Thermalright HR-05/IFX Review

Whizzy 23 januari 2012, laatste update op 23 januari 2012, 623 views

Thermalright HR-05/IFX

Pluspunten

• Zeer goede koeling
  • Compleet product

Minpunten

• Past niet op elk mobo

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Introductie

Ik draai een 24h/7 htpc server op een asrock A785GXH/128M mobo met geintegreerde ati4200 video chip. Op het moederboard heb ik een 4-tal temperatuur sensoren die de temperatuur doorgeven naar een display voorop de kast.

Op de HTPC staat XBMC altijd aan, wel met dim-mode maar de temperaturen van de ATI zijn in idle mode rond de 48 graden en met een redelijke load van een, niet hardware matige versnelde, video rond de 60, omdat ik toch wat wou doen aan de temperatuur hiervan heb ik deze heatsink gekocht in de hoop deze wat te verlagen en de levensduur te verlengen.

De heatsink

De bestaande heatsink stelt niet heel veel voor, het zal zijn werk wel doen, maar in een minimaal geventileerde case (mijn htpc) lopen de temperaturen toch snel op. De Thermalright ziet er toch redelijk impressive uit. In de verpakking is alles wat je nodig hebt om de heatsink op diverse typen chipsets te bevestigen.

Nou paste het ootb niet helemaal 100% bij mij maar daar heb ik wat op gevonden , met een supported mobo moet dit verder geen enkel probleem opleveren. Je moet wel je hele mobo uit de kast halen want de haakjes/ schroeven moeten via de onderkant naar binnen.

Ik moest de heatsink iets scheef monteren en niet helemaal recht bovenop de chip want dat pastte allemaal niet met het pci-express slot ernaast en de heatsink op de processor, verder geen echt probleem.

Ik heb verder ook geen fan op de heatsink gemonteerd.

Resultaat

Het resultaat mag er zijn ! op dit moment staat de temperatuur in idle mode op 33-35 graden en onder load heb ik nog niet helemaal uitgeprobeerd maar ik verwacht niet meer dan 45 graden. Dat is toch zeker 15 graden onder het oude niveau 8-)

Al met al een enorme verbetering tov de standaard heatsink en ik kan deze dan ook zeker aanraden.

Heb jij ook een Thermalright HR-05/IFX?