Specificaties 5.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Samsung HT-D5500 Review

NoUseWhatsoever 20 januari 2012, laatste update op 20 januari 2012, 5.021 views

Samsung HT-D5500

Pluspunten

• Mooi design
  • Gemakkelijk te installeren
  • Snel
  • Goed beeld en geluid

Minpunten

• Soms wat omslachtig in gebruik
  • Niet alle onderdelen zijn even stevig

Geluidskwaliteit Score: 4
Hierbij een korte review, omdat de tekstloze toch net niet afdoende is om dit systeem een beoordeling te geven.

Ik heb een paar maanden geleden een grote HD TV gekocht en vond daarna ook dat daar goed geluid bij moest. Ik ben toen rond gaan kijken voor een home cinema setje en kwam na (echt heel) veel wikken en wegen tot de conclusie om de Samsung HT-D5500 te kopen. Eerst wilde ik degene met lange staande boxen, maar die zouden waarschijnlijk moeilijker passen in de woonkamer, dus ben ik gegaan voor de uitvoering met kleinere ophangboxjes (bovendien kreeg ik daarop korting bij de MediaMarkt omdat ik had aangegeven dat ik de lange boxen wilde en ze die niet meer hadden).

Ik zal mijn beoordeling geven aan de hand van de volgende eigenschappen:

Installatiegemak
Design
Featureset
Gebruiksgemak
Beeld & Geluid

Installatiegemak
Met kleurtjes en teksten op de boxen en de ontvanger is het nauwelijks mogelijk om aansluitingen verkeerd in te pluggen. De stekkertjes voelen niet heel robuust aan en uiteindelijk bleek dat sommige draden niet diep genoeg in de boxen zaten. Daar moet je dus even bij opletten.

Je sluit de ontvanger met een HDMI kabel op de TV aan en mijn PS3 zit met eenzelfde aansluiting ingeplugd in de ontvanger. Er schijnt ook nog een mogelijkheid te zijn om geluid van de TV via dezelfde HDMI kabel ook in surround uit te zenden, maar dat is me niet gelukt.

Het aansluiten van de basisfunctionaliteiten gaat zeer gemakkelijk en spreekt voor zich. Wanneer je wat extra's wil doen (niet in de quick start guide), wordt het wat onduidelijker in minder makkelijk.

Design
Ik vind de boxen en de subwoofer er zeer strak uitzien en ook de ontvanger heeft een mooie vormgeving. Het is jammer dat je de draden van de boxen zo goed ziet als ze aan de muur hangen, maar dat hangt natuurlijk af van de kleur van je muur en je skill om ze mooi weg te werken (zeer minimaal hier). De draden zijn lichtgrijs en vrij dun, dus heel erg storend is het ook weer niet.

De middelste speaker staat heel mooi onder de TV met het brede design en de subwoofer ziet er ook origineel uit.

Featureset
De mogelijkheden zijn niet zeer bijzonder, maar voor mij is er ruim genoeg aanbod. Natuurlijk is er de mogelijkheid om DVD's, BluRay's, CD's en de datavarianten hiervan af te spelen, maar ook USB, iPhone (via bijgeleverde dock) en externe bronnen.

De mediaspeler van het apparaat werkt uitstekend en ik gebruik hem voornamelijk voor muziek vanaf USB. De Ipd/iPhone functionaliteit is niet geweldig omdat de bouwkwaliteit van het dock niet heel goed is, maar zolang je het dock niet teveel heen en weer sleept werkt ook dat prima.

Je kan het systeem ook aansluiten op internet om bijv. media te streamen van je PC, maar dat heb ik niet nodig en dus ook niet geprobeerd.

Gebruiksgemak
Dit is het grootste punt van kritiek op de D5500. Het werkt namelijk niet geheel optimaal. Hieronder even een opsomming van zaken die mijns inziens wat onhandig zijn geregeld:
  • Als er een DVD inzit en je zet hem de volgende keer weer aan, start hij automatisch weer de DVD. Je moet deze dus altijd eruit halen nadat je klaar bent met kijken
  • Als ik de PS3 aanzet, schakelt hij niet automatisch naar HDMI. Dan moet je door alle sources bladeren om bij je spel te komen.
  • Te veel sources; het duurt even als je er doorheen bladert voordat je bij de juiste komt. Natuurlijk zijn er een paar HDMI's, maar ook USB, iphone (2x en ik zou niet weten waarom) etc.
Zo zijn er nog wat kleine ergernissen, waar je vooral even de juiste methode voor moet uitvogelen. Ik moet wel zeggen dat het menu er goed uit ziet en het systeem werkt snel. Hij schakelt snel over van bronnen en voert opdrachten snel uit.

