ZyXEL NSA320 Review

diquan2001 27 januari 2012, laatste update op 27 januari 2012, 9.025 views

ZyXEL NSA320

Pluspunten

• De prijs was erg goed 89.95 via ibood.
  • Zeer stille werking .
  • Interface werkt erg soepel en snel .
  • Schrijf snelheid is best goed voor dit geld.

Minpunten

• Goedkope afwerking veel plastic .
  • Klantenservice van Zyxell is erg slecht. 23 min in de wacht a 45 cent per min.En toen maar opgegeven.

Features Score: 4
Dit is mijn eerste review .Alvast mijn excuses voor eventuele schrijf of tikfouten 8-)
Na al die jaren alleen lezen van reviews ,wat ik overigens met veel plezier heb gedaan .Bedacht ik laat ik nu eens maar zelf een Review schrijven .De Zyxell NSA320 Gekocht via Ibood voor 89.95 Eur. Ik heb deze NAS gekocht om mijn oude Netgear RND2000 te vervangen .Opzich is de Netgear een prima NAS alleen voor mij werd hij toch iets te langzaam.De interface van de RND2000 is erg traag en schrijfsnelheid nog trager :'( .Als ik een MKV file wou wegschrijven via het netwerk dan ging dat met een snelheid van 13.5 MB Max.Wat wil zeggen als ik een BR film van 40GB wou parkeren op de Netgear duurde het ook zo een 40min voor het klaar was met schrijven .En dan nog iets over de Netgear RND2000 geluidsproductie was erg hard .Als ik opnieuw opstarte dan leek het wel of ik een stofzuiger aandeed.Wat een hemels verschil met de Zyxell NSA320 fluisterstil prachtig zo zacht.
Ik zal een paar punten nu vergelijken tussen de RND2000 & de Zyxell NSA320

Bouwkwaliteit : daar wint de Netgear het van de Zyxell .
Netgear is gemaakt van goed staal ijzer enz .Zyxell merendeels plastic.

Interface : Netgear overzichtelijk maar erg Traag. Zyxell overzichtelijk en snel.

Lees snelheid : Netgear niet bekend bij mij . Zyxell tussen de 35mb en 55 mb per sec.

Schrijfsnelheid : Netgear max 16.5 Mb Zyxell Max 55Mb per sec.

Voor de schrijfsnelheid wil ik er wel bij zeggen dat zowel de Netgear als de Zyxell de snelheid laten afzwakken.Voor de Netgear geld dan een constante snelheid van 13.5 Mb en de Zyxell 36.5 Mb per sec.

Hotswap Functie : Alleen bij de Netgear te gebruiken dat werkte prima .Voor de Zyxell geld dat hij eerst uitgeschakeld moet worden voordat er een schijf erin kan .

Dit was mijn review over deze 2 Nas systemen.
Hopelijk vinden jullie het niet al te slecht _/-\o_

Heb jij ook een ZyXEL NSA320?

Nog steeds een goede NAS voor weinig geld. Ik heb hem nu 3 jaar draaien, bijna constant. 2 schijven raid, en 6 externe schijven USB. USB is natuurlijk niet in Raid.

Kwaliteit behuizing is slecht, hard plastic, kan snel kapot, dus op een veilige plek plaatsen. Werking is goed, zeker voor die prijs.
Geen hot-swap disken. Maar een keertje uit als een disk kapot zou gaan, is in een thuis situatie ook niet erg.
Probleem met niet automatisch aanloggen heb ik niet ondervonden (vnl onder windows), aanloggen met andere userID en dit bewaren. Volgende keer wordt deze automatisch weer aangemeld.

Achteraf gezien nog steeds een goede aankoop.
Dank voor deze review, heb deze zojuist via de hunt op ibood ook gekocht. We gaan het zien :)
Ik ben benieuwd of het jou lukt een goede verbinding met de NAS te maken, ik moet elke keer het wachtwoord invullen.

En werkt de Power schedule ook goed?
De verbinding is goed bij mij .maar inderdaad als ik mijn pc uitmaak moet ik altijd weer 1 keer inloggen op de Nas daarna pas kan ik in de partities .Power schedule staat bij mij aan .3.00 gaat de Nas uit en om 7.00 gaat hij weer aan . en dit is voor elke dag ingesteld.
PS.Ik heb net een nieuwe firmware geinstalleerd via Zyxell

[Reactie gewijzigd door diquan2001 op 18 april 2012 18:36]

Ok dus er is blijkbaar geen manier dat de computer de NAS blijft herkennen?
Power schedule heb ik niet aanstaan momenteel. Eerder wel geprobeerd maar werkte niet altijd naar mijn idee.

Nog een andere vraag over jou ervaringen: Als ik op de telefoon via UPNP verbinding maak met de NAS zie ik niet alle mappen goed. Is het noodzakelijk deze te rescannen als je extra mappen toevoegd?
Niet verkeerd voor een eerste review.

Het enige wat ik mis is welke schijven je erin gebruikt en in welke configuratie.

Ik heb in deze NAS 2 stuks WD 15EARS gebruikt maar die werden niet optimaal ondersteund. Data pompen prima, maar de nas ging bijvoorbeeld niet in standby. :'(
Voor de mensen die hem willen kopen, een linkje naar een aanbiekding van pcm, die goedkoper als nu in de pw
Weet iemand of dit ding schijven van 3 of 4 TB aankan?

Deze reviewschrijver zegt:

''I like all of the features that this unit comes with. Support for 3TB drives (with the latest firmware). The initial discovery is pretty easy and upgrading the firmware is a pretty simple affair (with one caveat in the Cons)''

Ik ben zelfs ook aan het nadenken want de deal in combinatie met PCM spreekt mij toch erg aan, hoewel ik heb eigenlijk niet nodig heb is extra data opslag (waarschijnlijk in RAID) altijd fijn, en veilig.

Toch zijn de reviews wel tegenstrijdig, ik lees bijvoorbeeld ook dingen over dat mensen deze NAS binnen krijgen.. en dat hij niet werkt, niet kunnen updaten etc. Ook noemt iemand dat je wel kunt updaten maar het rijtje als het ware af moet gaan, dus in chronologische volgorde update na update moet installeren voor functionaliteit met 3TB drives.

[Reactie gewijzigd door larreh op 1 december 2012 13:10]