Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Sonata III 500 Review

Synch 16 september 2007, laatste update op 18 september 2007, 8.733 views

Antec Sonata Sonata III 500

Pluspunten

• Mooi ;-)
  • Geluidsdempend
  • Erg goed uitgerust met extras etc.
  • Kwaliteit

Minpunten

• Klein (maar fijn)
  • Vinger-/etc. vlekgevoelig

Kwaliteit voeding Score: 5

Zo, na een tijdje te wachten denk ik dat ik de Antec (tm) LifeStyle (tm) Sonata III lang genoeg gebruikt heb om aan mij 3e review te beginnen. Ik zeg in het begin maar alvast; het is een geweldige kast, mits je aan bepaalde voorwaarde voldoet!

Ik heb de kast een aantal maanden geleden besteld samen met andere computeronderdelen (zie einde review) bij azerty. De kast werdt geleverd in een doos ongeveer even groot als de kast zelf, ik moest dus eerst de doos uitscheuren om de kast er uit te krijgen. Hij zat namelijk ook in een glibberige stof verwikkeld waarddor je hem niet op kon tillen. Mijn eerste gedachte: "Jezus wat is dat ding mooi zwart glimmend en VLEK GEVOELIG!" Dus nu maar door met de installatie.

Installatie

Als je de kast openmaakt dmv. het handvat naar je toe te trekken vallen je gelijk een paar dingen op: een handleiding, een zakje met schroefjes, andere frutsels en het andere zijpaneel kan niet (zomaar) los. De fan aan de achterkant van de kast heeft een draadje met daraan een schakelaartje voor hard, middel en zacht. Ook heeft de voeding een enorme berg met kabels voor zo`n kleine kast. Het installeren ging goed; je moet soms even goed in de handleiding kijken maar uiteindelijk kom je er uit en zit alles er in. Let wel: ik heb de ruimte bij de 5,25' bays gebruikt om de overige voedingskabels in weg te werken, wat redelijk gelukt is. Als je dus gebruik maakt van alle 5.25' bays moet je dus iets anders verzinnen voor de kabels.
De kast is niet erg groot en daarom moest ik het moederbord er schuin in schuiven en dan pas bevestigen, ook mijn ati 1950pro paste maar net (al is dit wel een lange kaart). Het bevestigingssysteem van de harddrives werkt er goed en handig en er is achter de hardeschijven (tussen de hardeschijven en het rechterpaneel, het hdds zijn 90 graden gedraaid) genoeg ruimte om sata-, ide- en voedingskabels kwijt te kunnen. Voor iedere hdd bay zijn er 4 rubberen knopjes meegeleverd voor tussen de schroeven tegen resonatie en geluidsproductie. Aan de voorkant kun je nog een optionele 120mm fan installeren en er zit een stoffilter (ala oude droogtrommel filters). De achter-outtake-fan heb ik altijd op laag staan wat genoeg zou moeten zijn voor een gemiddeld systeem.
Aan de voorkant zitten 2 usb, 1 e-sata, 1 microfoon en 1 koptelefoon aansluiting. Ook zit er 1 hdd statusled en een power led. Als je het deurtje opendoet zie je 3 5,25' bays en 2 3,5' bays. En natuurlijk een power en resetknop. Jammer is dat je het deurtje open moet doen om bij de powerled te kunnen. Het front-deurtje en het zijpaneel kunnen met de bijgeleverde sleutel op slot gedaan worden.

Zie: http://www.tomshardware.c...nata_iii_case_review.html

Oke nu ga ik bij ieder onderdeel waar je een beoordeling voor kon geven een korte waarom geven. Daarna nog wat temps.

Beoordelingen:

- Bouwkwaliteit en afwerking

De kast ziet er erg mooi uit (glimmend pianozwart), maar is ook erg functioneel. De kast is van stevig staal en dik plastic. Ook heeft het front-deurtje, wat erg stevig is, 2 schanieren zodat hij verder dan 180 graden open kan. Kortom: hier ben ik dik tevreden over!

- Inbouw mogelijkheden

De kast is al niet groot, en in combinatie met de vele voedingskabels word het best krap. Nou is het natuurlijk erg goed dat je veel voedingskabels hebt. Daarom gaat er hier een puntje af en niet bij de voeding. Dit vind ik een voldoende waart.

- Koelingsmogelijkheden

Tja, je kan nooit genoeg koeling hebben, maar de antec sonata III heeft voldoende koeling om de meeste tevreden te stellen. Met 2 installatiemogelijkheden voor casefans kan ik, terwijl ik er maar 1 gebruik, mijn computer erg goed koel houden, zelf als de outtakefan op slow staat.
Kortom een goed en geen zeergoed, want je kan nooit genoeg koeling hebben.