Beeld & Geluid
Over het beeld heb ik weinig te zeggen want dat is gewoon goed. Via mijn PS3 speelde ik DVD's en BluRays af voordat ik dit systeem had en dat was ook al goed. Ik heb het gevoel dat het nu net wat beter is. Vooral BluRays zijn geweldig natuurlijk.

Het geluid is ook goed. Ik heb echter het idee dat er vooral van voren een bak geluid komt en van achter (of van opzij; hangt er vanaf waar je ze plaatst) komt er heel wat minder geluid. Ik heb de twee achterste boxjes als wat harder gezet, maar nog steeds komt het meeste van voren. Dat stoort me verder niet zo, maar het is misschien de moeite waard (ook voor mij nog steeds) om wat met de instellingen en de plaatsing van de boxjes te experimenteren om het geluid beter te balanceren. Er wordt een microfoontje bijgeleverd waarmee het systeem zelf het geluid kan analyseren en optimaliseren maar tot mijn schaamte heb ik dat nog niet geprobeerd (omdat hij daarvoor zeer hard letterlijk een fanfareband afspeelt en ik er meestal pas laat op de avond aan denk).

De subwoofer is echt geweldig. Hij is goed in te stellen en ik heb hem op vrij zware bas staan. Geluiden van Lord of the Rings worden voorzien van een prachtig gerommel en de actie komt je huiskamer in. Een heerlijk diep geluid zonder dat daarin de rest van de audio verloren gaat.

Ik ben zeer tevreden met het geluid en vooral op momenten dat er in een film gefluisterd wordt, besef je je dat je de stem maar heel zacht hoort, maar precies kan verstaan wat er gezegd wordt. Het is subtiel en genuanceerd en bij actie is het diep en overweldigend. Het is dat ik onderburen heb, anders zou ik hem constant op volume 25 hebben staan.

Ik ben heel tevreden met de HT-D5500, ondanks dat ik me realiseer dat er heel veel betere systemen op de markt zijn. Qua prijs-kwaliteit is dit volgens mij een hele goede keuze. Hij staat mooi in de kamer, geeft je voldoende aansluitingen en een lekker beeld en geluid. Af en toe zul je wat moeten vloeken door de onduidelijke menuutjes en gefrustreerd raken doordat hij een eigen wil lijkt te hebben, maar je moet hem gewoon even leren kennen :)

Edit: typo's

Heb jij ook een Samsung HT-D5500?

Mooie review.
Ik ben ook erg geinteresseerd in deze set maar ik had een vraag: Kan ik op één van de HDMI-IN poorten ook mijn computer aansluiten zodat het geluid van de computer untouched wordt afgespeeld (DTS, Dolby, etc).
Ik heb het niet geprobeerd dus ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij gewoon mogelijk.
Leuke review, inhoudelijk wat minder maar je gaf al aan dat het een 'korte' review was.

Zelf ben ik in het bezit van de HT-D5530 (met de 2 staande speakers voor) en ben er ook zeer over te spreken.

Ook de 'Apps' zijn best leuk, er komen er meer bij (in het begin was er echt niets) zoals NOS Journaal e.d.

Het probleem dat jij aangeeft dat bij het aanzetten een DVD/BR automatisch afspeelt ben ik niet tegengekomen. Misschien dat dit is opgelost in een update?

Het enige dat ik jammer vindt is dat de 'Allshare' functie gewoon niet lekker werkt als alternatief voor mijn media speler. Zelf heb ik er een EM7080 aanhangen dus DVD/BR gebruik ik praktisch niet.
Ik heb laatst de HT-D5550 gekocht, en ben er erg blij mee.
Soms wat vogelen omdat ik ook zo'n Smart TV heb gekocht, maar opties te over.
Misschien dat het na een maandje went :)

Misschien moet je eens zoeken naar "plex" voor de samsung smart hub.
Dan kun je plex media server gebruiken, welke eigenlijk voor iPad en Android is.

Werkt super relaxt, alleen aangezien de API voor de samsung tv tijdelijk geen subtitles ondersteunt heb je ff geen subtitles.
Leuke, goede review.

Ik heb deze set zelf ook. Even een tip.

Op je Ps3 kan je bij de instellingen HDMI herkenning aanzetten. Hierdoor gaat op het moment dat je je PS3 inschakelt de set en bij mij mijn tv ook meteen aan en hoef je niet door alle sources te bladeren.
Goede tip; ik zal het eens proberen. Dat zou namelijk de ideale situatie zijn :)