Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB Review

jbah01 20 januari 2012, 6.776 views

Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB

Pluspunten

• Snelheidsverbetering tov HDD
  • Prijs tov SSD
  • algemene indruk

Minpunten

• Prijs tov HDD

Gebruikt icm:
HP 8540W Elitebook laptop
Intel i7 720QM
12 GB RAM
nVIDIA Quadro FX880M

Gebruikt voor:
Algemeen kantoorwerk (weinig vereisten)
Grafisch (Solidworks/photoshop)
Gamen (doe ik niet veel en ook niet heel veeleisend)

Aankoop:
- Ik heb deze schijf gekocht als upgrade van de standaard Seagate Momentus (320 GB, 7200 RPM).
- Verpakking:anti-statisch zakje (verpakt in doos door webshop)
Gekocht bij 4AllShop, besteld op zondag, woensdag in huis (aangegeven levertijd was 2 tot nogwat dagen, prima dus)

Reden van aankoop en overwogen opties:
Wilde graag de algemene snelheid en responsiveness wat opvoeren en heb 3 opties overwogen:
1. een grote SSD (minimaal 300 GB) ipv de HDD
2. DVD-speler eruit en daar een SSD voor OS en programma´s
3. Hybride schijf

Optie 1, een grote SSD, vind ik te prijzig voor wat je krijgt, bovendien heb ik er ook liever meer ruimte bij dan dat ik inlever (wat nog veel meer zou kosten). Mijn voorkeursoptie was een 60 GB SSDbijplaatsen, maar ik kan mijn DVD-speler niet missen en heb geen andere ruimte voor een extra schijf, deze optie dus ook weggestreept.
Ik had de hybride schijven van Seagate afgelopen jaar al met interesse voorbij zien komen, echter de 4GB caching leek wat klein en later bleken er ook wat betrouwbaarheidsproblemen te zijn met het HDD gedeelte. Destijds dus voorbij laten gaan.

Keus:
Toen ik vorige week het 2e generatie exemplaar (8 GB cache én 750 GB HDD) langs zag komen was mijn interesse weer gewekt. Meer cache en verdubbelling van de opslag (t.o.v. mijn huidige schijf).
Ik heb de nodige reviews/benchmarks gelezen en besloten dat de snelheidswinst/capaciteit/prijs-combinatie perfect was voor mij.
- Betere prestaties dan 1e generatie
- 8 GB cache lijkt voldoende voor mijn gebruik
- SSD wordt momenteel alleen gebruikt voor read-cache, er komt later dit jaar ook nog een firmware update met ondersteuning voor write-cache uit
- Flinke verbetering tov HDD

Blijft over de betrouwbaarheid. Ik ga er op het bedrijfsoogpunt van Seagate maar vanuit dat ze de betrouwbaareidsproblemen met het HDD gedeelte hebben opgelost. De schijf komt met maar liefst 5 jaar (!) garantie, het zou dus onverstandig zijn als ze een flink deel van de schijven voortijdig moeten vervangen.

De schijf heeft overigens het betrouwbaardere SLC geheugen aan boord, mocht dit onverhoopt toch falen dan blijft de schijf gewoon werken zonder verlies van data.

Gebruikservaring:
De schijf ´leert´ je gebruik en past hierop de gecachte data aan. Dit gebeurt volledig hardwarematig, dus geen processorbelasting en geen softwareinstallatie die voor problemen zou kunnen zorgen.
De schijf nu een dag of 5 in gebruik en de vooruitgang is flink te noemen.
Ik heb (sorry tweakers) geen voor en na tijden gemeten, maar de opstarttijd is minstens gehalveerd. Nu 27 seconden na indrukken powerbutton tot volledig geladen desktop+opstartapps, waar dat voorheen (ongemeten, dus voor gevoel) 1,5 minuut was.
Ook programma's als word/excel/chrome/firefox, maar ook solidworks starten razendsnel (1e en 2e keer kan nog wat langer duren omdat het nog gecached moet worden, maar hij leert snel). Office programma's duurden voorheen (ook ongemeten) tussen 7 en 10 sec., nu staan ze open binnen een seconde.
Solidworks duurt nu nog een seconde of 6 waar dit voorheen ook aanzienlijk langer was. Heb nog niet gemodelleerd, maar ga er vanuit dat de projecten waar je aan werkt in de cache terecht komen en ook deze sneller zullen openen.
Voor het uitpakken van rar-bestanden en andere HDD intensieve zaken is er volgens mij niet veel (of geen) snelheidswinst tov de oude schijf, voor mij niet zo erg. Gebruik rar-en met name om back-ups van films te downloaden, en daar is tijd niet echt een factor.
Performance is niet zo goed als een volledige SSD, maar door het slimme gebruik van de 8 GB die je tot je beschikking lijkt het er met alledaags gebruik toch aardig op. De laagste prijs van een SSD met de helft van de opslagcapacititeit is ook nog altijd een +/- factor 3 hoger.

