Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

mafiatounes 20 januari 2012, laatste update op 20 januari 2012, 2.828 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design is een heel mooi toestel!
  • Bouwkwaliteit is top
  • Camera is van goede kwaliteit
  • WP 7.5 (is een compleet nieuw en gebruiksvriendelijk OS)
  • Batterij (met laatste update WP 8107 & Nokia 8106 update)
  • Gaming is top met veel kwalitatieve titels

Minpunten

• Muziek kwaliteit is bagger
  • Nokia Drive mist functionaliteit
  • Nog geen wifi tethering

De Nokia Lumia 800 Black Review

[url]http://img29.imageshack.us/img29/4981/windowsphonewptagbluev1.png[/url]

(Deze review wordt steeds bijgewerkt naarmate ik meer ervaring heb met het toestel, en geef gerust feedback voor verbetering waar nodig!)

Historie:
Ik heb meerdere toestellen gebruikt het laatste jaar zoals bv. de Nokia N8, HTC Sensation XE, Samsung Galaxy S II, iPhone 4s en de Galaxy Nexus. Enkele van deze toestellen zijn zeer gewaagd aan de Lumia 800 en dat zijn de Samsung Galaxy SII en de iPhone 4s deze toestellen ga ik ook vergelijken in deze review. In mijn ervaring heeft de Lumia 800 heel gebalanceerde specificaties en zeker niet de beste, dit is onder meer eigen aan het Windows Phone besturingsysteem en het werkt heel goed en de kwaliteit van de hardware zoals het design, amoled scherm, camera en het toestel in zijn geheel zijn allemaal van uitstekende kwaliteit!

Ik heb de Lumia 800 op 11/12/11 gekocht bij Coolblue.

Design & Bouwkwaliteit:
Het toestel is bijna volledig uit polycarbonaat gemaakt en uit één stuk dit voelt heel solide aan en ligt goed in de hand met een gewicht van 142 gram, er is ook een rubberen cover meegeleverd die indien in gebruik bijna niet opvalt dit is zeker een plus. Een andere plus is dat er een camera knop aanwezig is dit mis ik op veel hedendaagse mobieltjes!

De Lumia gebruikt verder een micro-sim net zoals de iPhone 4/4s.

[url]http://img827.imageshack.us/img827/9938/nokialumia80000.jpg[/url]

Amoled Scherm:
Het amoled clearblack 3.7 inch scherm ziet er echt heel goed uit met een resolutie van 800x480 pixels hiermee kom je zeker niets tekort, ik had eerst twijfels en wou een RGB scherm maar dit scherm (Pentile Matrix) is best scherp en de kleuren zien er mooi uit waar de Samsung Galaxy SII een blauwe tint had ipv wit is dit bij de Lumia niet en is zwart echt zwart en wit is wit.Het scherm is ook mooi afgerond en voorzien van Gorilla glas dit voelt echt goed aan als je hem vasthoud/gebruikt en is tegelijk stevig en krasbestendig.

CPU/GPU:
De Lumia 800 beschikt over een Qualcomm MSM 8255 soc (1.4 Ghz single core processor en een Adreno 205 GPU), ik kan je vertellen dat alles heel vlot werkt met Windows Phone 7.5 als besturingsysteem en doet er zeker niet onder voor dual core Android's of iPhones, ook HD films & clipjes, 3d games worden met gemak afsgespeelt.

Geheugen:
Het toestel beschikt over 16 gb intern geheugen en dit kan niet uitgebreid worden wat heel best spijtig is! Wel voegt Microsoft 25 gb aan cloud opslag mee met Skydrive, verder heeft de Lumia 800 512 mb aan Ram geheugen dit is ruim voldoende om te multitasken en het toestel heeft weinig vertragingen door de goede optimalisatie van WP 7.5 + hardware.

Camera:
De 8MP camera is van Carl Zeiss en heeft veel instellingen het resultaat is van best goede kwaliteit overdag maar in onderbelichte situaties gaat de kwaliteit wel wat achteruit (Zoals bij alle toestellen). De Galaxy SII en iPhone 4s presteren echter wel wat beter bij onderbelichte situaties.

De video camera kan tot 720p opnemen en dit met 30 fps! Je hebt de mogelijkheid tussen VGA en 720p, Ik gebruik zelf de 720p resolutie voor een betere kwaliteit en beeldverhouding. De videokwaliteit is heel goed de Lumia autofocust tijdens de opnames en dit gaat best soepel.

[url]http://img684.imageshack.us/img684/3807/img0181de.jpg[/url]

UI:
Windows Phone 7.5 is duidelijk fel verbeterd tegenover het oude Windows Mobile 6.5 OS, het werkt echt heel snel en voelt echt beter geoptimaliseerd aan! Windows Phone 7.5 heeft mooie "tiles" die geanimeerd zijn je kan de kleuren van de "tiles" aanpassen, maar bij Windows Phone kan je niet zoveel personaliseren zoals wallpapers of widgets zijn er niet.