- Vormgeving

Ik vind hem geweldig er uit zien! Probleem is wel dat hij er vlekgevoelig is dus af en toe moet je met glasschoonmaakspul (?) even er overheen zonder water.
Hier dus een dikke "zeer goed".

- Installatiegemak

Het installeren ging goed maar zoals je hierboven kan lezen heb je soms wat ruimtetekort en moet je wat moeite doen om een onderdeel in de kast te krijgen. Een goed dus.

- Kwaliteit van de psu

Mijn komputer is tot nu toe stabiel en dus neem ik aan dat de voeding ook stabiel is. De voeding heeft erg veel kabels dus er zijn genoeg uitbreidingsmogelijkheden.

Voltages:

Vcore (niet belangrijk maar toch): 1,20V
+12V: 12.20V
+5V: 6.48V (oke sisoftware sandra maakt er een zooitje van ;-) )
+3.3V: 3.19V

Hier dus een zeer goed want ik heb nog geen problemen ondervonden met stabiliteit, warmte of geluid.

- Prijs

Ik ben hier erg tevreden over. Ik heb hem destijds voor 110,- gekocht en nu is hij 105,-. Ik vind deze prijs voor wat je krijgt er goed.

Hier dus een zeer goed.

Zo, nu zijn we alweer bij het einde van de review gekomen.
Maar eerst natuurlijk nog temps, al zijn mischien een beetje irrelevant aangezien ik een arctic freezer 7 pro heb en je met de standaart boxed koeler natuurlijk wat anders haalt maar toch :-):

Idle:
-Core0 = 24 graden celcius.
-Core1 = 22 graden celcius.

Orthos stressed:
-Core0 = 37 graden celcius.
-Core1 = 35 graden celcius.

TAT stressed (dit is een strestest die speciaal voor de core2duo is gemaakt en meer stressed dan je met een normaal programma ooit gaat halen, daarom iets hogere temps):
-Core0 = 46 graden celcius.
-Core1 = 44 graden celcius.

Temps zijn gemeten met core temp 0.95.4

Ik hoop dat ik nu alles heb gehad, zo niet, vraag maar raak!

Groet, ozakiweb.

Heb jij ook een Antec Sonata Sonata III 500?

Leuke review!
Ik heb de kast zelf ook sinds een paar weken. Zelf ook in het bezit van een 1950pro. Door de lengte hiervan past er nog net een tweede 12 cm fan bij. Maar veel ruimte is er niet.
Voor de rest een prima kast, niks bijzonders (op e-sata na?!)... maar goed in prijs/kwaliteit verhouding.
Zeer nette review. En kleine opmerking: fotootjes erbij doen het altijd zeer goed...
Hierbij dus fotos, nee ze zijn niet van mij maar van google ;-)
De kast is van stevig alluminium
Ehm, deze kast is gewoon van staal....
:X srry ik dacht dat pckasten altijd van aliminium werden gemaakt.
Ik had dit eerst moeten opzoeken, srry.

Gecorrigeerd.

edit: idd, van de antec site: 0.8mm cold rolled steel for durability

[Reactie gewijzigd door Synch op 16 september 2007 13:40]

past hier 8800gts in? (vraag voor mensen met die combinatie) ik wil hem namelijk ook bestellen
Ja, en dat had je ook makkelijk zelf kunnen vinden..
Maar let op:

geen 2e casefan meer.
Jawel hoor. Persoonlijk zelf gedaan. Gaat net (Antec casefan 120 mm) met een MSI 8800GTS 640MB.
Goede review
Ik heb de kast ook en ben er tevreden over.

ps. Komputer schrijf je met een c
Dat je het met een c schrijft weet ik wel :-) is een typefout.
Zelf heb ik deze kast ook en ben er helemaal weg van, prima kast..

Kleinste minpuntje vind ik ( het is maar een kleintje tegen heel veel goede punten ) zijn de rubberen doppen waarop de kast rust. De doppen zelf zijn goed, dempen prima, maar zijn met te zwakke lijm vast gemaakt, waardoor ze dus gaan schuiven als je per ongeluk je kast wil verplaatsen..
Hee dat probleem herken ik, maar bij mij staan ze op een houten vloer en er zit nu zoveel stof onder dat hij gewoon schuift.
goede kast heb em ook maar zoals al werdt gezecht is ie echt wat klein. Ik heb een foxconn 8800gts en deze is vrij groot waardoor ik er geen 2de casefan op de daar voor bestemde plaats kan zetten.

Verder prima kast :)