Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide 500R Black Review

Sylistar 19 januari 2012, laatste update op 19 januari 2012, 5.455 views

Corsair Carbide 500R Black

Pluspunten

• Veel ruimte
  • veel ventilator plaatsen
  • gemakkelijk naar eigen smaak in te delen.
  • perfect voor kleine waterkoeling set.
  • strak design
  • Stevig
  • zeer goede prijs

Minpunten

• tot nu toe nog geen.

Geachte en geintereseerde tweakers ;)

ik heb deze kast vandaag (19 jan) binnen gekregen en uiteraard opgebouwd.
op het eerste oog is het een indrukwekkende kast, ik ben zelf een kastje van NZXT gewent en dan is deze kast toch heel groot bij.

Inhoud:
in de doos zit uiteraard de kast, 3x 120mm fan, en een gigantische 200mm fan.een usb 3.0 naar usb 2.0 adapter (voor als jou moederbord geen 3.0 heeft), alle benodigde schroeven (er zitten zelfs schroeven bij om je fans aan een radiator te maken).

De kast
in de kast is er ruimte voor een mATX of ATX bord, 6 hardenschijven of ssd's (op de brackets kan een 2,5" schijf geschroefd worden), 4x 5,25" bays voor een optische drive, stof-filters aan de voor en onderkant, breede uitstulping om je kabels weg te werken, 4 in-, uitgangen voor waterkoeling.

Gadgets
aan de bovenzijden zit een groot gat bedekt met een mesh plaat, deze is bedoeld voor 2x 120/140 fans of een 240mm radiator.

Koeling
standaard zitten er 2x 120mm white led fans bij en deze zitten aan de voorkant gemonteerd.
er zit 1x 120mm fan zonder licht aan de achterzijde.
en een 200mm fan tegen de mesh grill aan de zijkant.
aan de mesh zijkant kan ook ipv de 200mm fan 2x 120/140 mm fans geplaats worden (onder elkaar).
ook kunnen er nog 2x 120/140 fans aan de bovenzijde geplaatst worden.
en naast de voeding is er ook nog een plaats om een 120/140mm fan te plaatsen.
dit maakt dus een totaal van 8x 120/140mm fans of 6x 120/140mm fans en een van 200mm.

instalatie
Dit is mij erg makkelijk verlopen, de rubber doorlatingen voor de kabels zijn soepel en zeer breed.
de hardeschijf trays (2x 3 schijven) zijn verwijderbaar en op verschillende manieren te plaatsen, zo kunnen ze naast elkaar, boven elkaar, eentje aan de onderkant, en eentje alleen boven.
ook het instaleren van mijn waterkoeling is een eitje, de kast is groot zat om aan de bovenkant een 240mm radiator kwijt te kunnen en aan de onderkant nog een 120mm radiator.

mocht je verder nog vragen hebben over de kast kun je mij een pmetje sturen, daar reageer ik sneller op ;)

Heb jij ook een Corsair Carbide 500R Black?

Reviews door de redactie

Nog een tip voor alle 500R gebruikers: Je kunt de 200mm fan in de sidepanel ook hoger mounten zodat deze eigenlijk precies goed voor je moederbord is gepositioneerd. Wat je daarvoor moet doen is even de panel uit je case halen. Het rooster losmaken (lipjes rechtbuigen en het rooster vervolgens 180 graden draaien. Lipjes weer ombuigen zodat alles vast zit en voila.

Ik heb dit gedaan omdat de NB op mijn moederbord (Rampage Gene III) nogal heet wordt standaard (tegen de 70 graden idle) en nu na deze aanpassing blaast de 200mm goed over het koelblok op de NB. Temps gezakt naar 52 graden!

Als je over een zware CF of SLI setup beschikt is het wellicht verstandiger om de fan gewoon te laten zitten zoals hij standaard gemount is. Zo blaast de 200mm fan over en tussen beide videokaarten.

Paar foto's ter illustratie:
Op deze foto zie je met de rode cirkel de originele positie van de 200mm fan.
De groene cirkel is na de aanpassing met hogere mounting.

Zo ziet het er van de buitenkant uit.

Note: Mensen met een normaal ATX moederbord zullen minder snel geneigd zijn dit te willen doen. Ik heb zelf dus een mATX moederbord waar de koelblokken op de NB en SB over het algemeen wat hoger in je case zitten en dan zit de 200mm normaal gesproken dus niet ideaal qua plaatsing.

Doe er je voordeel mee ;)
Ik heb nu sinds 3 weken de carbide White, en ik was bij het installeren toch niet te spreken over die verwijderbare plastieken bays om de HDD's en SSD te installeren...Wat een fragiele dingen! Bij mij schoot de bay met de SSD er zelfs gewoon uit onder druk van de gebogen kabel aan de achterkant (en ja, het was een 90į aansluiting).

Voor de rest wel een goede kast!
ja je hebt best gelijk over de trays, ik had zelf een kleinigheidje met mijn ssd, hij drukte namelijk tegen de pin aan die in een hdd gaat waardoor hij wat krommig komt te staan.
Hallo,

Ik vroeg mij of het ook mogelijk is om al dat blauwe licht uit te schakelen via de bios.

Mvg
Hallo!, voor als u zich nog afvroeg of het licht uit te schakelen is via de bios; het antwoord is nee, maar dit is ook irrelevant want vooraan de case zit een schuifje waarmee dit kan ;).
Ward
zo ver ik weet niet, en de kans dat dat voorkomt is zeer klein. meestal zit er bij een fan, waarvan de lampen aan en uit gezet kunnen worden, een controller erbij.

Greetz
Als ik mij niet vergis zit er naast de fancontroller ook een fanledknopje waarmee je de lichtjes uit kan zetten. Dat staat in iedergeval wel in de review van Tweakers.net.:

"Verder telt het frontpanel vier knoppen: een aan-uitknop, een resetbutton, een knopje om de verlichting van de fans aan en uit te zetten en een driestanden-schuifknop, waarmee de draaisnelheid van de fans geregeld kan worden."
"Gadgets
2x usb 3.0 poort, 1x Firewire, Mic-, Headphone-jack, 3 stappen fan controller (werkt alleen voor de fabrieks-fans), on-, off switch voor fabrieks fan leds, aan knop, reset knop."

je hebt gelijk alleen werkt die alleen maar met de fans die erbij geleverd worden, want de aansluiting heeft andere groeven dan een commerciŽle fan heeft.
@ Sylistar

Hoe goed passen 2 videokaarten in het systeem? Bijvoorbeeld de Asus Radeon HD7950 DirectCU II Top V2?

Dit is een behoorlijk dikke kaart die volgens mijn informatie drie slots inneemt.
nog een tip: de twee voorste fans kan je niet vervangen voor twee fans van 140 mm. ik wilde dit doen en tot mijn spijt kon ik deze twee fans niet vervangen..
Dezelfde fout heb ik hier begaan, de fans kunnen niet worden aangesloten op de fancontroller neem ik aan? De enige oplossing hiervoor is een fancontroller kopen in plaats die van de kast te gebruiken.