Iomega iConnect Wireless Data Station Review

klonic 22 januari 2012, laatste update op 22 januari 2012, 1.373 views

Iomega iConnect Wireless Data Station

Pluspunten

• Ziet er leuk uit
  • Zit een mooie CAT-5 kabel bij
  • Adapter komt met UK stekker

Minpunten

• Duur (voor wat je krijgt)
  • Mijn exemplaar was defect
  • Slechte software
  • Verliest contact met HDD
  • Geen firmwareupdates
  • Geen support voor HFS+
  • Geen support voor Time Machine onder Lion

Kwaliteit voeding Score: 3
Met enige argwaan toch deze NAS gekocht via een aanbieding bij iBood voor €39,95. Mijn argwaan was ontstaan door de vele negatieve reviews. Helaas werkt ook mijn iConnect niet.

Mijn HFS+ schijf (Mac) werd niet herkend, deze NAS ondersteunt dus alleen NTFS en FAT32, met Time Machine is dit een probleem zodra je mac in herstelmodus zit en je een back-up wilt terugplaatsen, dan moet hij gewoon HFS+ geformatteerd zijn.

Goed de boel toch maar naar NTFS geformatteerd (dat op een Mac best omslachtig is). Vervolgens de schijf aangesloten en door een druk op de knop klaar gemaakt voor Time Machine. Vervolgens Time Machine ingesteld toen het backuppen begon kreeg ik de bijgevoegde melding. Apple heeft voor Lion zn AFP protocol geüpdatet en Iomega heeft hier geen nieuwe firmware voor (en dat willen ze ook niet gaan maken). Geen Time Machine support dus voor OSx 10.7 en later.

Dan gebruik ik de schijf maar als print en media server. Helaas krijg ik vandaag, nu het apparaat een dag oud is, de schijven niet meer te zien. Het blauwe LEDje knippert voortdurend en pas na zoveel keer mn hele netwerk opnieuw op te hebben gestart werkt mn Media HDD weer. Toen heb ik bij wijze van test de boel opnieuw opgestart en weer zie ik een blauwe knipperende LED. De software laat steeds het bijgevoegde venster zien. Die ziet dus niet eens dat de iConnect zelf niet is aangesloten, ik begrijp dat het een storagemanager is en geen iConnect software, maar dit is wel alles dat ik gekregen heb.

Toen deze iConnect het wel even deed was het een leuk dingetje, de Brother HL-2030 Laserprinter werkte goed (is ook een zeer basic printer) de HDD werkte redelijk, het duurde wel even voor ik de inhoud van bepaalde mappen (met veel films) kon inzien.

Ik krijg mn €39,95+6,75*2 terug. Iomega kan de pot op. Time Machine werkt niet, het apparaat werkt niet, de software is k*t. Misschien denk je net als ik 'ach mooi prijsje, ik waag het erop' maar ik zou lekker in de zon gaan liggen en voor die 39 euro lekker uit eten gaan. ;)

• Macbook Pro
  • Macbook Air
  • Speedtouch 716
  • Lacie Rikiki 500GB
  • Freecom Hard Drive XS 1,5TB

Heb jij ook een Iomega iConnect Wireless Data Station?