Conclusietje:
Al met al is het algemene gevoel een snappier systeem met aanzienlijk minder wachtseconden. Wat mij betreft de perfecte schijf als speed-upgrade voor een niet al te extreme gebruiker voor relatief weinig geld (Ik heb ¤ 168 betaald).

Disclaimers
* review niet meer nagelezen, hoop dus dat het een beetje leesbaar is.
* helaas geen metingen, cijfers en diepgaand technisch verhaal: Een algemene gevoels/ervaringsreview. Voor de synthetische benchmarks: check google, staat er vol mee.

Edit:
Hier nog wat linkjes naar uitgebreide synthetische benchmarks:
- Review Overclockersclub.com (tov HDD en SSD)
- Review Benchmarkreviews (tov 1e generatie, in Raid0, HDD en SSD)

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST750LX003, 750GB?

Ej maar wat maakt deze schijf volgens jou snel? De benchmarken laten zien dat die de snelheid heeft van een standaard sata schijfje 7.2k
Deze schijf heeft heeft naast de standaard 7.2k ook 8 GB SLC nand (SSD) aan boord. Dit werkt als een hardwarematige caching SSD. De meest gebruikte/aangeroepen bestanden worden hier dmv logaritme van Seagate op gecached waardoor de langzamere 7.2k hiervoor niet aangesproken hoeft te worden en je hiervoor SSD snelheden hebt. Momenteel word enkel read gecached (voor write dus geen voordeel), maar heb begrepen dat er later dit jaar firmware uitkomt waar ook write wordt gecached.
Als je de schijf zeer intensief gebruikt (video's converteren etc), dan is een SSD waarschijnlijk een betere keus, maar ik als redelijk standaard, niet hele heftige gebruiker vind de vooruitgang erg goed.
(ps, op inet staan ook filmjes met boot-tijden, scheelt haast niets met SSD, ook opstarten van rijtje veelgebruikte programma's is echt razendsnel. Als ik bv alle office producten, chrome, firefox en solidworks open duurt dat slechts seconde of 7. Met mijn oude 7.2k schijfje was dat echt niet aan de orde!)
ps.
De SSD cache komt niet echt naar voren in de meeste benchmarks, bij 'normaal gebruik' benchmarks wel, kijk vooral vanaf hier:
benchmarkreviews
en vanaf hier:
overclockers
Leuke review. Mooi product.
Ben wel benieuwd of hij je projecten ook op de ssd opslaat, omdat deze bestanden elke keer anders zijn door de gemaakte wijzigingen. Je gaat ze niet 3 keer openen (leertijd) zodat hij 1 keer sneller opent. Misschien kun je je bevindingen daarover nog een keer toevoegen... :)
Dank, is mijn eerste review. Maak veel gebruik van andere reviews en vond het tijd om eens wat terug te doen. Ik denk dat deze hybride schijven een mooie oplossing zijn (met name voor laptops en als budget upgrade) en vind dat ze nog wat onderbelicht zijn en meer aandacht verdienen!

Zal later nog toevoegen hoe de schijf op wat langere termijn presteert. Vooralsnog lijkt het leren iig vlot te gaan.
ja dat doet de schijf zelf op blok niveau volgens mij (ik heb de oude en de nieuwe zal het niet anders doen denk ik)
Kun je iets zeggen over trillingen/geluid? Is deze luider/stiller dan je vorige schijf? Rare geluiden (klikken, tikken..) of iets dergelijks? En energieverbruik, merk je er iets van als je op batterij bezig bent?

Voor de rest goede review.
Moeilijk te zeggen hoe het is tov de oude schijf. Ik ben van de 1.5 jaar gebruik, met de nodige installaties en deinstallaties, overgestapt naar clean-install met deze schijf.
Vooral de HD lijkt het een stukkie rustiger te hebben nu. Energieverbruik laptop is ook stuk beter (maar komt vooral door clean install van 30 naar 22 watt idle). HD zou iets meer moeten gebruiken dan de oude (op papier), maar doordat hij wat vlotter is en ook het SSD-gedeelte kan gebruiken zonder de HDD aan te spreken gok ik dat het in de praktijk elkaar niet veel zal ontlopen.
Wel kan ik zeggen: trillingen: geen
geluid: een beetje zoals altijd, niet harder of zachter dan normaal. Ook geen rare klikjes.
Weliswaar een wat late reactie maar toch:

Na het vervangen van mijn Western Digital Scorpio Blue WD1600bevt-22zct0 met deze drive kan ik concluderen dat ík in elk geval geen enkele verschil merk wat betreft geluidsproductie of energieverbruik.

