Scythe Kaze Master Pro 5.25 Review

Heath 21 januari 2012, laatste update op 21 januari 2012, 3.251 views

Scythe Kaze Master Pro 5.25

Pluspunten

• Stevige behuizing om het pcb
  • Prachtig blauw verlicht scherm
  • 6 Channels
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Lengte van de meegeleverde kabels
  • Veilig verpakt

Minpunten

• Meegeleverde kabels hebben indringende/vervelende kleuren(wit/rood/geel/zwart)
  • Draaiknoppen zijn erg dun

Features Score: 5
Kwaliteit Score: 5

Nadat mijn vorige fancontroller doorgebrand was(een Scythe Kaze Master met 4 channels) werd het tijd om op zoek te gaan naar een vervanger. De reden dat de vorige fancontroller kapot gegaan was, lag aan het feit dat ik met fankabelsplitters er in totaal 8 fans op had aangesloten. Aangezien er maar 6 werkelijkwaar op de controller hoeven te zitten ben ik deze keer uitgekomen bij de Scythe Kaze Master Pro voor een 5,25" bay.

Verpakking

Nadat ik deze fan controller bij Highflow besteld had, kwam hij in een zeer degelijke verpakking binnen. Dik/stug karton en een mooie duidelijke verzameling van alle specs op de verpakking zelf. Eenmaal de verpakking geopend, kom je een schuimen "doosje" tegen, waar alles in zit. Hier was ik zeer over te spreken, mijn vorige fan controller kwam gewoon los in de kartonnen verpakking, waardoor een aantal condensatoren direct al in een niet als te beste staat waren. De schuimen verpakking is onderverdeeld in 2 compartimenten. In het ene zit de fan controller, in een plastic verpakking, in het andere compartiment zitten alle benodigde kabels. Van de temperatuursensoren krijg je 2 reserven meegeleverd, in het geval van een defecte. De kabels zijn lang genoeg om het kabelmanagement in de kast goed te regelen. Klein minpuntje is dat de kabels een nogal opvallende kleur hebben, de temperatuursensoren: Rood wit, de fanaansluiters: Geel rood zwart. Dit had ik graag anders gezien. Tot slot zit er een zakje bij met gele stickertjes(waarvan het doel mij niet bekend is, tevens geeft de handleiding hier geen verduidelijking over) en schroefjes om de controller vast te zetten in de drivebay.

Features

De features zijn vrij gemakkelijk op te zoeken, maar toch even voor de volledigheid:

-Fan controller voor een 5,25" bay
-6 Channels
-VFD Panel(blauw verlicht) met ruimte voor de statistieken van 2 fans tegelijkertijd(switchable d.m.v. een draaiknop)
-Error Detecting met eindeloos irritante pieptoon(uit te zetten door een jumper aan het pcb te verwijderen)
-Mogelijkheid om te wisselen tussen graden Celcius en Fahrenheit
-Powered via een MOLEX connector

Algehele kwaliteit

Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van deze controller, met name dat het pcb en de condensatoren veilig verscholen zitten achter een degelijke aluminium(niet 100% zeker over het materiaal) behuizing. Verder voelt het vrijwel identiek aan de vorige controller, de draaiknoppen hebben een "geruststellende" weerstand, waardoor je niet het gevoel hebt dat de knoppen direct kapot gedraaid gaan worden bij het eerste gebruik. Klein verbeterpunt aan deze draaiknoppen: er had meer naar het vorige model gekeken mogen worden naar mijn idee. De knoppen op dit model zijn erg dun in verhouding met de vorige. Slechts een klein minpuntje.
Het display is even helder als de vorige fan controller, alleen het verschil is dat dit display "slechts" de gegevens van 2 channels tegelijkertijd weergeeft. Om de andere channels te bekijken, moet er een draaiknop(inclusief klik, dus het is altijd duidelijk welk channel geselecteerd is) gedraaid worden zodat de gegevens van de andere channel weergeven wordt.

Overall ben ik zeer tevreden met deze aankoop, de fan controller in het algemeen voelt heel stug en degelijk, heeft een prachtige zwarte afwerking en de behuizing om het pcb stelt me, gek genoeg, gerust dat deze fan controller niet zo snel het leven zal laten als de vorige. Voor de compleetheid voeg ik ook nog foto's toe van de onderdelen vlak na het "unboxen".

Heb jij ook een Scythe Kaze Master Pro 5.25?

MAJOR EDIT!

Ik kon het niet over mn hart verkrijgen om de oude Scythe Kaze Master weg te doen, dus ik heb hem nog eens aangesloten aan de molex-to-power kabel van de nieuwe fan controller. Hij werkt nog steeds!

Dat was namelijk een groot minpunt aan beide fan controllers achteraf gezien, de power kabel die erbij zit heeft een hele schammele molex aansluiting.

Heath
Dag Johnbytheway,

Goed punt dat maximale wattage wat je mag aansluiten, zal ik binnenkort even opzoeken er erbij zetten ^^

Over dat display.. Sjah, ik heb niet altijd de behoefte om van iedere fan apart te zien hoe hard ze draaien, zoiets kan ook op gevoel:P Het is bij deze fan controller dus meer een bonus dan dat het een broodnodig iets is, zo zie ik het tenminste!

Die knopjes, ja dat merkte ik later ook nog wel. Het is wel fijn dat het een beetje stroef gaat, zodat je niet om de haverklap "per ongeluk" van fan wisselt, maar ik had net als jou wel het idee dat dit iets te stroef ging ja.

Maar die vorige Kaze, daar was ik toch minder blij mee. Zoals ik al zei, de overall buildquality voelde daar gewoon een stuk slechter! Maar het wattage wat ik er op heb aangesloten.. Ik zou het niet zo 123 even weten, maar ik weet wel welke fans ik er allemaal op had aangesloten, namelijk:
3x Enermax Apollish Vegas 120mm
2x Stock 140mm coolers van Lian Li met leds
1x Stock 120mm cooler van Lian Li met leds
1x Kingston HyperX Cooling fan
1x SpinQ VT cpu cooler

Per channel had ik er dan 2 aangesloten, misschien zal ik later op de dag, als ik tijd heb, nog even opzoeken hoeveel wattage dat precies was in het worst case scenario;)

(edit)Anyways, nog tips voor een eventuele volgende review of verbeteringen voor deze?:D

[Reactie gewijzigd door Heath op 22 januari 2012 10:15]