Specificaties 2.0-kanaals met 80W versterker - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-8050 Zwart Review

Grrrr 19 januari 2012, laatste update op 19 januari 2012, 17.351 views

Onkyo TX-8050 Zwart

Pluspunten

• Hybride: zowel 2.0 als DAC (zeldzame combi atm)
  • Netwerkmogelijkheden (UPnP/DLNA/Webradio/Spotify)
  • Degelijke afwerking
  • Grote knoppen voor volume, balance, treble en bass

Minpunten

• App traag / af en toe buggy

Ik heb deze receiver aangeschaft omdat ik op zoek was naar een stereo versterker mét een DAC aan boord. Dit omdat ik mn volledige CD collectie geript heb en al een aantal jaren bezig ben met HTPC's in- en uit elkaar halen. ;) . 2.0 omdat ik al die snoeren en melkpakjes in je huiskamer niet handig meer vind.

Om zowel stereo als digitale input te krijgen zijn de opties behoorlijk schaars. Naast een paar oudere modellen van Onkyo heb ik zo goed als niks betaalbaars kunnen vinden wat aan mijn wensen voldoet. Daarnaast ben ik wel een gadgetfreak dus de netwerkmogelijkheden en de App voor op mn HTC trokken me wel aan.

De keuze ging tussen deze receiver, de A-5 VLl en doorsparen voor Sonos.

Sonos leek me qua bediening makkelijker, maar qua geluidsqualiteit wat minder. Daarnaast is een stereo versterker in de basis een apparaat dat doet wat het moet doen: Geluid netjes naar een set goede boxen versterken. Dus langer/breder inzetbaar.

Ik heb hem nu een maand in huis en in ben ontzettend tevreden! Ik gebruik de netwerkmogelijkheden veel meer dan ik had verwacht. Het handige daaraan is vooral dat je geen andere apparaten aan hoeft te zetten.
Webradio is leuk omdat je makkelijk en snel kan luisteren naar n genre ipv een album uit te zoeken, via je telefoon kan je simpel met de App muziek vanaf je telefoon streamen, maar ook op je pc's browsen naar gedeelde muziek en die naar je receiver streamen. Daarnaast kan je op je PC de play-to standaard functie van windows mediaplayer gebruiken (helaas niet voor FLAC) of via Foobar of andere players dmv UPnP/DLNA muziek afspelen op je versterker. Veel leuke opties om mee te spelen dus.

Volgende stap is n NAS om direct vanaf te streamen. Al even getest met een PC met Freenas, en t werkt prima. Ook een externe HDD op de usb ingang aansluiten werkt prima, en browsen via zowel de afstandsbediening als App werkt lekker.

De App heeft nog wel eens de neiging om vast te lopen als er apparaten in je netwerk van status veranderen (router/modem/pc/server/receiver opnieuw opstart ed). Ik neem aan dat Onkyo de App blijft doorontwikkelen, maar zelf als dit zo blijft kan ik er mee leven. Het ligt er ook een beetje aan of een al een stabiele situatie hebt qua hardware of dat je voortdurend dingen verandert. :P

Ik gebruik m in combinatie met Boston Acoustics CR-97 zuilen. Erg fijn geluid, ik heb in jaren niet zoveel luisterplezier gehad.

Mijn conclusie: erg veel waar voor je geld. Als stereo versterker al heel fijn, en met de extra opties een alleskunner*!

*Disclaimer: Alleskunner is een subjectief begrip en is in geen geval een garantie dat ie ook de afwas voor je doet

• Boston Acoustics CR 97

Heb jij ook een Onkyo TX-8050 Zwart?

Eindelijk een review en nog een uitgebreide ook :)
Er wordt veel gesproken over deze stereo reciever maar helaas zijn er maar weinig reviews te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat er maar zo weinig mensen interesse hebben in dit soort all-in-one oplossingen.

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in deze stereo reciever waarbij ik me afvroeg hoe uitgebreid de Onkyo remote app is. Kun je Spotify of internet radio bijvoorbeeld volledig bedienen of kun je alleen de basisfuncties aanspreken?
Je kunt de app zelf ook testen (als je een ipad/iphone/... hebt). er zit een demo versie ingebouwd.
Mag ik voorop stellen dat ik blij ben met mijn Onkyo TX-8050 welke ik nu één maand in huis heb!
Een geavanceerd apparaat voor mij (met een wat minder diepgaande kijk op zaken) met nu wat praktische aandachtspunten......