Browser:
Internet Explorer 9 mobile is ook verbeterd ten opzichte van de Windows Mobile 6.5 browser, zoomen en scrollen is heel vloeiend, ik heb enkele zware sites gebruikt zoals Engadget/Tweakers en het werkt heel goed. Verder heeft de browser html 5 ondersteuning maar geen Flash player. Kortom mijn ervaring met de browser is ronduit goed en hij is op niveau van de iPhone 4/4s maar de Galaxy Nexus presteert hier beter met Flash ondersteuning en je bookmarks van Chrome worden gesynchroniseerd na het eenmalige inloggen.

E-mail, Exchange & Agenda:
Ik heb één Echange account en één Gmail account in gebruik het is mogelijk om meerdere exchange accounts te koppelen + imap accounts etc. Email worden onmiddelijk gepusht en ik ervaar geen vertragingen. Ook wordt mijn Gmail agenda gesynct alle afspraken worden duidelijk weergegeven en als je meerdere agenda's in gebruik hebt worden deze duidelijk gekenmerkt door verschillende kleuren voor ieder account. Alles geheel automatisch en foutloos! Alleen in de agenda geen weekview. Hopelijk wordt dit nog toegevoegd later.

Office Mobile:
Zoals het hoort bij Windows Phone zit er op de Lumia 800 een Office pakket dit is een erg fijne mogelijkheid. Je kan hiermee zoals op de pc documenten aanmaken, bekijken of bewerken. Het gaat hier om Word, Powerpoint, Excel en Onenote. Het werkt heel snel en eenvoudig. Ook hier is een mogelijkheid tot synchronisatie met Skydrive. Dit is heel handig!

Xbox Live:
Microsoft heeft in Windows Phone Xbox geïntegreerd. Dit is zeker handig als je een Xbox 360 in het bezit hebt. Hier zijn alle spelletjes opgeslagen en hiermee kan je ook op je phone achievements verdienen. Ik vind dit minder handig omdat ik in het bezit ben van een PS3.
Als je vanuit de Marketplace de Xbox Live Extra’s app download is het ook mogelijk je Avatar aan te passen.

De games zien er ondanks de niet zo heel indrukwekkende GPU er heel goed uit en er zijn heel veel kwalitatieve games in de Marketplace te vinden.

Connectiviteit:
De Lumia 800 beschikt o.a. verbindings mogelijkheden zoals Bluetooth 2.1 + EDR, Wifi B/G/N, Micro-USB. Een groot gemis is dat er vooralsnog geen Wifi Tethering is (Dit werd door Nokia belooft in een toekomstige update).

Bluetooth:
Ik vind dit een groot gemis van Windows Phone maar Bluetooth kan enkel gebruikt worden voor audio streaming of een headset en file transfers zijn niet mogelijk

Wifi:
Het Wifi bereik en snelheid zijn optimaal ik heb nog geen last van een wegvallende verbinding.

GPS:
De GPS in de Lumia werkt heel goed ik heb binnen de 5sec een fix met Nokia Maps/Drive (online) wat best snel is.

Op het moment van schrijven ben ik nog niet blij met de navigatie software die wel gratis is namelijk Nokia Drive deze is nog niet zolang beschikbaar op WP 7.5 en mist nog heel veel functionaliteit van de Symbian versie zoals o.a. Offline navigeren (bij opstart van Nokia Drive heeft hij internet nodig daarna niet), Favoriete adressen/contacten van je Nokia account kunnen niet gesynchroniseerd worden en je krijgt nog geen live verkeersinfo. Nokia zal dit ongetwijfeld wel oplossen met updates.

[url]http://img210.imageshack.us/img210/8189/img0182bb.jpg[/url]

Muziek:
Een groot gemis van de Lumia 800 is dat de kwaliteit van de muziek momenteel te wensen overlaat, dit mede omdat er geen equalizer is ingebouwd in Nokia Music of Zune, en ook omdat ik me erger aan een klik geluidje bij het overgaan van het huidige nummer naar het volgende.

[url]http://img215.imageshack.us/img215/1488/img0187zj.jpg[/url]

Ik gebruik momenteel de Sennheiser CX-400II oordopjes die in combinatie met mijn Galaxy Nexus en iPhone 4s een heel goed geluid produceren en ook bekend staan om hun goede kwaliteit echter ervaar ik dit met de Lumia 800 niet op het moment.

