280x1024x24 met de 104.14.11 drivers. De tweede met UT2004.

glxgears:
34045 frames in 5.0 seconds = 6808.965 FPS

UT2004 Demo:
Kweet niet hoe je de timedemo laat draaien onder Linux. Dus heb ik als spectator een tijdje zitten kijken naar assault:
Gemiddelde FPS: minimaal 38 (druk scherm), maximaal 75 (weinig actie)
Dit bij 1280x1024x32

Temperatuur
(kamertemperatuur 23 graden celcius)
"Idle" (XFCE 4.4 1280x1024x24): Ongeveer 56 graden celcius
Stressed (Warzone2100 4 uren spelen): Ongeveer 74 graden celcius

Beeldkwaliteit
Ik heb al een ruime reeks videokaarten in bezit gehad. Allemaal gforce chips, met uitzondering van de Trident 8900 en de Daimond SpeedStar PRO.
Daarbij is deze kaart vergelijkbaar met eerdere kaarten in beeldkwaliteit. Alleen de eerdere ASUS N6200/TD/128M5 passief gekoeld bleef daar ernstig in achter.

Goede kaart voor dagelijks gebruik in Linux. Kun je ook nog een spelletje spelen. Alleen de drivers zijn nog niet optimaal en nog niet veel distro's (ik ken er geen en ik ken er veel) ondersteunen deze kaart standaard.
Als je nu een kaart koopt zou ik toch eerder voor een 7600GS gaan als je Linux draait.

Heb jij ook een Asus EN8500GT/SILENT/HTP/256M?

Fijne review :)

En opmerkingkje: handmatig installeren van een nvidia driver gaat heel makkelijk tegenwoordig. Het enige pakket dat je nodig hebt is libc6-dev en de rest wordt keurig door de installer gedaan (compilatie, aanpassen xorg.conf etc.).

Daarnaast werken de live cd's die ik gebruik met de 8x00 serie eigenlijk altijd wel zolang je ze in safe graphics mode opstart (vesa driver).
En daarbij heb je meestal ook de kernel-headers nodig, maar het installeren gaat inderdaad heel gemakkelijk.
tjonge waar is de tijd... Trident 8900 en Diamond Speedstar Pro...

Mag ik vragen waarvoor je jouw pc juist gebruikt?
Prutsen vooral. Dus optimaliseren van de hard- en software en dan niet tevreden zijn en dan weer opnieuw. Ben geen over-clocker, maar wil met de hardware zoals deze is een goed resultaat krijgen. Ben nu erg tevreden. Ook de videokaart heb ik met Linux nog niet onder de indruk kunnen krijgen. Heb hem nog niet zien schokken. Dat heb ik wel met mijn interne gf6150 gezien en op mijn vorige systeem met een gf6200 en een xp3200+. Google Earth loopt nu helemaal zonder te schokken, en start binnen 2,1 seconden op. Dat soort dingen vind ik leuk. Met mijn eerdere grafische kaarten liep Google-Earth niet zo soepel (en startte toen ook niet zo snel op, maar dat is optimalisatie van Linux en heeft niets met de kaart te maken).

Verder: browsen, muziek luisteren, dvd-tje kijken, wat dingen schrijven, google-earth en m'n foto's opslaan/laten zien. Af en toe een spelletje, Warzone2100 vind ik erg aardig om te doen.

Niet echt schokkend allemaal dus en daarom ook deze kaart.