Ik heb deze Internet-receiver uitgekozen omdat nagenoeg alle Internet-receivers de ongemakkelijke "twee regels tellende" display met zich meedragen. Zo ook dus deze TX- 8050. Een App, van Onkyo op mijn HTC Desire-Z biedt grotendeels uitkomst voor dit gemis; immers op mijn smartphone heb ik méér overzicht dan op Onkyo's display! Dit geeft veel gemak bij het navigeren door menu's, welke zich ook laten bedienen op de receiver zelf, maar dat dan weer met een wat meer benodigde doortastendheid.
Daarom voorzie ik een toename van het gebruik van afstandsbedieningen mèt display/screen omdat op afstand lezen van het vaste display op de receiver probleempjes gaat opleveren bij mij (50+) op een afstand van zo'n 2,5 mtr.

Een ander minpunt van deze TX-8050 vind ik het ontbreken(?) van geheugen. Dit bij het uitzetten van het apparaat in de vTuner-InternetRadio stand. Bij het wederom inschakelen van het apparaat zou je mogen verwachten dat, na het vinden van de Internetverbinding, het apparaat feilloos op dezelfde afstemming als van vóór het uitschakelen, uitkomt. Helaas is dit niet het geval, en dient er geënterd te worden. Dit euvel is te omzeilen door vóór het uitschakelen de input-selector te wijzigen in bijv. CD, en dit weer bij het opnieuw inschakelen teniet te doen door voor "NET" te kiezen. Dan pakt deze receiver wèl de oorspronkelijke afstemming van de vTuner!! Hij kan het dus wel!!

De App loopt wel eens degelijk vast waardoor het uitzetten van de receiver de enige uitkomst biedt om de App weer aan de gang te krijgen. Ook bij het bufferen is dit soms het geval: uitzetten en opnieuw wachten op Internetverbiding is de enige remedie.

Soms verliest de vTuner verbinding met het Internet (WiFi). Wifi is en blijft m.i. een zwakke schakel en biedt Ethernetkabel de oplossing.

Het geluid van deze volwassen Internet-receiver is erg goed, maar dat is zeker ook aan de Focal 714V speaker-speakercombinatie te danken. (Het één niet zonder het ander.)
Verder houdt de TX-8050 veel voor mij verborgen.

Ik heb zeker géén spijt van deze aanschaf! O, ja, laat je niet verleiden door de Demo-App van Onkyo welke doet suggereren dat veel meer bedieningsluxe schuil gaat onder de App (in mijn geval)!!!
;)
Deze Onkyo Expert (volgens mijn karmabadge) moet zich er even mee bemoeien. Wist je dat receivers van Onkyo stiekem een webserver draaien. Hier kan je gewoon je voorkeurzenders van de Vtuner instellen. Succes! :)
Goeie review.

Ik was naar hetzelfde op zoek; een stereo receiver die mee kan met de laatste mode. Ik heb hem net besteld en waarschijnlijk over een week of zo binnen. Ik heb er twee KEF Q300 speakers bij aangeschaft. Niet te groot en mooi geluid ;)

Ik heb wel lopen denken om gewoon een 5.1 of 7.1 receiver te kopen en daar 2 boxen op aan te sluiten, maar dat is in feite zonde van de receiver.

De app ga ik niet gebruiken, maar ik ben heel benieuwd naar de netwerkopties. Heb al flinke voorpret voor het installeren en uittesten van mijn bestelling :)
Dank voor de review,

Ik denk er ook over deze reciever aan te schaffen, gezien de vele mogelijkheden en de geluidskwaliteit.
Mijn vraag is wanneer je 2x set luidsprekers aansluit of je dan het volume per set kan regelen? Dus dat je bv. set a harder kan aansturen dan set b.

:*)
Excuus voor de late reactie. ik kan dit helaas niet voor je nagaan want ik beschik niet over een 2e set luidsprekers.