Batterij:
Ik heb het toestel sinds 11/12/11 maar was zeer teleurgesteld door de batterij, dit is door Nokia aangepakt door 2 software updates de eerste update bevatte oplaad verbeteringen de tweede die op 18/01/2012 beschikbaar was gaf mij de volledige batterij capaciteit 1480 Mah voorheen was dit 1306 Mah wat toch een verbetering is! Ik kan met zwaar gebruik maar 16 uur doen, en met gewoon gebruik haal ik ongeveer 30 uur wat weinig is maar begrijpelijk voor een hedendaagse smartphone. Verder is de batterij niet verwijderbaar.

In The Box:

- in-ear Nokia oordoppen
- garantie en handleiding

[url]http://img830.imageshack.us/img830/391/img0179nw.jpg[/url]

Accesoires

-Sennheiser CX400II (in gebruik).

Conclusie:
Ik ben heel tevreden met dit toestel na de updates, en zoals hierboven vermeld werkt bijna alles zoals het hoort!

De review werd geschreven met WP 7.5 versie 8107 & toestel software 8106 op het toestel, er zitten wel nog wat minpunten die verbeterd/toegevoegd kunnen worden maar hopelijk komen deze snel zoals wifi tethering en hopelijk betere muziek kwaliteit, Nokia Drive mist nog veel functionaliteit en de Marketplace heeft nog nood aan applicaties die wel op andere stores aanwezig zijn zoals Skype, Tapatalk enz.

Ik raad dit toestel aan iedereen aan die van een zeer mooi design houdt, een veelbelovend OS wilt dat nog van de grond moet komen en van een zeer gebruiksvriendelijk ervaring houdt, de camera is van goede kwaliteit en kan mensen bekoren die een mobiel als hoofdzakelijk camera/videocamera gebruikt.

[url]http://img41.imageshack.us/img41/1390/1325844251nl800nl.jpg[/url]

Update: Zinsopbouw verbeterd 20/01/12
Update: Foto's toegevoegd 20/01/12
Update: Email, Echange & Agenda kopstuk toegevoegd 20/01/12
Update: Office kopstuk toegevoegd op 20/01/12
Update: Xbox live kopstuk toegevoegd op 20/01/12
(Camera foto's worden nog toegevoegd)

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Aardige review! Ik zou wel de vergelijking met de andere telefoons iets beter uitwerken en een beetje beter letten op de zinsbouw. Het leest wat ongemakkelijk door de lange zinnen met veel punten en komma's. Benieuwd naar de foto's! :)
Bedankt, inderdaad ik heb deze review net geschreven, deze is nog wel ruw en wordt snel bijgewerkt.

Ik neem je feedback op en zal zo snel mogelijk verbeteren maken en de foto's volgen.
Leuk review joh, niet teveel poespas, wel ben ik nu echt geïntresseerd in een nieuwe windows phone, toch ben ik bang dat ik beter nog even kan wachtten totdat het echt van de grond is, zoals je zelf al aangaf.

Robvdberger, een zin is niet meer een zin wanneer er een punt is he:P Omdat je zegt dat het ongemakkelijk leest door de lange zinnen met veel punten...
Allereerst dankjewel, ik denk wel dat WP 7.5 al bruikbaar is voor de meeste mensen het is heel compleet! Het enige zoals ik al in de review had vermeld is dat ik nog wat apps mis in de Marketplace maar de ontwikkelingen gaan best snel in de Marketplace dus laat dit jou niet tegenhouden! Ik gebruik naast dit toestel ook de Android & iOS die bestaan al wat langer, test het toestel in een winkel uit je zal snel die euro's willen ruilen voor dit toestel ;)
Zou persoonlijk batterij als een negatieve eigenschap beoordelen omdat 'ie niet vervangbaar is. Maargoed. Verder goede review!
Thx, dat is wel zo maar het maakt het toestel echt wel stevig en hierdoor heeft het toestel ook een mooi en smooth design, de batterijduur was echt bagger bij aanschaf en toen vond ik het ook een zwaar minpunt dat ie niet vervangbaar was nu is dat gevoel helemaal weg.
Ik ben voor mijn vader naar een toestel aan het kijken. Hij heeft tot nu toe nog nooit een smartphone gehad. Zou dit toestel geschikt zijn voor iemand die nog nooit gewerkt heeft met een smartphone?

Ik zelf heb een S.E.Xperia Arc en deze draait op android wat opzich ook prima is maar denk door de te veel mogelijkheden dit toestel/besturingsysteem misschien weer te moeilijk is. De iphone is sowieso geen optie. Allereerst vind ik deze veels te duur en een iphone wil nog eens kapot gaan wanneer je deze laat vallen. En aangezien hij nu nog een Nokia Baksteen gewend is.
Goede review! Kleine tip: misschien kun je die [url] boven en onder de foto's weghalen? ;)
@Robot: Windows Phone is prima geschikt voor de beginnende smartphone gebruiker.