Let op, ik heb geen dB-metingen noch energie-metingen uitgevoerd. Puur op mijn beleving dus.
Goede review, inderdaad geen metingen gedaan, maar het verhaal is wel duidelijk. Opstarten van OS, of programma's gaat ongeveer 2 tot 3 keer zo snel.
De investering waard denk ik zo.
Ik heb sinds deze week de Seagate Momentus XT ST750LX003 in mijn Acer 1810TZ met 4GB Ram geplaatst en inderdaad, het ding lijkt in ene vleugels te hebben gekregen. Alle repetitieve (booten, veel gebruikte programma's, enz.) software werkt nu vele malen sneller, plus veel meer opslagruimte.

De mijne komt van Pixmania inclusief een 2.5" USB HDD case voor nog geen ¤190,-. Met Clonezilla nog geen uur later en mijn 160GB HDD was gecloned naar de Seagate Momentus XT ST750LX003, klaar voor gebruik.

IDEAAL. :P
Mooie review!
Multi-boot je van deze schijf?
Indien dat zo is, hoe gaat dat dan met het leerproces?
Ik neem aan dat het caching proggie op de controller vrij vlot gaat opschonen als hij de programma's in zijn cache niet meer op de actieve/bereikbare partities kan vinden.
(Zelfde OS meerdere malen geinstalleerd, of een mix van OS'sen geinstalleerd.)

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 10 mei 2012 19:21]

OK, Ik heb al een antwoord gevonden op mijn vraag. Van de heren Seagate en Anand Lal Shimpi :

"Seagate provided a response to your second question: (NxCPU : Niet mijn vraag dus.)

"The Momentus XT will learn multiple boot activities and retain the boot information for them in the boot partition. There should be no problem optimizing 2 or 3 different boot scenarios, but more than that may degrade the performance of the last first boot activity learned."

It's my understanding that it's not too hard to determine when a system is booting, the access pattern is fairly unique. The boot optimization simply looks for that pattern and has a small amount of NAND set aside for data that fits that pattern. Multiple OSes should trigger the optimization, but once you get beyond a certain threshold you do risk evicting useful data from the cache.

Take care,
Anand"

Ik hou het wel bij 2 OS'en voor het book-je waarin hij terecht komt. Blijft er nog wat over voor de proggies ook.

[Reactie gewijzigd door NxCPU op 14 mei 2012 20:13]

Benchmarks graag !
Heb 2 linkjes toegevoegd met zeer uitgebreide benchmarks (tov SSD's, HDD's, in raid0, synthetisch en gewoon gebruik). Kan zelf wat meten, maar zo uitgebreid als bij de linkjes lukt me nooit!
Ik heb ook een Momentus XT bestelt.
Deze krijgt een verse Windows 7 64-bit installatie.
Ook zal ik 8gb RAM gaan plaatsen i.p.v. 4gb RAM.

Ik ben erg benieuwd naar de prestaties en ga voordat ik
mijn laptop ''leeggooi'' eerst even wat cijfers opschrijven.
Leuke revieuw,

Ik heb de oude versie van 500 gig met 4gd ssd, zat kwa snelheid tussen een SSD en HDD in, helaas heeft deze de geest gegeven, Gaat voor de garantie, zit nog een paar jaar op :9 , zit met en vraagje, hoe onderhoud je deze schijf, met defragmenteren raakt naar mijn idee het ssd gedeelte beschadigd, zijn er ook onderhoudstools voor?
Volgens mij valt dat wel mee. Allereerst is het geen SSD schijf maar een buffer. De SS buffer word beschreven wanneer de logica detecteerd dat een bepaald block van de disk erg vaak word gelezen. Als dat het geval is word het in het SLC flash geheugen geschreven. SLC geheugen heeft veel minder / geen last van performance degradatie zoals dat wel het geval is bij MLC flash geheugen. Een defragmentatie zou dus eigenlijk in eerste instantie geen impact moeten / nauwlijks impact moeten hebben op het SS - buffer gedeelte want bij defragmentatie word een blok niet dusdanig vaak gelezen dat de logica denkt dat het naar de SS-Buffer moet.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 21 maart 2012 13:52]

Nou meen ik gelezen te hebben dat een defragmentatie je "geleerde" proces weer naar af zet (kijk even in de reviews van de oude XT Hybrids).
Geen probleem natuurlijk want dat komt allemaal weer goed.

En idd. SSL geheugen heeft geen last van degradatie met defragmenteren. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat bij defragmenteren dit enkel op de HD gebeurd en niet op het "SSD" gedeelte. Maar dat is persoonlijk speculatief; het lijkt mij gewoon logischer.