NB: ben nog steeds tevreden met de versterker. :)
Enig wat ik als nadeel zou willen noemen is dat ik op de remote een 'DLNA' knop mis. Dit gebruik ik nml 99% van de tijd en nu moet ik steeds via het 'NET' menu naar DLNA
Heb de reciever ook sinds 2 weken en vandaag net mn nieuwe speakers Q acoustics 2050i erbij aangesloten. Een perfecte match!! }>
Alleen had ik met rommelen en op de plek zetten van de speakers en apparatuur wat vreemds. Ik veegde met de hand bovenop het rooster van de reciever wat stof weg en 1x Knal/Flits! in de reciever. Verder geen problemen nog.
Zou dat een soort ontlading kunnen zijn? statisch?
Miereneuker als ik ben heb ik nu wel ff twijfels of er iets beschadigd is?? omruilen?

p.s. het volume van 2 set speakers is niet separaat te regelen.
Reactie op mijn reactie van 20 augustus 2012:

Ik ben in mijn nopjes met de TX 8050!
Zeker na de firmware-update van deze zomer. De app werkt nagenoeg probreemloos en loopt zelden vast, waardoor ik in het verleden de receiver opnieuw uit/aan moest zetten.
Een probleem van het gedurende een vijftal seconden herhaaldelijk wegvallen van de Internetradio, zit hem waarschijnlijk in de geringe downloadcapaciteit van mijn modem (8 Mb/s)?? Het zit hem niet in de WiFi-verbinding, want het euvel treedt ook op met de Ethernetkabel! Erg irritant!
Deze week zal ik het antwoord weten, want dan stap ik over op een hogere snelheid.
Ik ben benieuwd, en hoop jullie weldra op de hoogte te kunnen brengen!

Dit voor mij op maat gesneden apparaat brengt me regelmatig in vervoering, mede dankzij het bedieningsgemak van de app op mijn smartphone/tablet, de geluidskwaliteit en de vele mogelijkheden.
Flink de reciever en luidsprekers getest, Wat een sound en power. Helemaal goed! De Onkyo heeft ruim voldoende vermogen om de speakers makkelijk aan te sturen.Daar twijfelde ik vooraf over.
Deze reciever kan makkelijk zwaardere speakers aan. Ook de geluidskwaliteit en dynamiek is uitmuntend. Features als dlna, v-tuner en usb word hier veel gebruikt. De app gebruik ik nog wat minder, heb er wel ff mee grommeld.en ziet er goed uit, behalve de volumeregeling is half afgebeeld onderaan mijn smartphone-scherm(functioneert wel) Zal hem eens nieuw installeren.

De vonk/knal in mn eerdere post hierboven zal waarschijnlijk een ontlading van mn eigen statische lading zijn geweest. }:O
Helaas, na een nieuw modem met hogere download van max 40 Mb/s kent mijn TX-8050 nog steeds radiostiltes van enkele seconden lang. Herhaaldelijk komt dit voor.....enkele keren op een gemiddelde avond.
Waarin kan toch de oorzaak zitten van dit ongemak, wat zich voordoet bij het beluisteren van Intrernetradio of Spotify?
Weet iemand raad? .......of hebben "jullie" dezelfde problematiek?
Het ligt niet aan het modem, de downloadsnelheid, de WiFi-verbinding.

Ps.
Hier het antwoord, vandaag gevonden in een review:

Internet Radio: Die eingebaute vTuner-Plattform funktioniert problemlos. Allerdings ist der TX-8050 beim Starten der Internet Radio-Funktion und beim Buffern von Streams nicht der Schnellste - hier sollte man etwas Wartezeit einkalkulieren. Da der TX-8050 über kein On Screen-Display verfügt, findet die Auswahl der Internet Radio/Online-Streaming-Plattformen übers zweizweilige, gut ablesbare Gerätedisplay statt, was aber nicht allzu viel Schwierigkeiten bereitet. Die Zuverlässigkeit bei der Internet Radio Wiedergabe war insgesamt recht gut, allerdings riss der Stream auch einige Male ab, so dass der 8050 neu buffern musste. Die akustischen Tugenden, schon oben beschrieben, zeigen sich auch bei der Wiedergabe von stark datenreduzierten Streams.

[Reactie gewijzigd door Hans T op 5 oktober 2013 22:31]