Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard Review

Johnny E 9 oktober 2007, 1.101 views

Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard

Pluspunten

• Trackbal en Keyboard in één
  • Ligt prettig in de hand.
  • RF
  • Geen drivers of software nodig.

Minpunten

• RF signaal zwak
  • Goedkoop plastic
  • Gammele functie toetsen
  • Trust kwaliteit

Een korte week geleden heb ik het Trust KB-2950 toetsenbord gekocht als aanvulling voor mijn nieuwe HTPC. Het apparaat had alles wat ik in een HTPC keyboard zocht en de trackbal was echt het selling point. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van RF in plaats van IR zoals bij het MS MCE keyboard wat voor betere precisie zou moeten zorgen.

Na ontvangst van het toetsenbord plug ik de RF ontvanger in de vrije USB poort en alles werkte naar verwachting. In eerste instantie plaatste ik de USB ontvanger in een poort aan de achterzijde van de kast zodat deze helemaal uit het zicht was. Helaas blijkt dit niet te werken, de ontvangst van het toetstenbord is zeer slecht, bij lange na niet de 10 meter waarmee geadverteerd wordt. Uiteindelijk de USB ontvanger verplaatst naar de front USB ontvanger. Hierdoor kan ik rustig op de bank het systeem bedienen, helaas wel met een onderbreking hier en daar.

De bouwkwaliteit is eigenlijk wat je van Trust verwacht, goedkoop plastic en met name de speciale functie toetsen voelen wat gammel. Waar wel goed over is nagedacht is de positie van de linker en rechter muis knoppen en het scroll wiel, deze zijn zeer prettig te bedienen. De trackbal staat erg gevoelig ingesteld maar dat is eenvoudig aan te passen middels het standaard muis controlpanel. De aanslag van de gewone toesten is prettig en er is weinig op aan te merken.

Een echte gemiste kans is het ontbreken van een automatische uit mode, als het apparaat een minuut niet gebruikts wordt zou het naar mijn mening uit mogen gaan. Helaas moet je bij de Trust een knopje indrukken zodat het toetsenbord aan of uit gaat.

Al met al geef ik het product een krappe voldoende, het had allemaal beter gekund. Nu maar hopen dat de grote jongens (Logitech, Microsoft) met een soort gelijk ontwerp komen, dan stap ik over.

Update:

We zijn nu ruim een maand verder en gisteren heb ik officieel afscheid genomen van deze rammel plank. Hoewel ik het qua idee een fantastisch toetsenbord vind is het toch de Trust kwaliteit die hem de das om heeft gedaan.
Na veelvuldig gebruik begon de het toetsenbord en dan met name de trackbal zeer onzorgvuldig te reageren. Ook gebeurde het regelmatig dat mijn moederbord het toetstenbord niet meer herkende. Zelfs het in en uitpluggen van de USB dongle heeft dan geen effect. Uiteindelijk maar vervangen voor een Logitech S510 en hoewel deze jammer genoeg geen trackball in het toetsenbord heeft, voelt het toch een heel stuk beter aan.
Ik hanteer in het vervolg toch het motto: 'Never trust Trust'

Heb jij ook een Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard?