Gigabyte GA-MA69GM-S2H Review

HaseMike 16 september 2007, laatste update op 16 september 2007, 2.784 views

Gigabyte GA-MA69GM-S2H

Pluspunten

• Alle mogelijke video outputs
  • Zeer goede onboard sound met dts-connect
  • Gunstige prijs

Minpunten

• AHCI werkt niet goed bij vista
  • Sata aansluitingen haaks op het bordje

Layout Score: 3
Inleiding :

Ik zocht een goed moederbord voor het bouwen van 2 HTPC’s, 1 voor in de home cinema aangesloten aan een beamer en 1 voor bij de tv aangesloten een “oude” plasma tv die alleen een componenten aansluiting heeft voor hdtv. Na enig zoeken heb ik de ga-ma69gm-s2h (hierna s2h genoemd) gekocht voor de pc bij de tv en de asus m2a-vm hdmi (hierna m2a) voor bij de beamer zie hiervoor mijn andere review van dat bordje.

Installatie en bijzonderheden

De s2h is vooral geschikt voor het bouwen van een low-profile htpc, dit omdat de vga/dvi/hdmi en spdif aansluitingen allemaal netjes achterop het bordje zitten. Daarbij komt nog dat voor mijn specifieke situatie de componenten aansluitingen op een apart slotblik zitten. Dit slotblik kan je van de connector afschroeven, waarna je een kleine stekker voor de 3 componenten aansluitingen overhoud. Deze laat zich makkelijk in een low-profile behuizing zoals de pc-c35 van Lian li verstoppen.

De s2h heeft verder een standaard layout van het moederbord, met 1 uitzondering; De aansluitingen voor de 4 SATA poorten zitten niet naar boven gericht op het bord, maar naar rechts gericht. Hierdoor kan het lastig/onmogelijk zijn om je sata kabels aan te sluiten in een kleine behuizing. Dit is iets om eerst even uit te meten als je van plan bent de s2h aan te schaffen. In zowel de pc-c35 als een standaard midi tower geven deze aansluitingen geen problemen.

Bij het moederbord vind je twee sata kabels, floppy kabel, ide kabel, backplate en de componenten tv out aansluiting.

Gebruik:

Erg fijn van dit bord is dat er een nieuwe audio codec op zit, het gaat hier om de alc889a van realtek. Deze heeft als belangrijkste feature DTS-Connect. Deze feature heft het probleem met het vista media center en wmv-hd spdif playback op. Tot nu toe kreeg je namelijk bij wmv-hd afspelen slechts stereo voorgeschoteld aan de spdif aansluiting. Niets hielp ook ac3filter niet omdat vista voor wma-pro audio geen directsound interface gebruikt. De alc889a converteert de wma-pro on-the-fly naar DTS surround zodat alle formaten nu afspeelbaar zijn in media-center en wmp met 5.1 spdif output !

Problemen:

AHCI gebruiken zorgt voor gestotter van beeld en geluid in vista, als je de sata interface in de bios op ide zet zijn deze problemen voorbij. Blijft een forse fout want ahci geeft toch net weer wat extra performance die door deze fout dus onbenut moet blijven.

Zelfde probleem treed op bij xp media center, daar speelt de video met grote schokken met b.v. zowel de powerdvd als de nvidia codec. Aangezien powerdvd zonder hardware acceleratie wel functioneerd, verdenk ik eerder de ati drivers voor xp dan het bordje zelf.

Verdere setup :

Beide pc’s hebben een AMD AM2 X2 3800+ EE cpu , 1gb ddr2-800 ram , een 320gb harddisk en een sata dvd rom speler.

Conlusie :

Ideaal moederbord voor het bouwen van een htpc, video playback is vloeiend en bijzonder scherp op zowel de dvd als hd resoluties. Ik maak hierbij gebruik van coreavc, haali media splitter en ffdshow. Ik heb zelf het m2a moederbord weer verkocht en een tweede s2h aangeschaft voor de 2e media pc. Dit vanwege de 5.1 spdif output bij wmv-hd. Kortom een uitstekend bord voor een lage prijs.

• 320gb samsung
  • Windows XP Media Center 2005

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA69GM-S2H?

Goede review, wat zijn de oc mogelijkheden? Noway dat 1080p vloeiend op x1250 draait.
Als je de review niet wilt geloven is dat je goed recht, echter het draait uitstekend. Gebruik wel coreavc ipv ffdshow voor x264. Heb geen overclock geprobeerd omdat het htpc's betreft. Hier gaat vooral over stil, sneller als voldoende snel is niet nodig.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 16 september 2007 14:13]