Conceptronic 300Mbps 11n Wireless Gigabit Router & Access Point Review

Marcus73 21 januari 2012, laatste update op 21 januari 2012, 2.559 views

Conceptronic 300Mbps 11n Wireless Gigabit Router & Access Point

Pluspunten

• Aansluitgemak
  • Draadloos signaal

Minpunten

• Geen

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Door een forse toenname van het aantal apparaten die internet gebruiken en die dat ook door het hele huis willen, werd het tijd voor een upgrade van het netwerk. De nieuwe ziggo modem met ondersteuning voor snel ethernet en draadloos internet is prima, echter is het draadloze signaal ontoereikend in een relatief nieuw huis met betonnen verdiepingsvloeren. De ziggo modem staat in de meterkast en dat bevordert de situatie ook niet.

In de setup voor deze aankoop had mijn Netgear moden een bridge functie, maar deze ondersteunde geen gigabit ethernet en ook het draadloze signaal was niet optimaal. Voor de netwerk setup (zie afbeelding) was er dus behoefte aan een bridge router die Gigabit ethernet aankon en tevens een sterker draadloos signaal zou geven.

Na korte research heb ik gekozen voor de Conceptronic C300GBRS4. Er was nog geen review op tweakers, maar elders op internet waren goede beoordelingen op vooral ethernet en draadloos signaal. De prijs (44 euro) was erg acceptabel, zeker met de verkoop van mijn Netgear modem in het achterhoofd. Daar wordt als snel nog 20 euro voor betaald door iemand die prima uit de voeten kan met 100Mbs snelheden.

De installatie was erg eenvoudig. Om de router operationeel te krijgen was alleen een aansluiting van ethernet kabels nodig en de setup van het draadloze internet. Er was wel een reset nodig van mijn ziggo modem, maar de oorzaak daarvan ligt bij die modem vermoed ik.

Het resultaat was precies volgens verwachting: Gigabit ethernet op PC1 en PC2 via de GBRS4 met Cat5e kabels, en een uitstekend draadloos signaal op alle verdiepingsvloeren. Ik heb geen meetapparatuur, maar de signaal indicatoren op de E-read, Ipad en smartphone geven op alle verdiepingsvloeren de maximale streepjes.

Heb jij ook een Conceptronic 300Mbps 11n Wireless Gigabit Router & Access Point?

Wat dit apparaat dus in precipe doet, is het ontvangen van de bestaande WiFi van je provider (UPC of in jou geval Ziggo) en vervolgens kun je je apparatuur elders in je huis aansluiten of dit apparaat?

Ik zoek namelijk iets dat mijn wifi oppakt van beneden, versterkt en waar ik dan mijn TV, NAS en PC in kan pluggen.
Je bent op zoek naar een repeater. Maar als je veel apparaten gebruikt of grote afstanden of dikke muren tussen het bestaande wifi en de repeater hebt wordt de verbinding snel slechter. Het beste kan je een kabeltje leggen van het wifi router dat je al hebt en op een handige plek deze router of een accespoint neerzetten.
@Richard_AFC: De verbinding tussen de ziggo modem/router is bekabeld, dus het antwoord op jouw vraag is 'nee', er wordt geen draadloos signaal opgepakt. Ik weet ook niet of de situatie die jij schetst mogelijk is